Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Voor Di2 batterijen geldt dat je ze 1x per maand oplaadt om defecte batterijen te voorkomen.
Dat is het advies dat ik van meerdere monteurs FM gekregen heb, na mijn vraag waarom er relatief veel batterijen kapot gaan.
Dat is het advies dat ik van meerdere monteurs FM gekregen heb, na mijn vraag waarom er relatief veel batterijen kapot gaan.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14708
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Voor de langste levensduur en minste kans op ellende moet je vrijwel elke accu tussen de 20 en 85% houden.
Eronder gaan ze kapot er boven loopt de capaciteit hard terug.
Hou maar eens een jaar met je nieuwe telefoon vol om die optie aan te zetten! Dan leeft je batterij nog net zo lang als nieuw.
Eronder gaan ze kapot er boven loopt de capaciteit hard terug.
Hou maar eens een jaar met je nieuwe telefoon vol om die optie aan te zetten! Dan leeft je batterij nog net zo lang als nieuw.
Maar na een maand raak je toch nooit onder de 20%?
En trouwens, geheel leeg laten lopen is helemaal een ramp. Maar overladen (doorladen wanneer batterij vol is) is ook weer schadelijk. Dat kan weer een puntje worden bij het maandelijks laden.
Heeft Garmin IQ geen apps die waarschuwen bij nog slechts 20% lading? Ik weet dat de edge dat al doet, maar een enkele keer tussendoor waardoor ik dan vaak toch nog vergeet te laden.
En trouwens, geheel leeg laten lopen is helemaal een ramp. Maar overladen (doorladen wanneer batterij vol is) is ook weer schadelijk. Dat kan weer een puntje worden bij het maandelijks laden.
Heeft Garmin IQ geen apps die waarschuwen bij nog slechts 20% lading? Ik weet dat de edge dat al doet, maar een enkele keer tussendoor waardoor ik dan vaak toch nog vergeet te laden.
Afijn, we dwalen af.
Hoe vaak vullen jullie latex bij? Ik heb nu mijn Schwalbe One Pro TLE (de skinwall-verzie als dat iemand nog boeit) sinds medio december om mijn velgen liggen. De achterband begint al behoorlijk vierkant te worden, al is de slijtageindicator nog prima.
Hoe vaak vullen jullie latex bij? Ik heb nu mijn Schwalbe One Pro TLE (de skinwall-verzie als dat iemand nog boeit) sinds medio december om mijn velgen liggen. De achterband begint al behoorlijk vierkant te worden, al is de slijtageindicator nog prima.
If it's not fixed, it's broken.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Je wiel eruit halen, even schudden en luisteren of je nog wat hoort klotsen.
Zoniet met bandenlichter een stukje van de band "openen"en evt bijvullen bij te weinig latex.
Elke paar maanden (3) even checken.
Zoniet met bandenlichter een stukje van de band "openen"en evt bijvullen bij te weinig latex.
Elke paar maanden (3) even checken.
Nooit, alleen als er zichtbaar een lek is geweest vul ik 10ml bij.!Tjebakka schreef: ↑09 mei 2022 13:20 Afijn, we dwalen af.
Hoe vaak vullen jullie latex bij? Ik heb nu mijn Schwalbe One Pro TLE (de skinwall-verzie als dat iemand nog boeit) sinds medio december om mijn velgen liggen. De achterband begint al behoorlijk vierkant te worden, al is de slijtageindicator nog prima.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14708
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik vul wel bij maar kijk altijd een beetje naar de omstandigheden.
Voor bv een vakantie in de bergen/heuvels of cyclo vul ik altijd bij.
Natuurlijk niet als het wekelijks is, maar zit er 2 of 3 maanden tussen dan wel.
Als de vloeistof echt is uitgedroogd, krijg je bij veel banden gewoon een afloper, dat is heel irritant en heb je soms te laat door.
Risico met bredere zachtere banden is ook groter omdat die meer bewegen.
Eerste montage start ik met 40ml, bijvullen met 20 a 30ml.
Voor bv een vakantie in de bergen/heuvels of cyclo vul ik altijd bij.
Natuurlijk niet als het wekelijks is, maar zit er 2 of 3 maanden tussen dan wel.
Als de vloeistof echt is uitgedroogd, krijg je bij veel banden gewoon een afloper, dat is heel irritant en heb je soms te laat door.
Risico met bredere zachtere banden is ook groter omdat die meer bewegen.
Eerste montage start ik met 40ml, bijvullen met 20 a 30ml.
Inzake dat bijvullen: Is het nog erg om sealants te mengen of kan je bijvullen wat je hebt liggen? Fiets is namelijk tubeless afgeleverd door FM en heb geen idee welke sealant ze er in hebben gedaan. Weten ze zelf ook niet meer aangezien ze meerdere soorten gebruiken bij aflevering.
Het lijkt mij geen goed idee om te bijvullen met wat je hebt liggen. Er worden zoveel verschillende soorten 'chemicaliën' gebruikt. Dus nadat de oude sealant is verwijderd gewoon nieuwe sealant van wat je hebt liggen erin. 

Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ik gebruik nu squirt sealant (met beadblocks) en ik ben niet super enthousiast over de werking. Ze zouden gaatjes tot 6mm moeten dichten echter heb ik nu een gaatje van nog niet de helft en deze blijft lekken. Heb nu een std plakker aan de binnenkant geplakt is dat oke of kan ik de band beter vervangen? Zou ik wel zonde vinden want er zit nog geen 1500km op.
Cannondale Caad13
Als die standaard plakker blijft zitten is het oké om er mee door te rijden, echter bij (te) hoge druk wordt deze meestal door het gaatje naar buiten gedrukt en door slijtage weer gaat lekken. Er zijn reparatiesetjes voor tubelessbanden te koop met daarin speciale plakkers. 

Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless