Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Smartphone als omgekeerde tracklogger gebruiken

genesiz
Forum-lid

genesiz 14 jan 2010 02:11

Is er iemand bekend met een proggramma waarmee je met je telefoon een gpx (of een andere waypoint bestand) uit kan lezen en kan volgen via GPS. Ik heb even een los topic aangemaakt daar het bestaande topic enkel voor Iphone is.

Ik heb een HTC Magic Smartphone welke draait op het Android besturingsysteem. Door in Google Earth een route uit te zetten en te exporteren wil ik deze openen op mijn telefoon zodat ik met mijn fiets over de route rijden die de telefoon toont.

Wat heb ik al geprobeerd:
-My Track Editor, hiermee kun je via Maps.google.nl een route plannen en op je telefoon bekijken/aanpassen maar niet volgen.
-In Google Maps kun je geen specifieke route plannen en geen gpx e.d. bestanden invoeren.
- Sygic Mobile Maps. Via veel converteren zou je een bruikbaar bestand kunnen krijgen en invoeren maar dit werkt nog niet. Van GPX -> itn -> itz gaat niet goed. Ik heb hier nog geen goed werkende converter voor gevonden en als het zou werken zie ik via google veel dat je een "out of memory" fout krijgt.
- Cardiotrainer werkt helaas alleen andersom, eerst rijden en dan krijg je een GPX bestand. Een GPX inladen en volgen lukt helaas niet.
- AndNav1 kan helaas ook geen GPX e.d. inlezen.

Wie heeft er nog tips/aanraders voor mij?

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 14 jan 2010 10:02

RunGPS, is er nu ook voor Android. Was voor mij de licensiekosten zeker waard (er is natuurlijk ook een trial), nadat ik een bluetooth GPS muis kocht ter vervanging van de waardeloze interne GPS van de (waardeloze) HTC Touch HD.

marsman
Forum-lid

marsman 14 jan 2010 11:09

Ik gebruik ook RUN GPS, echt een aanrader. Ik heb zelf de HTC Touch HD zoals LVGH bedoelt, en ik heb weinig problemen met de interne GPS. RUN GPS heeft ook een site waarop je ook routes kan vastleggen, en volgens mij ook routes van anderen kunt inladen. De site is http://www.rungps.net/.

Ze hebben een koppeling met Google Maps, dus redelijk universeel.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

moustache
Forum-lid

moustache 14 jan 2010 11:27

De GPS icm Google Maps op mijn Touch HD werkt uitstekend. Gebruik hem zelfs in de auto.
Die site van rungps ziet er veelbelovend uit. Ga ik eens mee spelen.

@LVGH vanwaar "waardeloos"?

genesiz
Forum-lid

genesiz 14 jan 2010 13:57

Run.Gps ziet er goed uit. Mooie, goedwerkende online routeplanner maar de gps update is wat aan de trage kant.

Nog niet getest met de fiets maar even in de auto. De update van de snelheid is traag, maar dat is geen probleem. Daar heb ik mijn normale kmteller voor :)

Nu nog even kijken of ik voor de normale of pro ga!

marsman
Forum-lid

marsman 14 jan 2010 16:21

De moderators mogen dit bericht verwijderen als ze willen, maar RUN GPS is op vele downloadsites illegaal gratis te downloaden. Mocht je het wellicht even willen uitproberen, voordat je een officiele licenties aankoopt, dan kan dat dus (maar hoeft niet...).

Er zijn ook wel freeware / opensource varianten waarbij het downloaden uiteraard geheel legaal is. Even googlen en je vind ze wel,maar dit is een mooi overzicht http://www.maps-gps-info.com/fgpfw.html. Je hebt dat vaak geen mooie ondersteuningssite zoals bij RUN GPS.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 15 jan 2010 10:10

[quote="Moustache"]De GPS icm Google Maps op mijn Touch HD werkt uitstekend. Gebruik hem zelfs in de auto.
Die site van rungps ziet er veelbelovend uit. Ga ik eens mee spelen.

@LVGH vanwaar "waardeloos"?[/quote]
Ik kreeg geen goede tracks met de interne GPS, ontzettend veel rare afwijkingen. Lijntjes die leken op een dronkemansloop of soms in z'n geheel 50-100 meter naast de weg liepen, bochten worden afgesneden en in steden was het ook hopeloos (dwars door gebouwen enzo). Ik heb alle instellingen wel geprobeerd.. De telefoon heb ik altijd in mijn shirtzak - da's niet ideaal maar wel de manier waarop ik het wil gebruiken. Misschien is de kwaliteit van de interne GPS niet constant want er zijn idd ook mensen gewoon tevreden over. Maar dan zie ik graag een gemaakte track om zelf te beoordelen of dat verschil niet gewoon zit in hoe kritisch die ander aankijkt tegen tracks. ;) Kijk, je kunt er wel zo'n beetje globaal wilt tracken waar je geweest bent, als de track een beetje raar loopt dan kun je nog steeds wel afleiden welke weg je reed, maar als je ook tracks wilt narijden heb je gewoon een veel nauwkeuriger plaatsbepaling nodig, niet in de laatste plaats omdat RunGPS geen kaarten gebruikt zoals een gewone TomTom (of zelfs de Garmin 705), waar vaak een functie ingebouwd zit die je op de weg projecteert. Een probleem met zulke functies ("snap to road" of "lock to road") is dan weer dat niet alle fietspaden goed in kaart zijn gebracht.

Plaats reactie