Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 13648
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
wasbeer2006
19 jun 2022 17:06
hayes schreef: ↑19 jun 2022 09:48
Ze rijden heerlijk, maar we hebben nu al met 4 man die banden op de velg gelegd (uiteindelijk lukt het wel).
Eens erop heerlijke banden.
Misschien idd de combinatie met de velgen. Maar andere bandjes gaan er wel vlot op.
Je komt het steeds meer tegen. Ik moest ook pas van iemand een band eraf snijden.
Die kregen we er gewoon niet uit. Zelf met twee man en twee waterpomptangen kregen we hem niet los.
Het zit in veel nieuwe velgen. Die zijn gewoon groter om het afklappen te voorkomen. En de bandleveranciers zijn ook beter hun werk gaan doen. Ik kom steeds meer tegen dat het lastiger gaat.
Als je zo'n combo hebt 1 laag dun tape in het hele bed en 1 laag 10 of 12mm over alleen de spaakgaten.
(Ik heb het nooit anders gedaan en heel veel wielbouwers doen dit ook, maar de meeste doen twee lagen normaal tl tape).
-
Blo135
- Forum-lid
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 18 aug 2019 20:29
Blo135
19 jun 2022 17:22
Ik kwam vorige week thuis met een zachte schwalbe one achterband. Na het oppompen tot 6 bar spoot de sealant eruit en werd wel gedicht.
Maar de eerst volgende rit weer een zachte band, en elke keer bij hoge (vanaf 6 bar) druk werd het gat weer geopend en dus niet volledig gedicht door de sealant.
Nu heb ik er een dynaplug in gedaan en blijft hij prima op druk. Is dit een permanente oplossing? Het gat bevindt zich midden op het loopvlak.
Na een paar duizend kilometer had ik er geen probleem mee gehad om een nieuwe band te kopen maar deze is een paar honderd kilometer oud.
-
Janjan
- Forum-lid
- Berichten: 256
- Lid geworden op: 09 jul 2020 21:06
Janjan
19 jun 2022 17:29
Ja, dynaplug kun je laten zitten. Je kunt ook de band aan de binnenzijde plakken.
Maar waarom zou je je tubeless band tot 6 bar oppompen?
-
Blo135
- Forum-lid
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 18 aug 2019 20:29
Blo135
19 jun 2022 17:34
Om thuis te testen of het gat goed gedicht zou worden door de sealant, zodat ik met een gerust hart zou kunnen gaan fietsen.
Maar dat bleek meerdere malen niet het geval.
-
alex606
- Forum-lid
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 24 mar 2021 18:18
alex606
19 jun 2022 19:33
Ik denk dat je sealant niet meer goed is, puur melk en geen korreltjes meer in. Nieuwe sealant in doen en het flesje goed schudden zodat die korrels zich goed mengen.
Ik had onlangs hetzelfde probleem dat de sealant eruit spoot. Bij aankomst wat sealant bijgedaan en het gat werd onmiddellijk gedicht. Ik had er Conti Revo in gedaan.
-
Blo135
- Forum-lid
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 18 aug 2019 20:29
Blo135
19 jun 2022 19:38
Goede tip. Mijn fles van 500 ml is bijna op dus dat zou wel een mogelijke oorzaak kunnen zijn. Zit er een houdbaarheidsdatum op?
-
rene
- Forum-lid HC
- Berichten: 6400
- Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53
rene
21 jun 2022 21:59
Vandaag een set Fulcrum Wind 40C tubeless gemaakt. Officieel geen tubeless velg maar gezien de ervaringen met dit velgtype toch de sprong gewaagd.
Velgen ( ondanks geen spaakgaten ) voorzien van een laagje Stans No Tubes velg tape, Muc-Off ventielen met iets dikker rubber gestoken ( Muc-Off komt met 3 rubber afdichtingen ). Daarna de Schwalbe Pro One Tle 25 mm er op gelegd zonder bandenlichter natuurlijk.
Banden voorzien van wat water/sop uit de spuitflacon en blaeze maar. Geen CO2 nodig gehad, banden zaten keurig op 5.5 bar en even zo laten staan. Koffie gedronken en na 20 minuten de banden nog op druk. Stans latex toegevoegd ( 30ml per band ) en terug op druk gezet. Morgen eerste test ritje !!
Cassette 12-29 van Boswielrenner gemonteerd ( dank nogmaals ). Wielen wegen 1540 gram, cassette 220 gram dus redelijk licht setje nog.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
-
Kornuit
- Forum-lid HC
- Berichten: 5241
- Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53
Kornuit
21 jun 2022 22:25
rene schreef: ↑21 jun 2022 21:59
Vandaag een set Fulcrum Wind 40C tubeless gemaakt. Officieel geen tubeless velg maar gezien de ervaringen met dit velgtype toch de sprong gewaagd.
Velgen ( ondanks geen spaakgaten ) voorzien van een laagje Stans No Tubes velg tape, Muc-Off ventielen met iets dikker rubber gestoken ( Muc-Off komt met 3 rubber afdichtingen ). Daarna de Schwalbe Pro One Tle 25 mm er op gelegd zonder bandenlichter natuurlijk.
Banden voorzien van wat water/sop uit de spuitflacon en blaeze maar. Geen CO2 nodig gehad, banden zaten keurig op 5.5 bar en even zo laten staan. Koffie gedronken en na 20 minuten de banden nog op druk. Stans latex toegevoegd ( 30ml per band ) en terug op druk gezet. Morgen eerste test ritje !!
Cassette 12-29 van Boswielrenner gemonteerd ( dank nogmaals ). Wielen wegen 1540 gram, cassette 220 gram dus redelijk licht setje nog.
Perfect. Als mijn normale banden op zijn, ga ik mijn full carbon set van Farsports die niet TLR zijn ook tubeless proberen maken.
-
rene
- Forum-lid HC
- Berichten: 6400
- Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53
rene
22 jun 2022 15:37
@Nuitkor - Vandaag even een rit van kleine 40 km met de Fulcrum Wind 40C wielen gedaan. Gewoon perfect, ik merk geen verschil met de 19mm interne Zipp 303 Tubeless ready wielen. Beide hebben dezelfde banden - alleen vallen ze op de Zipp wielen iets breder ivm interne breedte. De Zipp's zijn tubeless ready - de Fulcrum's niet, maar ze rijden tubeless perfect. Vandaag een paar sprintjes gedaan met mijn zoon - paar km flink doorgetrapt - slecht wegdek gepakt maar de banden/wielen geven geen krimp. Dus @Nuitkor - succes met het tubeless maken van je Farsport wielen, hopen dat het lukt.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
-
Philippos
- Forum-lid
- Berichten: 2974
- Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
- Locatie: Castricum
-
Contact
Philippos
22 jun 2022 16:20
Blo135 schreef: ↑19 jun 2022 17:34
Om thuis te testen of het gat goed gedicht zou worden door de sealant, zodat ik met een gerust hart zou kunnen gaan fietsen.
Maar dat bleek meerdere malen niet het geval.
Als je je band tot 6 bar oppompt, vind ik het niet raar dat de prop er telkens weg schiet. Dat is teveel druk, waar je normaliter je TL band nooit op zet. Gewoon je normale druk en fietsen gaan.
-
Kluus
- Forum-lid
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07
Kluus
22 jun 2022 16:29
rene schreef: ↑22 jun 2022 15:37
@Nuitkor - Vandaag even een rit van kleine 40 km met de Fulcrum Wind 40C wielen gedaan. Gewoon perfect, ik merk geen verschil met de 19mm interne Zipp 303 Tubeless ready wielen. Beide hebben dezelfde banden - alleen vallen ze op de Zipp wielen iets breder ivm interne breedte. De Zipp's zijn tubeless ready - de Fulcrum's niet, maar ze rijden tubeless perfect. Vandaag een paar sprintjes gedaan met mijn zoon - paar km flink doorgetrapt - slecht wegdek gepakt maar de banden/wielen geven geen krimp. Dus @Nuitkor - succes met het tubeless maken van je Farsport wielen, hopen dat het lukt.
Fulcrum Wind 40C werkt inderdaad prima tubeless, ik vond ze zelfs makkelijker tubeless te monteren dan mijn andere officieel tubeless ready wielen (toevallig ook Zipp 303
). Ik heb ze destijds zonder tape gemonteerd maar ik denk dat ik er de volgende keer ook wat op plak voor de veiligheid.
-
rene
- Forum-lid HC
- Berichten: 6400
- Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53
rene
22 jun 2022 17:07
@Kluus , de reden van tubeless tape is tweeledig. Ten eerste heeft de band een ietsje minder ruimte achter het haakje van de velg, is nagenoeg niks maar toch ( heb 21mm tape gebruikt. Ten 2e schuift een band net iets makkelijker over het gladde tape bij oppompen van de band tov carbon.
Althans deze 2 redenen kon ik verzinnen. Of het flauwekul is weet ik niet, maar ik had zo ( floep-floep ) tubeless.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless