Vintage Raleigh ombouwen naar single speed - achtertandwiel monteren?
Ik heb dus een Raleigh Reynolds 501 uit de jaren '80 en die wilde ik eigenlijk ombouwen naar een single speed. De originele wielen zitten er niet meer in (het lijken vrij goedkope aluminium wielen te zijn) en er zat een 6-speed cassette op. Die cassette heb ik er inmiddels af, en ik heb een single speed conversiekit (16 en 18 tandwiel, kettingspanner, nieuwe ketting) gekocht bij Rat Bikes, maar het lijkt erop alsof dat niet op dit wiel past? Doe ik iets verkeerd? Moet ik nog iets van het wiel halen? Of wordt het toch een nieuw wiel?
-
- Moderator
- Berichten: 3087
- Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48
Op die naaf (Sachs zo te zien) passen geen cassettes, wat jij eraf gehaald hebt, is een freewheel/schroefpignon.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.
Ja, en een bredere ketting die past op dat freewheel.
Niet zijken maar reiden !
-
- Moderator
- Berichten: 3087
- Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48
Met een dergelijke naaf en het tandwiel waarnaar je linkt, kun je alleen een fiets met een verrotte kettinglijn samenstellen.
Ik zou naar een geschikter wiel uitkijken.
Ik zou naar een geschikter wiel uitkijken.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.
Hm, met een fiets van deze statuur kan ik dan beter een andere fiets scoren, want ik wil wel matching wielen
Ben wel benieuwd wat je bedoelt met "verrotte kettinglijn": is het hoe dan ook hopeloos? Er zijn freewheels genoeg te krijgen natuurlijk.
Ben wel benieuwd wat je bedoelt met "verrotte kettinglijn": is het hoe dan ook hopeloos? Er zijn freewheels genoeg te krijgen natuurlijk.
Ahja natuurlijk, en dan krijg je een hele scheve kettinglijn. Moeten dus eigenlijk andere wielen in (en dan wil ik dus eigenlijk ook een nieuwe trapas óf nieuwe lagers in de huidige, om de speling die er nu nog in zit op te lossen), en dan wordt het wel een duur ding. Maarja. Wel vet.
Dit is toch een prima wiel voor een single speed/fixie?
Beter dan met een cassette.
As even een stukje naar links schuiven. De grote zwarte afstandsbus moet dus vervangen worden door twee anderen. 1 link en 1 rechts.
Dan de spaken aan de tandwielkant halve slag los draaien. Aan de andere kant een halve slag vast. Dan hetzelfde met een kwart slag tot de velg mooi in het midden staat. Desnoods gooi je er een paar euro tegen om het wiel door een FM te laten richten.
Op de crank zitten waarschijnlijk twee tandwielen. Binnenblad verwijderen en vervangen door ringetjes (5 baanboutjes is een dure oplossingen) die net zo dik zijn als de binnenkant van het bevestigingsgat van het tandwiel.
Trapas gewoon opnieuw afstellen en evt opnieuw vet. Dit zijn doorgaans geen fietsen waar heel veel mee gereden is.
Beter dan met een cassette.
As even een stukje naar links schuiven. De grote zwarte afstandsbus moet dus vervangen worden door twee anderen. 1 link en 1 rechts.
Dan de spaken aan de tandwielkant halve slag los draaien. Aan de andere kant een halve slag vast. Dan hetzelfde met een kwart slag tot de velg mooi in het midden staat. Desnoods gooi je er een paar euro tegen om het wiel door een FM te laten richten.
Op de crank zitten waarschijnlijk twee tandwielen. Binnenblad verwijderen en vervangen door ringetjes (5 baanboutjes is een dure oplossingen) die net zo dik zijn als de binnenkant van het bevestigingsgat van het tandwiel.
Trapas gewoon opnieuw afstellen en evt opnieuw vet. Dit zijn doorgaans geen fietsen waar heel veel mee gereden is.