Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

termi748
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 16 jan 2014 08:54

termi748 01 mar 2022 21:16

Marksi precies wat je zegt. Afgelopen weekend de voorgeschreven 90 minuten al opgerekt naar 5 uurtjes. Dat ging wel verrassend makkelijk moet ik toegeven.
Komend weekend staat de ontwakingstocht op het programma met een extra lusje wordt weer ruim 5 uur op de fiets. Dat nog een keer 2 uur uitbouwen naar 7 uur en dan moet het lukken.
Zou echt veel schelen als het volledige schema zichtbaar wordt in join dat zou meer vertrouwen geven.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 01 mar 2022 21:59

Als Join werkelijk zo adaptief is, zou je eigenlijk gewoon iedere week op je lange duurdag je eigen duurtraining kunnen doen en de rest van de week laten bepalen door Join. Zo wil ik misschien gaan trainen. Hoewel ik de variatie en uitdagingen enorm waardeer en merk dat ik er inderdaad op vooruit ga, mis ik toch wel de structuur en de transparantie. Die wil ik er zelf een beetje in gaan aanbrengen.

jeanmontagne
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 okt 2021 09:52

jeanmontagne 02 mar 2022 21:09

Nou daar heb je een punt! Sterker nog als je Join ‘overruled’ met een langere training dan gepland en we zien dat je het goed aan kan, dan krijg je weer sneller een langere duurtraining voorgeschoteld. Maar dat gezegd hebbende bouwt Join lange duur expres langzaam uit naar je doel. Ga je daarin te snel dan kan een lange duurrit ervoor zorgen dat je daarna te veel herstel nodig hebt en daarmee de frequentie en totale trainingsbelasting juist te laag wordt in de dagen daarna. Natuurlijk geeft een lange duurrit vertrouwen van het aankunnen en dat is prettig. Maar totale trainingsbelasting week na week blijft het belangrijkste om de conditie goed uit te bouwen en idealiter met wekelijks een steeds ietsje langere duurrit.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5086
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 02 mar 2022 23:10

Jim zelf even 👊

Peter_83
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 jan 2022 09:37

Peter_83 03 mar 2022 09:02

Ik ben 31 dagen ver in het LSRF programma en tot nog toe liep alles gesmeerd, tot vorige week. Een verrekking opgelopen tijdens een strength workout. Ik merk op dat 270 watt trappen aan een cadans van 60 doenbaar is maar gewoon erg veel vergt van mijn spieren. Kunnen krachtoefeningen zoals lunges en squats hierbij helpen om dit probleem op termijn te verhelpen?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5086
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 03 mar 2022 09:45

Peter_83 schreef: 03 mar 2022 09:02 Ik ben 31 dagen ver in het LSRF programma en tot nog toe liep alles gesmeerd, tot vorige week. Een verrekking opgelopen tijdens een strength workout. Ik merk op dat 270 watt trappen aan een cadans van 60 doenbaar is maar gewoon erg veel vergt van mijn spieren. Kunnen krachtoefeningen zoals lunges en squats hierbij helpen om dit probleem op termijn te verhelpen?
Zeker. Vergeet je core ook niet.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 03 mar 2022 12:31

jeanmontagne schreef: 02 mar 2022 21:09 Nou daar heb je een punt! Sterker nog als je Join ‘overruled’ met een langere training dan gepland en we zien dat je het goed aan kan, dan krijg je weer sneller een langere duurtraining voorgeschoteld. Maar dat gezegd hebbende bouwt Join lange duur expres langzaam uit naar je doel. Ga je daarin te snel dan kan een lange duurrit ervoor zorgen dat je daarna te veel herstel nodig hebt en daarmee de frequentie en totale trainingsbelasting juist te laag wordt in de dagen daarna. Natuurlijk geeft een lange duurrit vertrouwen van het aankunnen en dat is prettig. Maar totale trainingsbelasting week na week blijft het belangrijkste om de conditie goed uit te bouwen en idealiter met wekelijks een steeds ietsje langere duurrit.
Klinkt inderdaad zeer plausibel. Maar (voor mij in ieder geval) speelt naast conditie ook zitvlees een rol en die duizend en een pijntjes die zich tijdens een lange duurrit manifesteren. Uit ervaring weet ik dat lange duurritten ook het lichaam trainen tegen die pijntjes. Of zou je dat ook onder conditie willen vatten en train je dat ook met de frequentie en de totale trainingsbelasting in Join?

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 03 mar 2022 12:45

NuitKor schreef: 03 mar 2022 09:45
Peter_83 schreef: 03 mar 2022 09:02 Ik ben 31 dagen ver in het LSRF programma en tot nog toe liep alles gesmeerd, tot vorige week. Een verrekking opgelopen tijdens een strength workout. Ik merk op dat 270 watt trappen aan een cadans van 60 doenbaar is maar gewoon erg veel vergt van mijn spieren. Kunnen krachtoefeningen zoals lunges en squats hierbij helpen om dit probleem op termijn te verhelpen?
Zeker. Vergeet je core ook niet.
Meen me een aflevering van Beter Worden te herinneren waarin de professor de stelling postuleert dat dergelijke krachtoefeningen pas werkelijk ertoe bijdragen als je ze ongeveer op dezelfde snelheid kunt uitvoeren als de snelheid waarmee je de trappers wegdrukt. Krachttraining lijkt een interessante toevoeging te zijn, maar is zeker geen alternatief.

Weet niet of die stelling toch enige nuance behoeft. Het valt mij op dat wanneer ik VO2Max trainingen in Join doe met een cadans van zo rond de 90 ik veel meer moeite heb dan wanneer ik een met meer vermogen een krachttraining met cadans 60 doe. Train al een jaar of 6 vrij fanatiek in het krachthonk (niet functioneel, maar als doel op zichzelf) en heb (dus) het idee dat zich dat dat wel veel helpt in de fiets krachttrainingen.

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 04 mar 2022 00:24

Ik dacht dat het al eens ten sprake was gekomen, maar kan het niet vinden :

In Join zit de optie om een training rechtstreeks naar Garmin Connect te uploaden.
Dit lijkt bij mij niet te werken, via trainingspeaks lukt het wel.
Klopt dat ?

termi748
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 16 jan 2014 08:54

termi748 04 mar 2022 07:08

Bij mij werkt dat prima

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5086
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 04 mar 2022 08:31

JazzHands schreef: 03 mar 2022 12:45
NuitKor schreef: 03 mar 2022 09:45
Peter_83 schreef: 03 mar 2022 09:02 Ik ben 31 dagen ver in het LSRF programma en tot nog toe liep alles gesmeerd, tot vorige week. Een verrekking opgelopen tijdens een strength workout. Ik merk op dat 270 watt trappen aan een cadans van 60 doenbaar is maar gewoon erg veel vergt van mijn spieren. Kunnen krachtoefeningen zoals lunges en squats hierbij helpen om dit probleem op termijn te verhelpen?
Zeker. Vergeet je core ook niet.
Meen me een aflevering van Beter Worden te herinneren waarin de professor de stelling postuleert dat dergelijke krachtoefeningen pas werkelijk ertoe bijdragen als je ze ongeveer op dezelfde snelheid kunt uitvoeren als de snelheid waarmee je de trappers wegdrukt. Krachttraining lijkt een interessante toevoeging te zijn, maar is zeker geen alternatief.

Weet niet of die stelling toch enige nuance behoeft. Het valt mij op dat wanneer ik VO2Max trainingen in Join doe met een cadans van zo rond de 90 ik veel meer moeite heb dan wanneer ik een met meer vermogen een krachttraining met cadans 60 doe. Train al een jaar of 6 vrij fanatiek in het krachthonk (niet functioneel, maar als doel op zichzelf) en heb (dus) het idee dat zich dat dat wel veel helpt in de fiets krachttrainingen.
Dit kan je zo niet 1 op 1 vergelijken. Vo2max is een heel ander energiesysteem dan wat je aanspreekt met kracht training. Dat je meer moeite hebt met Vo2max kan ook liggen aan dat je vo2max gewoon minder goed is ontwikkeld dan je krachtgedeelte. Wat ook wel te verklaren is omdat je fanatiek aan krachttraining doet. Dat de krachttraining pas effect heeft als je het even snel doet als trappen ben ik het niet mee eens. Verschillende wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat ook maximaal kracht bijdraagt aan je fietsprestaties. Vo2max zou ik trouwens met een hoger cadans doen, heb daarover hierboven al mijn visie over gegeven aan @TL.

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1121
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 04 mar 2022 10:11

brutus schreef: 04 mar 2022 00:24 Ik dacht dat het al eens ten sprake was gekomen, maar kan het niet vinden :

In Join zit de optie om een training rechtstreeks naar Garmin Connect te uploaden.
Dit lijkt bij mij niet te werken, via trainingspeaks lukt het wel.
Klopt dat ?
Hij staat niet meteen op je Garmin, je moet de training daarna nog wel even vanuit Garmin Connect exporteren:

Wanneer je de JOIN training naar Garmin hebt geëxporteerd moet je in de Garmin Connect app eerst naar [Meer] --> [Training] --> [Workouts]. Daar selecteer je de workout en klik je rechtsboven op het symbooltje met het toestel met pijltje om naar je toestel te exporteren. Hierna synchroniseren en de workout staat erop.

Plaats reactie