Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Tijdritfietsen

rikkert
Forum-lid
Berichten: 2607
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58

rikkert 05 apr 2022 11:06

Sterker nog, mijn triathlonfiets is een look kg196 met 9 speed. Op de vlakke parcoursen in Nederland (overigens doe ik er nog maar 1 per jaar in mijn woonplaats), maakt dat echt drol uit. Ik schakel hoogstens 1 tandje lichter bij wind tegen en tandje zwaarder bij wind mee. Dus als ik er drie gebruik is het veel. De kg196 in het type staat denk ik voor het gewicht, 196kg (:-))(die fransen draaien nog eens wat om he). Hij weegt nogal wat maar een stijver frame dan dat krijg je niet denk ik.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
ciske
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 16 mei 2005 23:23

Gebruikersavatar ciske 05 apr 2022 11:13

groot gelijk Rikkert , laat ze er maar eens achter komen met dat moderne spul , ze vergeten soms dat het nog altijd de benen zijn die het moeten doen :mrgreen:
in cyclo's kan ik bergop nog veel jongeren ter plaatse laten ( ik ben 59 ) met mijn loden fiets van chaufagebuizen :lol:
Gilbertson Titanium ( 8,3kg)
Gilbertson Allure TI - Campa Ath. EPS
Kuota Kross - Shimano Ult. Di2
Kuota Kalibur TT -Campa Chorus

Plakzuil
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 mei 2021 15:57

Plakzuil 07 apr 2022 15:59

Gewicht is vrijwel niet relevant op een tijdritfiets in NL. De overgrote meerderheid van de weerstand die je moet overwinnen is luchtweerstand en daarvan wordt ongeveer 90% veroorzaakt door jouw eigen lichaam. Een fiets waarop jij in een goede aerodynamische houding kan zitten is veel belangrijker dan een kilo lichter of kabeltjes binnendoor etc. Daarnaast gewoon investeren in een goede (bij jou passende) helm en een snelpak en dan ga je als de brandweer. En natuurlijk is het zo dat als je eenmaal jouw ideale houding gevonden hebt dat je dan nog marginaal kan verbeteren qua gewicht, kabeltjes, remmen etc. maar das echt het laatste kleine beetje.

scottwilko
Forum-lid
Berichten: 3579
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 08 apr 2022 16:59

ciske schreef: 05 apr 2022 11:13 groot gelijk Rikkert , laat ze er maar eens achter komen met dat moderne spul , ze vergeten soms dat het nog altijd de benen zijn die het moeten doen :mrgreen:
in cyclo's kan ik bergop nog veel jongeren ter plaatse laten ( ik ben 59 ) met mijn loden fiets van chaufagebuizen :lol:
Gilbertson Titanium ( 8,3kg)
8,3 was vroeger wellicht zwaar, maar met de huidige aero trend met schijfremmen, is dat een heel normaal gewicht. Alleen de echte high end fietsen komen daar maar echt onder.

Gebruikersavatar
ciske
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 16 mei 2005 23:23

Gebruikersavatar ciske 08 apr 2022 17:21

8,3 is het gewicht van mijn wegfiets , deze Gilbertson Titanium

Afbeelding

mijn tijdritfiets Kuota Kalibur weegt 8,2
Laatst gewijzigd door ciske op 08 apr 2022 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gilbertson Allure TI - Campa Ath. EPS
Kuota Kross - Shimano Ult. Di2
Kuota Kalibur TT -Campa Chorus

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5614
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 08 apr 2022 19:09

Dit is de mijne. Een prototype voor de Giant Trinity waar Rabobank destijds op reed. Al een oudje dus. Overgespoten door Unlimited colours in Venhorst door de eigenaar van het bedrijf, die daar een aantal tijdritjes mee heeft gefietst. Uiteindelijk door mij overgenomen in 2018, en onlangs voorzien van een ongebruikte wielset van elf jaar oud.
Ik zit er perfect op.
Afbeelding

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid
Berichten: 3765
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 08 apr 2022 19:12

Dat is een apart ding. Een aluminium trinity heb ik nog niet gezien.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5614
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 08 apr 2022 19:26

Ik ben er verder ook nog nooit een tegengekomen. Volgens mij echt letterlijk een prototype.
De eerste fietsen van dit type die door Rabobank werden gebruikt, waren inderdaad van carbon. Deze fiets komt ook van de Rabobankploeg.
Maar, voor de houding maakt het niets uit.

y.d.
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 16 mar 2009 14:58

y.d. 22 mei 2022 14:30

Momenteel ben ik mij aan het oriënteren op een tijdritfiets met disc brake, wel zo makkelijk aangezien de andere fietsen in huis ook schijfremmen hebben. Welke frames zijn er in de klasse "betaalbaar/instap" allemaal met schijfremmen? Ik kom zelf tot argon 18 e117 disc en de Cervelo P-series. Weten/kennen jullie nog meer frames in deze prijscategorie (max +/-€2500)?

Gebruikersavatar
JorgV
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 jul 2014 19:18

Gebruikersavatar JorgV 23 mei 2022 20:51

Geen idee van de kwaliteit (en ik vind de spuitschema's echt spuuglelijk), maar ICAN heeft een TT discframe: https://icancycling.com/collections/tim ... rame-tt016

y.d.
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 16 mar 2009 14:58

y.d. 23 mei 2022 20:58

JorgV schreef: 23 mei 2022 20:51 Geen idee van de kwaliteit (en ik vind de spuitschema's echt spuuglelijk), maar ICAN heeft een TT discframe: https://icancycling.com/collections/tim ... rame-tt016
Bedankt! Alleen vergeten te melden dat het o.a. voor KNWU-wedstrijden is. Ik ben bang dat dit frame niet aan de UCI eisen voldoet.

Gebruikersavatar
JorgV
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 jul 2014 19:18

Gebruikersavatar JorgV 23 mei 2022 21:14

Ah, dat maakt het lastiger inderdaad. Ik denk dat het frame an sich wellicht aan de eisen voldoet, maar ik zie nergens staan dat het goedgekeurd is door de UCI inderdaad.

Plaats reactie