klimcassette Ardennen
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4362
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Het is ook wat je verwacht van de beklimmingen. Met 30 achter kan je net zo goed sterretjes zien tijdens een klim, als met een 28. Als jij 20k per jaar op de fiets zit, weet je van jezelf heel goed wat voor type fietser je bent. Iemand die altijd rustig op souplesse de kilometers rijdt, gaat heel anders de heuvels op, dan Iemand die altijd een bandlengte voor zijn maatje wilt rijden en elk plaatsnaambord als sprint uitnodiging ziet. De eerste fietser heeft graag een zo groot mogelijk tandwiel achter om prettig omhoog te komen, terwijl de tweede toch omhoog sprint, dan maakt dat tandwiel minder uit.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5579
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Beetje een non-discussie, die 2 tanden verschil maken naar mijn mening weinig uit, als je op de 28 niet boven kan komen, dan lukt dat met de 30 net zo min ben ik van mening. Zit ook een beetje tussen de oren, natuurlijk wil je altijd zo licht mogelijk schakelen als het zwaar gaat, maar als je niet meer heb dan houd het op!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6103
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Maar dan kan je gewoon je 11-23 laten zitten.colnagofreak schreef: ↑02 jun 2022 10:06 Beetje een non-discussie, die 2 tanden verschil maken naar mijn mening weinig uit, als je op de 28 niet boven kan komen, dan lukt dat met de 30 net zo min ben ik van mening.
Want als van 30 naar 28 niet uit maakt. Dan maakt van 28 naar 25 ook niet uit.., En dan maakt van 25 naar 23 ook niet uit
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15963
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Van 25 naar 28 tanden is 12% lichter.
Ik heb het eerder geschreven, als je met 20000 km, 70 kg en een 34 vooraan met een 28 achteraan niet boven geraakt dan moet meer dan de helft op dit forum stoppen met fietsen en gaan wandelen.
Nog geen 35 jaar geleden reden we in de Ardennen met 42 voor en 26 achter alle hellingen op. Al moet ik toegeven dat het tempo soms meer wandelen dan rijden was.
Ik heb het eerder geschreven, als je met 20000 km, 70 kg en een 34 vooraan met een 28 achteraan niet boven geraakt dan moet meer dan de helft op dit forum stoppen met fietsen en gaan wandelen.
Nog geen 35 jaar geleden reden we in de Ardennen met 42 voor en 26 achter alle hellingen op. Al moet ik toegeven dat het tempo soms meer wandelen dan rijden was.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5579
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Dat is natuurlijk een rare vergelijking 23 of 28 is nogal een verschil.
Zelf heb ik een seizoen gehad dat ik zonder dat ik het wist met een 26 rond reed, met de veronderstelling dat dit een 28 was, ja echt waar. En toch nergens gelopen.
Ik ben echt van mening als het met de 28 niet lukt, gaat die 30 het verschil ook niet maken.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Precies, mijn vrouw reed altijd met triple 30x28 en was bang om over te stappen naar compact (34 voor). Nu rijdt ze met 34x28 en sneller omhoog dan in de tijd dat ze altijd naar 30x28 schakelde. Lichter is zeker niet altijd beter. Hierdoor heeft zij ook geleerd dat je niet altijd maar snel lichter moet gaan trappen, want je valt gewoon stil.colnagofreak schreef: ↑02 jun 2022 10:38Dat is natuurlijk een rare vergelijking 23 of 28 is nogal een verschil.
Zelf heb ik een seizoen gehad dat ik zonder dat ik het wist met een 26 rond reed, met de veronderstelling dat dit een 28 was, ja echt waar. En toch nergens gelopen.
Ik ben echt van mening als het met de 28 niet lukt, gaat die 30 het verschil ook niet maken.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4362
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Als ik het goed lees, dan is TS niet bang om niet boven te komen, maar of het verschil uitmaakt. Het antwoord daarop kan alleen maar ja zijn. Of dat verschil de aanschaf van een nieuwe cassette waard is, dat denk ik niet, zeker niet als dit soort tripjes zeldzaam zijn en het hooggebergte buiten de wensenlijst ligt.
Wil je een speciale cassette voor de heuvels, dan zou ik dus altijd een exemplaar met het maximaal haalbare aantal tanden kiezen. Wil je 1 cassette, die je ook in de polders wilt blijven gebruiken, dan zou ik een 28 adviseren.
Wil je een speciale cassette voor de heuvels, dan zou ik dus altijd een exemplaar met het maximaal haalbare aantal tanden kiezen. Wil je 1 cassette, die je ook in de polders wilt blijven gebruiken, dan zou ik een 28 adviseren.
Eerst eens bedanken voor de wijze raad!
Voor alle duidelijkheid: ik heb nergens geschreven dat ik niet boven geraak in de hellingen maar wel dat ik sterretje zie .
De helling waar ik over sprak was Côte de Saint-Roch. (Had ik daar maar een kransje op overschot gehad )
Als ik al eens in de Ardennen fiets is het eigenlijk eerder de regio Vresse- Bouillon. Hellingen rond de Semois.
Ik moet momenteel een nieuwe cassette bestellen. Vandaar mijn vraag.
Voor hier in West-Vlaanderen rij ik met een 11-25, bij een Ardennen tripje leg ik dan een andere cassette 11-28 maar de nieuwe zal toch een 11-30 zijn. Die redenering van een kransje op overschot, daar kan ik me wel in vinden.
Direct een nieuwe vraag: stel dat ik richting Vogezen trek; is die 11-30 te doen of moet ik overschakelen naar een lange kooi?
Meer dan 30 t kan een korte kooi niet aan.
Over klimmen zijn er veel redeneringen. Zelf vind ik dat parcourskennis zeer belangrijk is om met verstand een helling op te rijden.
Voor alle duidelijkheid: ik heb nergens geschreven dat ik niet boven geraak in de hellingen maar wel dat ik sterretje zie .
De helling waar ik over sprak was Côte de Saint-Roch. (Had ik daar maar een kransje op overschot gehad )
Als ik al eens in de Ardennen fiets is het eigenlijk eerder de regio Vresse- Bouillon. Hellingen rond de Semois.
Ik moet momenteel een nieuwe cassette bestellen. Vandaar mijn vraag.
Voor hier in West-Vlaanderen rij ik met een 11-25, bij een Ardennen tripje leg ik dan een andere cassette 11-28 maar de nieuwe zal toch een 11-30 zijn. Die redenering van een kransje op overschot, daar kan ik me wel in vinden.
Direct een nieuwe vraag: stel dat ik richting Vogezen trek; is die 11-30 te doen of moet ik overschakelen naar een lange kooi?
Meer dan 30 t kan een korte kooi niet aan.
Over klimmen zijn er veel redeneringen. Zelf vind ik dat parcourskennis zeer belangrijk is om met verstand een helling op te rijden.
Nuitkor, is mevrouw misschien in de loop der tijden wat meer gaan fietsen? Daarnaast zit ze denk ik in de leeftijd dat je nog g wel iets beter kunt worden met fietsen) trainen.
Oh ja, ik rijd 34/34. En daar schaam ik me echt niet voor.
Oh ja, ik rijd 34/34. En daar schaam ik me echt niet voor.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5579
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Er is ook niemand die hier zegt dat je er voor hoeft te schamen!
Feit is wel dat veel fietsers vroeg terug schakelen naar een (te) licht verzet en daardoor juist snelheid verliezen.
Op echte steile hellingen 12% of meer dan is het natuurlijk fijn als je zo licht mogelijk kan rijden, zeker op langere stukken.
Maar op lichtere stukken van 5 of 6% kan je met een zwaarder verzet vaak veel beter je snelheid vasthouden.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!