Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Duurtraining vs beschikbare tijd

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1172
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 21 mei 2022 21:33

Het woord duurtraining is heel duidelijk: duur. Dus je hebt langere ritten nodig. En ja, dat vraagt tijd. Er is geen andere weg om een goede basis te bouwen, duurvermogen uit te breiden en je hartslag naar beneden te halen.
Dat komt trouwens niet op enkele weken.

Begrijp overigens niet dat je in deze periode binnen fietst. Maar dat is persoonlijke keuze.

maarten1
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 06 dec 2012 20:32

maarten1 22 mei 2022 18:04

patrickvb schreef: 21 mei 2022 21:33 Het woord duurtraining is heel duidelijk: duur. Dus je hebt langere ritten nodig. En ja, dat vraagt tijd. Er is geen andere weg om een goede basis te bouwen, duurvermogen uit te breiden en je hartslag naar beneden te halen.
Dat komt trouwens niet op enkele weken.

Begrijp overigens niet dat je in deze periode binnen fietst. Maar dat is persoonlijke keuze.
Bovenstaand klopt volledig... en als je fietst kies dan voor individueel... dat vraagt meer inspanning.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 23 mei 2022 12:25

Het kwam ter sprake in een podcast van LtD (ride fast, live slow of andersom) al weer een tijdje geleden, waarin trainer Werner Henrik (of andersom) vertelde hoe je een duurtraining van pakweg 4 uur kon samenpersen tot zo'n 2 uur. Het recept: men vangt aan met een warming-up van zo'n 15min, vervolgens gaat men volle bak in een tijdrit van 20 tot 30min, en men plakt daar nog ruim 1u15min aan toe in de lage zone. Vetverbranding gegarandeerd. Klaar. Cruciaal is het zo snel mogelijk opsouperen van de koolhydraatvoorraden.

GertSolo
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 29 jan 2020 07:59

GertSolo 23 mei 2022 13:40

Klein_Verzet schreef: 23 mei 2022 12:25 Het kwam ter sprake in een podcast van LtD (ride fast, live slow of andersom) al weer een tijdje geleden, waarin trainer Werner Henrik (of andersom) vertelde hoe je een duurtraining van pakweg 4 uur kon samenpersen tot zo'n 2 uur. Het recept: men vangt aan met een warming-up van zo'n 15min, vervolgens gaat men volle bak in een tijdrit van 20 tot 30min, en men plakt daar nog ruim 1u15min aan toe in de lage zone. Vetverbranding gegarandeerd. Klaar. Cruciaal is het zo snel mogelijk opsouperen van de koolhydraatvoorraden.
Top, dat komt al in de buurt :like:

Symen
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 23 mei 2022 22:08

Klein_Verzet schreef: 23 mei 2022 12:25 Het kwam ter sprake in een podcast van LtD (ride fast, live slow of andersom) al weer een tijdje geleden, waarin trainer Werner Henrik (of andersom) vertelde hoe je een duurtraining van pakweg 4 uur kon samenpersen tot zo'n 2 uur. Het recept: men vangt aan met een warming-up van zo'n 15min, vervolgens gaat men volle bak in een tijdrit van 20 tot 30min, en men plakt daar nog ruim 1u15min aan toe in de lage zone. Vetverbranding gegarandeerd. Klaar. Cruciaal is het zo snel mogelijk opsouperen van de koolhydraatvoorraden.
en dan de volgende 90 min met een hongerklop rondrijden :lol: . Duurtraining is gewoon uren maken. En wil je graag verbeteren in prestatie. Dan is dit een proces van jaren kilometers wegmalen en intervallen.
Dit soort trainingen die hier boven wordt beschreven is meestal voor een kleine periode van het jaar bij profs. Die maken al lange duurtrainingen. En het is ook kijken vanuit welke gedachten deze training wordt voorgeschreven. Vaak is dit vanuit een worldtour wedstrijd standpunt. Bij een recreatieve rijder hoeft dit niet te werken.

Wielrennen is een duursport daar gaat helaas veel tijd in zitten als je wil verbeteren. Heb je weinig tijd of vindt je andere dingen belangrijker dan zal de progressie ook minimaal zijn.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 4285
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 23 mei 2022 22:09

Waarom zou je een lange duurtraining doen als je nooit lange ritten wilt/kan maken ?
Met beperkte tijd gewoon lekker fietsen en niet te druk maken om allemaal trainingsschema's.

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 673
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 24 mei 2022 08:50

Dat ligt aan je doelen. Als je (te) weinig tijd hebt, maar bv wel een cyclo in een leuke tijd wil kan je toch eens kijken wat wel en niet kan. Als je niet meer met je vrienden mee kan is een training wel eens handig. En met beperkte tijd kan je alsnog veel bereiken als je dat wil.
In Time-Crunched Cyclist staan best wel wat leuke tips hoe je in korte tijd toch veel kan bereiken.

Het boek bevat ook veel Amerikaanse onzin, maar goed welk boek is wel volmaakt.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 25543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 mei 2022 09:08

Er is steeds meer bewijs dat voor fietsers die weinig tijd hebben, duurtraining geen/weinig zin heeft. Dit is ook in één zin de hoofdboodschap van The Time-Crunched Cyclist. Deze aanpak traint op of rond het omslagpunt. Dan heb je de meeste 'bang for buck'.
Laatst gewijzigd door havana op 24 mei 2022 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.

NuitKor
Forum-lid
Berichten: 3562
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

NuitKor 24 mei 2022 09:25

Intervallen rond FTP zijn zeker de meeste 'bang for buck', maar je kan niet altijd maar intervallen rond je FTP. Op een gegeven moment bouw je daar veel te veel vermoeidheid mee op. Uiteindelijk heb je gewoon volume nodig ander zit je binnen de kortste keren (lees half jaar of iets dergelijks) tegen een plateau aan. Je verbeterd dan gewoon niet meer, of veel minder. Heb je geen tijd voor volume, dan moet je je verwachting/doelen aanpassen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 25543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 mei 2022 09:40

Eens, met één toevoeging. Iemand die weinig traint, bouwt ook weinig vermoeidheid op. Van 3x per week een uurtje FTP intervallen (ik noem maar wat) word je niet echt moe.

Je hebt gelijk dat je snel aan je top zit. Meer kun je dan ook niet verwachten als je weinig tijd hebt. Daar moet je gewoon realistisch in zijn.

Ik ken overigens best veel jongens die hele aardige resultaten halen met verdomd weinig training. Die trainen zonder uitzondering heel intensief.

NuitKor
Forum-lid
Berichten: 3562
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

NuitKor 24 mei 2022 09:50

havana schreef: 24 mei 2022 09:40 Eens, met één toevoeging. Iemand die weinig traint, bouwt ook weinig vermoeidheid op. Van 3x per week een uurtje FTP intervallen (ik noem maar wat) word je niet echt moe.

Je hebt gelijk dat je snel aan je top zit. Meer kun je dan ook niet verwachten als je weinig tijd hebt. Daar moet je gewoon realistisch in zijn.

Ik ken overigens best veel jongens die hele aardige resultaten halen met verdomd weinig training. Die trainen zonder uitzondering heel intensief.
Ja helemaal mee eens. Als je voldoende tijd hebt om te herstellen dan kan het prima. Ik train nu iemand die 3x per week fietst (2x 1.5u door de week en weekend 1 lange duurtraining). Die doet door de week niets aan Z2 of herstel. Alles sweetspot en hoger.

GertSolo
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 29 jan 2020 07:59

GertSolo 24 mei 2022 10:23

thx al voor deze info, ben al wat wijzer en dan ook weer niet, maar aan die beschikbare tijd kan ik jammer genoeg niet veel aan veranderen (gezin, werk, andere verplichtingen).
Mijn doel is gewoon om de tijd die ik wel heb zo nuttig en optimaal mogelijk te benutten.

Dus wel rond sweetspot en niet een uurtje op lage HR?

Alle tips nog steeds welkom !!!

Plaats reactie