Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote domme vragen topic

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12679
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 jun 2022 18:22

Ik heb een domme vraag!

Ik rijd een wat zwaardere fietsrit waarbij je een dag of drie herstel nodig hebt met een hertseltraining.
Dan kan je aan het einde van de training wat uittrappen en/of de volgende dag een drie kwartier wat uittrappen om het herstel wat te versnellen.
Maar stel dat ik het volgende doel over vijf dagen heb en ik doe geen hersteltrainingen. en ben dan pas op deze vijfde dag herstelt.

Is dat dan beter dan voorbeeld 1.
Dus kun je op die manier je supercompensatie uitstellen waardoor het eigenlijk weer voordeliger is.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 03 jun 2022 18:42

Baslammers12 schreef: 03 jun 2022 11:19 Hi all,

Vraagje. Als ik mijn ketting op het grootste blad voor die en grootst achter (28) krijg ik een ontzettend rare stand van mijn derailleur. Ben gewisseld van Shimano ketting naar kmc en heb evenveel schakels. Kan het komen doordat het een ander merk is? Ik ga ervan uit dat de huidige stand van derailleur niet goed is en dus gewoon meer schakeltjes erbij?

Afbeeldingimage host
Je had een schakeltje meer moeten laten zitten, dit is kantje boord.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 03 jun 2022 19:25

Nee. Dit denk ik exact groot groot + 2. Wat shimano in de tecdocs aangeeft. Aangezien er eerst een ketting op deze lengte is afgehaald. Kettingen van de meeste mensen zijn te lang omdat ze te bang zijn iets te slopen. Gebeurt niet. Sommige kettingen met quicklink wordt het +3. Maar meer dan dat is niet nodig.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

bever
Forum-lid
Berichten: 2130
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 03 jun 2022 19:53

Rijd met een 11-speed R7000 cassette en de HG601 kettingen van Shimano. Nu 10.000 gefietst en na 5000 km, vervangen. Gister weer een vervangen en wat een t#fusherrie maakt dat ding...Heb ooit onderstaande tool gekocht en ik vond het de beste uitvinding ter wereld destijds.
kettingmeter.jpg
Heb ik mijn cassette echt opgereden op basis van een verouderd tool, of is er nog hoop ? Ik ben heel positief over de HG601 kettingen :like:

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 03 jun 2022 20:32

wasbeer2006 schreef: 03 jun 2022 18:22 Ik heb een domme vraag!

Ik rijd een wat zwaardere fietsrit waarbij je een dag of drie herstel nodig hebt met een hertseltraining.
Dan kan je aan het einde van de training wat uittrappen en/of de volgende dag een drie kwartier wat uittrappen om het herstel wat te versnellen.
Maar stel dat ik het volgende doel over vijf dagen heb en ik doe geen hersteltrainingen. en ben dan pas op deze vijfde dag herstelt.

Is dat dan beter dan voorbeeld 1.
Dus kun je op die manier je supercompensatie uitstellen waardoor het eigenlijk weer voordeliger is.
Dag of drie herstel? Zo wordt je nooit beter. Dit doe je alleen als je die Garmin horloge nonsens gelooft. Ik heb al wel vaker mensen gehoord die na een ritje van 115km in Limburg met zoiets aankwamen. In mijn trainingsperiode met koersen had ik maar 1 rustdag per week. Terwijl ik niet eens zo heel veel uren maakte. Die kwam meestal op dinsdag er was echter ook een dag met krachttraining, wat qua hart/long niet zo intensief is. Na drie weken volgde er atlijd een rustigere week. En de maandag na zondag koers was meestal ook geen hersteltraining!
Als je wil trainen dan moet je gewoon de grenzen van lichamelijke vermoeidheid gaan opzoeken. Dus na een zware dag/training komt er gewoon nog een dag training. Alleen exact weten wanneer je de rust wel moet inbouwen is de crux. Hierbij helpt een powermeter en goede software op basis van je vermogens. En natuurlijk een trainer die het in de gaten houdt. Software waarbij je je trainingsstress bijhoudt is essentieel. En ergens in de derde week staat je training stress base op -15 of -20 en dan heb je pas echt rust nodig.
De dag na een zware rit kan je gewoon nog een koers rijden. Als de basis ten minste goed is.

Als je twee belangrijke doelen in een week heb, moet je die week voorafgaand een rustige week hebben. Terwijl je in de maand voorafgaand flink getraind hebt. In dezelfde week na je eerste doel doe je in principe alleen korte maar zeer intensieve trainingen en misschien een rustige hersteltraining de dag erna. Maar als je de hele week rust tot het tweede doel lopen je benen compleet vast.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8570
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 03 jun 2022 20:49

Hangt ook van de leeftijd af lijkt mij o.a
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2153
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 04 jun 2022 17:22

Geen domme vraag, eerder beleefdheid kwestie.
Stel, een wildvreemde fietser met lekke band vraagt hulp. Plakken van de band is geen optie en je hebt alleen dure tpe binnenband zoals aerothan of tubolito bij je. Wat doe je dan?
- de persoon in nood krijgt jouw €25 biba cadeau
- je geeft biba met een tikkie
- geen biba cadeau, kunt ook zelf voor spullen zorgen
- altijd cheapo Biba mee voor het geval dat

Ik heb er geen probleem mee om iemand in nood een binnenband van €5 cadeau te doen, met een van €25 vind ik dat een iets groter punt.
Wat zou je doen?

Zelf reed ik vandaag lek en stond net de los te halen terwijl er al een vriendelijke Duitser hulp en spullen kwam aanbieden. Erg vriendelijk maar overbodig, netjes bedankt.
Dan denk ik "zou ik ook een vrij dure binnenband weggeven?". Grote kans dat de ander die lelijke oranje plastic band voor iets goedkoops uit de graaibak houdt en die thuis gelijk eraf mikt.
Dogma F

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6171
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 04 jun 2022 17:51

Ik neem geen dure reservebanden mee ook al rij ik met m'n fiets waar heel dure biba's in zitten.
Als iemand dan een bandje nodig heeft kan hij die gewoon krijgen. Maar probeer iemand eerst te helpen met een pleister (die werken prima)
Met een plakker (zonder lijm te gebruiker) wel eens iemand met een gewone sportfiets geholpen die een flink stuk naar huis moest.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5989
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 04 jun 2022 18:32

Ik zeg altijd dat ik tubes rij, en enkel een beetje latex bij heb 😂😂.

Maar wel eens een wat oudere man +70 die lek had en zn vrouw wilde bellen op weg geholpen, en zijn reserve bandje gestoken. Hij was erg dankbaar - ik was te laat op mn werk - maar wel met een goed gevoel !!
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5893
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 04 jun 2022 18:43

Ramon73 schreef: 04 jun 2022 17:22 Geen domme vraag, eerder beleefdheid kwestie.
Stel, een wildvreemde fietser met lekke band vraagt hulp. Plakken van de band is geen optie en je hebt alleen dure tpe binnenband zoals aerothan of tubolito bij je. Wat doe je dan?
- de persoon in nood krijgt jouw €25 biba cadeau
- je geeft biba met een tikkie
- geen biba cadeau, kunt ook zelf voor spullen zorgen
- altijd cheapo Biba mee voor het geval dat

Ik heb er geen probleem mee om iemand in nood een binnenband van €5 cadeau te doen, met een van €25 vind ik dat een iets groter punt.
Wat zou je doen?

Zelf reed ik vandaag lek en stond net de los te halen terwijl er al een vriendelijke Duitser hulp en spullen kwam aanbieden. Erg vriendelijk maar overbodig, netjes bedankt.
Dan denk ik "zou ik ook een vrij dure binnenband weggeven?". Grote kans dat de ander die lelijke oranje plastic band voor iets goedkoops uit de graaibak houdt en die thuis gelijk eraf mikt.
Ik vraag mij in eerste instantie af waarom een biba van € 25 als er ook één van € 5 als reserve mee genomen kan worden. :roll: Verder heb ik helemaal geen moeite mee om iemand te helpen door o.a. mijn biba hem kado te doen, heb het al eens gedaan en zelfs nog met een reserve CO2 patroon voor onderweg.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 04 jun 2022 21:01

nijkie schreef: 03 jun 2022 20:49 Hangt ook van de leeftijd af lijkt mij o.a
Nou en of. M’n lichaam liet mij vroeger veel sneller weten dat ik weer hard aan de bak kon. Nu duurt dat echt langer. Ik voel dat inmiddels zelf wel. M’n hartslag tijdens de slaap toont aan dat ik het dan goed heb qua m’n gevoel.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2153
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 04 jun 2022 21:09

Orlok schreef: 04 jun 2022 18:43
Ik vraag mij in eerste instantie af waarom een biba van € 25 als er ook één van € 5 als reserve mee genomen kan worden. :roll:
Niet zó gek. Die tpe binnenbanden nemen "geen" plaats in. Ik kan er 2 stouwen op de plek waar voorheen 1 butyl bandje zat.
Dus daarom knetterdure binnenbanden mee.

Maar daar ging mijn vraag niet over :roll:
Dogma F

Plaats reactie