Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Band met Presta ventiel met compressor oppompen

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 20 apr 2022 02:16

Ik gebruik een luchtspuit met een stuk benzineslang er op.
Daarna de spanning wat aflaten met een goede druk meter.

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 20 apr 2022 08:46

Orlok schreef: 19 apr 2022 20:00 Duidelijk, opgelost dus.! ;)
keesh schreef: 18 apr 2022 21:38 Wat doet dat hendeltje bij die SKS pompkop eigenlijk? Klemt ie de pompkop op het ventiel?
Klopt idd, klemt de pompkop op het ventiel en als je deze helemaal over het ventiel schuift wordt het binnenventiel ingedrukt.

Toen ik met tubelessbanden begon ontstond meteen de behoefte aan een elektrisch compressor en daar zat een bandenpomppistool met manometer bij. Om deze aan te sluiten op een Prestaventiel ben ook ik op zoek gegaan naar een verloop van Schrader naar Presta maar heb dat toen niet 123 gevonden dan anders een verloop van Presta naar Dunlop en van Dunlop naar Schrader. Iets wat ik zelf al had maar omslachtig vond. Omdat ik geen gebruik maak van het Schraderventiel heb ik deze eraf geknipt en er een pompkop voor Presta opgemonteerd. Deze hangt in mijn werkplaatsje maar gebruik het eigenlijk nooit omdat het monteren van tubelessbanden het beste gaat met verwijderd binnenventiel en daar paste die pompkop niet op.
Nu gebruik ik daarvoor alleen een 8 mm aansluitslang die ik over het ventiel schuif en gebruikte de vloerpomp daarna om de tubeless band op de juiste druk te pompen. Inmiddels sinds een paar weken die XIAOMI accu luchtcomressor om iedere keer de bandendruk te controleren en op te pompen tot de juiste druk en stopt automatisch.
Nog niet helemaal... ik ben er nog niet zeker van dat het uiteinde van de BBB AirPipe gelijk is aan het Schader-ventiel.. die vraag heb ik nog uit staan.

Overigens verbaast het me dat ze in de professionele fietswerkplaats met een handpomp aan de gang zouden gaan.

Voor mijn motor monteer ik de banden ook zelf op de velgen, heb ploppen is daar ook een bekend fenomeen en doe je zonder binnenventiel..

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 23 apr 2022 18:05

Oke, ik heb even wat in elkaar gebasteld. Heb een BBB BFP-94 pompkop (AirPipe) gekocht. Aan het uiteinde zit er Schrader draad op. Echter het gaatje in deze zijde van de pompkop is inwendig iets van 2,2 [mm]. Dit is niet voldoende om het afdichtrubber in mijn bandenvulpomp zijn werk te laten doen... (er zit een stalen paddestoeltje in, die normaal het binnenventiel van een Schrader-ventiel indrukt)... Dus... gaatje iets geruimd met een boortje van 5 [mm], tot een kamertje van ca. 2 [mm] diep. Nu dicht ie af... 8-)

Daarnaast moest er een modificatie aan het Presta-ventiel komen. De M2 schroefdraad loopt (bewust) niet tot einde binnenventiel (want dan zou je het moertje er helemaal af kunnen draaien). Ik wil echter dat deze zijn kop stoot in de AirPipe... Voor nu heb ik met een tang de uitloopgangen van de schroefdraad even van draad voorzien d.m.v. het moertje (het moertje geforceerd van het ventiel af draaien). Daardoor kan het moertje nu wat verder worden losgeschroefd (komt hoger), waardoor bij het erop drukken van de AirPipe het binnenventiel open gaat... Trust me, I'm an engineer... ;)
IMG_20220423_175438.jpg
Nu maar kijken hoe lang deze oplossing het houdt...

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2169
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 24 apr 2022 19:35

Complexe benadering van een eenvoudig probleem, als je het mij vraagt.
Ik pomp de banden op, druk staat vooraf correct ingesteld, overinflating kan niet. En wil ik iets anders dan gaat er meer druk op die ik met de smartgauge nauwkeurig kan tunen.
Dogma F

Plaats reactie