Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Snelheidsmeter vs computer

hayes

hayes 09 mar 2022 12:46

Dat verschil is er natuurlijk enkel tijdens het rijden zelf.
De gemiddelde snelheid haalt gps gewoon uit afstand en tijd.

Dus als toestel met of zonder sensor gebruikt, zou dat bij het uploaden gelijk moeten zijn.

M'n gps is redelijk betrouwbaar. Heel af en toe heeft hij 'zo'n dagje'. Gisteren de hele weg naar huis constant aan het fluctueren tussen 22 en 28.
Maar uiteindelijk klopt het gemiddelde wel.

Locomotief
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 okt 2011 20:54

Locomotief 17 apr 2022 12:41

GPS maakt tegenwoordig gebruik van meerdere satellieten. Dit is redelijk nauwkeurig al zal er altijd wel een meetfout zijn. Een snelheidssensor is afhankelijk van de diameter van het wiel. Dus de bandenspanning is van invloed op de diameter. Ook de druk die je uitoefent op de band heeft invloed op de diameter. Al met al geloof ik niet dat een snelheidssensor nauwkeuriger is.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam in de groep.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5894
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 17 apr 2022 14:27

Uit mijn rit gegevens blijkt toch iedere keer weer dat een snelheidssensor op het wiel, mits goed ingesteld vwb de wielomtrek, ong. 3% nauwkeuriger is als het GPS-signaal. Dat komt omdat GPS de afstanden meet tussen de meetpunten en dat scheelt steeds wat zodra de weg een bocht maakt, zie detail foto van mijn rit van gisteren. ;)
GPSvvSigma.JPG
Uiteraard heeft dit alleen effect op de afstand/gemiddelde snelheid, vwb de juiste weergave van de snelheid zal het m.i. niet zoveel uitmaken.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3123
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 17 apr 2022 17:45

Scheelt 0,2 kmh gemiddeld, rijdt al jaren zonder sensor vind het best zo.

Ga niet zo een Garmin sensor mijn mooie naven laten verkrachten, noem het maar ijdelheid ;-)
YFood !!!

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5912
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 17 apr 2022 18:25

Nu heb ik een wahoo en scheelt het strava gemiddelde tov het sensor gemiddelde meestal o,1 kmh. Hier voor had ik een Garmin en was het verschil vaak 0,4 kmh. En hoe vaker ik onderweg stopte, hoe groter de verschillen waren bij Garmin. Wahoo is bijna altijd 0,1 kmh verschil, ongeacht hoe vaak ik stop.
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie