Lcsmet schreef: ↑02 mar 2022 17:18
De productie van een batterij is alles behalve "schoon".
Ook de ontginning van de benodigde grondstoffen gebeurt in volledig onetische omstandigheden.
Je doelt dan waarschijnlijk op delving van kobalt door kinderen in Congo?
Laat je dat vooral niet weerhouden om over te stappen op elektrisch rijden:
1. Autofabrikanten kopen hun kobalt in bij industriële mijn zoals die van Glencore (Zwitsers bedrijf) en niet bij de 'ambachtelijke' mijnen.
2. Wereldwijd wordt ongeveer net zoveel kobalt gebruikt voor auto accu's als voor het ontzwavelen van ruwe olie voor onder meer de productie van brandstoffen.
3. Hoeveelheid kobalt in accu's is drastisch aan het dalen en een niet nader genoemde Amerikaanse autobouwer brengt al versies op de markt waar geen kobalt in zit. De verwachting is dat binnen afzienbare tijd kobalt niet meer nodig is. Hopelijk gaat de fossiele industrie die stap na 100 honderd jaar ook eens zetten.
Verder is het gekeuvel over sportief rijden, bochtige wegen, automaten, chip tuning wel vermakelijk......

Helemaal objectief ben ik uiteraard niet aangezien we in de gelukkige omstandigheid zijn 2 'duracell' auto's voor de deur te hebben staan. Een Amerikaan die in 100.000km nog geen garage heeft gezien en waar niets vanaf gevallen is, en een Koreaan die ondanks een beresterke reputatie qua kwaliteit wel wat vaker in de garage stond (om maar meteen in te zoomen op de bekende 'meningen'), en ondanks de angst van iedere 150km een uur aan de lader ben ik er onder meer in 2 dagen mee naar Sagres gereden. Het is goed te doen, zonder zorgen, en eigenlijk niet eens een avontuur.
Dus heren, en dames, wees niet bang. Het gaat goed komen, en wie weet blijken die rijdende strijkijzers best wel fijne 'rijders' auto's. Over vermogen hoef je in ieder geval geen zorgen te maken. Caravans daarentegen zijn nog wel een dingetje........