SRAM Force Axs crank losmaken
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12693
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Waarom zo moeilijk.....
Inbus erin achterrem inknijpen beetje leunen op het zadel en sleutel naar beneden duwen.
Met vastdraaien gaat dat niet uiteraard
Bij mij xx zit het andersom, dan inderdaad naar elkaar trekken soort wijzers op 5 voor 1 en dan knijpen.
Draai een bout die in alu zit elke paar maanden even los en veel vet gebruiken, heb je nooit een probleem.
@ Daniel, elke crank is bijna rond de 50nm vastzetten, behalve Shimano.
Inbus erin achterrem inknijpen beetje leunen op het zadel en sleutel naar beneden duwen.
Met vastdraaien gaat dat niet uiteraard
Bij mij xx zit het andersom, dan inderdaad naar elkaar trekken soort wijzers op 5 voor 1 en dan knijpen.
Draai een bout die in alu zit elke paar maanden even los en veel vet gebruiken, heb je nooit een probleem.
@ Daniel, elke crank is bijna rond de 50nm vastzetten, behalve Shimano.
Zelfde gehad met het loshalen van de mijne. Uiteindelijk naar de FM gebracht. Eén hield de fiets vast en een ander op het uiteinde van een lange 8mm imbus gaan staan. Uiteindelijk schoot ie los. Was bekend dingetje bij deze SRAM cranks.
Scott Addict RC 20
Nee snap ik maar had flink wat hefboom nodig dus dacht koop dan maar gelijk een met moment
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12693
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Zo mag je een momentsleutel helemaal niet gebruiken. Kan ie stuk gaan.
(heb ik niet verzonnen staat ergens in de handleiding)
Alu op Alu moet je goed invetten! en af en toe los halen is er helemaal geen probleem.
Volgens mij is de bout bij dub al staal, maar dat weet ik niet zeker.
Als ie dus echt vast zit is het met z'n tweeën doen wel prettig.
Wat ik ook wel eens doen is een omgedraaide V maken in de standaard. Dan kan je de sleutel en crank naar elkaar toe duwen.
Wel oppassen dat je bifi's er niet tussen komen! Maar dan kan je zoveel kracht zetten, dan moet het echt wel heeeeel vast zitten als je dat niet los krijgt.
(heb ik niet verzonnen staat ergens in de handleiding)
Alu op Alu moet je goed invetten! en af en toe los halen is er helemaal geen probleem.
Volgens mij is de bout bij dub al staal, maar dat weet ik niet zeker.
Als ie dus echt vast zit is het met z'n tweeën doen wel prettig.
Wat ik ook wel eens doen is een omgedraaide V maken in de standaard. Dan kan je de sleutel en crank naar elkaar toe duwen.
Wel oppassen dat je bifi's er niet tussen komen! Maar dan kan je zoveel kracht zetten, dan moet het echt wel heeeeel vast zitten als je dat niet los krijgt.
niet alle momentsleutels zijn geschikt voor los trekken, dat is correct.
er zijn types die een blokkade hebben voor loszetten, dus dan kan het wel.
ik zou ook een sleutel gebruiken voor loszetten, desnoods sleutel in een werkbank plaatsen zo dat je met het frame los draait.
of verlengen met een pijp.
vast zetten doe je met een moment sleuteltje, doe ik eigenlijk enkel met kleinere/gevoeligere maatjes stuur/pen/zadel, de grotere maatjes gaan met de hand gevoel en gevoeg montage vet op draad en spline.
merk wel dat met wit vet wat meer uitdroogt tov aquaproof paste wat ik voorheen gebruikte.
er zijn types die een blokkade hebben voor loszetten, dus dan kan het wel.
ik zou ook een sleutel gebruiken voor loszetten, desnoods sleutel in een werkbank plaatsen zo dat je met het frame los draait.
of verlengen met een pijp.
vast zetten doe je met een moment sleuteltje, doe ik eigenlijk enkel met kleinere/gevoeligere maatjes stuur/pen/zadel, de grotere maatjes gaan met de hand gevoel en gevoeg montage vet op draad en spline.
merk wel dat met wit vet wat meer uitdroogt tov aquaproof paste wat ik voorheen gebruikte.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12693
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja toch zegt bijna iedereen dat kleine momenten met een moment sleutel en grote op gevoel.
Als ik moet kiezen doe ik mijn moment sleutel voor kleine momenten weg. 5 tm 12nm kan ik makkelijk met de hand.
Ik pak ook eigenlijk nooit een moment sleutel voor een stuur of zadel.
40 of 50nm echt geen idee en daar gaat dit ook vaak fout zeker icm alu. Dat draai je feitelijk al verrot bij het vastzetten.
Als ik moet kiezen doe ik mijn moment sleutel voor kleine momenten weg. 5 tm 12nm kan ik makkelijk met de hand.
Ik pak ook eigenlijk nooit een moment sleutel voor een stuur of zadel.
40 of 50nm echt geen idee en daar gaat dit ook vaak fout zeker icm alu. Dat draai je feitelijk al verrot bij het vastzetten.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12693
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Voor gevorderde.....
Wat je ook kan proberen. Is crank en sleutel in een scherpe V. Lijmklem erop en vastdraaien.
We een stukje hout met rubber oid tussen de crank.
Wat je ook kan proberen. Is crank en sleutel in een scherpe V. Lijmklem erop en vastdraaien.
We een stukje hout met rubber oid tussen de crank.
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
Je draait wel echt de goede kant op?
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6