Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Duurtraining vs beschikbare tijd

GertSolo
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 29 jan 2020 07:59

GertSolo 21 mei 2022 10:44

Hoi,

ik heb onlangs een inspanningstest gedaan waaruit bleek dat ik toch wat meer rustige duurtrainingen moet doen. Probleem is tijd!
Wegens allerlei redenen train ik binnen met Zwift met volgend schema:
Dinsdag: 1u
Donderdag: 1,5u
Zaterdag: 1u
Zondag: 1,5u of als het kan een langere rit van 3-4u.

Wat kunnen jullie me aanraden van training voor dergelijke korte trainingen om toch wat duurtrainingen op te doen? Of kan dat niet met dit tijdsschema?
thx voor alle info!

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5247
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 21 mei 2022 11:43

Twee dingen die me zo te binnen schieten:
- nuchter trainen
- beginnen met een half uur volle bak, gevolgd door een uur in D1.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid
Berichten: 3782
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 21 mei 2022 12:19

Meer tijd maken. Bij familieverplichtingen verder weg op de fiets gaan ( evt gezin met de auto ).

En als je met dit mooie weer binnen hebt getraind ben je een vreemde vogel.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5925
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 21 mei 2022 13:01

Dan ben ik zo één:
Afbeelding

Als je maar een uur hebt, is binnen gewoon efficiënter.
Afbeelding

marksi
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 21 mei 2022 13:43

Prioriteit zou moeten zijn zorgen dat je elk weekend minstens 1 lange rit kan maken die je dan rustig aan doet en opbouwen van 3 naar 5 uur. Ik zou verder een training van een uur een vo2max training doen, het andere uur hoog in je d1/laag in je d2. Dan de 1,5 uur d1 met wat tempo blokjes (bijvoorbeeld 5x6).

Ook een optie is om Join het te laten bepalen. Kan je altijd eens proberen (met de code van beter worden kan je 4 weken gratis) en dan zien of het van toegevoegde waarde is. In elk geval heb je dan een beeld van hoe je met jouw beschikbaarheid goed kan trainen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 8817
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 mei 2022 17:46

Ja maar, ook al heb je een uur ga je toch naar buiten of je moet specifieke trainingen willen doen.
Hangt er ook af waar je woont. Ik zit met 1km in de polder en kan doen wat ik wil. Moet je eerst 20 minuten de stad uit snap ik het wel.

Ik vind de twede optie van Rob wel een aardige.
De eerste kan ook, maar de twede klinkt beter.

Hoe vaak lukt die langere rit op zondag? is dat 3/4 keer dan zou het op orde moeten zijn of is dat 1/5......

En toch even met een openblik naar de mogelijkheden kijken, zeker nu uurtje eerder je bed uit. van vier naar drie, scheelt je een half uur omkleden douchen en klaarzetten. Misschien een vrij dag van 8 uur in vieren hakken waardoor je een maand 1 x per week twee uurtje extra hebt.

Toen wij bv kleine kinderen hadden was ik er bewust 1x per week met eten niet.
Dan deed ik een lange training, zodat ik op zondag maar twee uurtje ging bv.
Dat vonden wij uiteindelijk een betere optie. Ik noem maar wat, moet iedereen zelf weten.

pino
Forum-lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32

pino 21 mei 2022 18:32

Zwift
Niet zijken maar reiden !

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 1089
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 21 mei 2022 18:38

Ritjes naar familie doe ik ook en dat is ook nog eens echt veel leuker dan je standaard rondje.

Geen idee hoeveel vakantiedagen je hebt maar met 1 vakantiedag kun je vier keer in een maand 2 uur per week extra fietsen.

Kun je je woon-werkverkeer niet ook benutten? Fiets in de auto heen en met de fiets terug. Dag erna weer met de fiets naar je werk. Is de afstand te kort dan vergroot je het lusje.

Je zult echt de kansen moeten pakken denk ik.

En in D2 train je ook de onderliggende zone dus bij wat minder tijd kun je ook wat vaker daarin trainen. We moeten niet de fout maken te willen trainen als een pro want wij kunnen niet 20 uur per week trainen en verder rusten.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar BertL 21 mei 2022 20:21

thestudent schreef: 21 mei 2022 12:19 Meer tijd maken. Bij familieverplichtingen verder weg op de fiets gaan ( evt gezin met de auto ).

En als je met dit mooie weer binnen hebt getraind ben je een vreemde vogel.
Duurtraining vergt tijd. Uitslapen doe je maar in de winter. Niets kan buitenlucht vervangen. En een uur is nog steeds een uur. Binnen of buiten.
Ga eens een keer op de fiets naar je werk. Of combineer familiebezoek met een fietstocht naar huis. Uurtje eerder bij de familie weg, uurtje later thuis dan je gezin. Duurtraining vergt uren.
aan het fietsen

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 6956
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 21 mei 2022 20:27

Wat is je doel uiteindelijk?
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

GertSolo
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 29 jan 2020 07:59

GertSolo 21 mei 2022 21:12

nijkie schreef: 21 mei 2022 20:27 Wat is je doel uiteindelijk?
Mijn Vo2 max is blijkbaar top alsook mijn Watt/kg, maar ik zou de buitenritjes (3-4u) alleen of in groep aan +/- 30 km/u aan een aanvaardbaar hartrimte willen doen. Is nu 165 gemiddeld. Vandaar de test die ik heb gedaan. Was wat ongerust. (Zie mijn post over hoge hartslag).
Moet dus eerst wat lange duurtrainingen doen, maar kan enkel bovenstaand tijdsschema volgen…
En ja, spendeer veel tijd op Zwift.

GertSolo
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 29 jan 2020 07:59

GertSolo 21 mei 2022 21:19

marksi schreef: 21 mei 2022 13:43 Ook een optie is om Join het te laten bepalen. Kan je altijd eens proberen (met de code van beter worden kan je 4 weken gratis) en dan zien of het van toegevoegde waarde is. In elk geval heb je dan een beeld van hoe je met jouw beschikbaarheid goed kan trainen.
Heb een abo op join waarmee ik al een endurance reeks heb afgewerkt.

Plaats reactie