Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Velghoogte 40 of 50mm

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2259
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 18 feb 2022 09:26

TL@ schreef: 18 feb 2022 08:48 Ik heb 2 keer met die mannen meegereden, niet mijn ding. Ik kan probleemloos volgen maar het blind straten oversteken en het hectische ongeorganiseerde zijn mijn ding niet. (en dat was dan nog in de winter, blijkbaar is het in de zomer nog erger :? )
Valt de laatste jaren best wel mee hoor. Mooi twee aan twee. Hangt er ook vanaf wie aan kop hangt en soms durft er nog wel eens iemand onnozel doen, maar die wordt dan ook op de vingers getikt. Als het heel snel gaat is het uiteraard moeilijker iedereen in het gareel te houden, maar dat is bij de 'georganiseerde' wielerclubs niet anders heb ik al gemerkt.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 18 feb 2022 10:19

Het is inderdaad al wel een aantal jaren geleden dat ik mee reed.
Afbeelding

troefel
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 apr 2014 15:31

troefel 18 feb 2022 11:40

raven14 schreef: 17 feb 2022 13:31 Ik spendeer het meeste van mijn tijd in de Luikse Ardennen, weeg 63-64kg en rijd met een setje met 56/48mm wielen achter/voor (op mijn Parlee) en een setje 60/60mm op mijn aero fiets. Zelfs op mijn gravelfiets heb ik 50mm velgen rondom. Ik gebruik elk van deze fietsen, met de desbetreffende wielen, ook in het hooggebergte. Ik maak 150.000hm per jaar of meer. Mijn snelste klimtijden op de populaire klimmetjes hier zijn dikwijls gereden met de aero fiets (die een kleine 400gr meer weegt dan de Parlee) en 60mm velgen.

De vorm van de velg is belangrijk voor windgevoeligheid, een goeie wielbouwer (@philippos hier op het forum) kan je hierin advies geven en een mooi setje op maat bouwen. Natuurlijk zullen 50mm hoge wielen wat zwaarder zijn dan 40mm (ceteris paribus), maar dat zal misschien 80gr of zo schelen (voor de set). Dat mag je bergop niet tegenhouden :)

Moest ik 1 set moeten kiezen, was het waarschijnlijk wel de 56/48 wielset, gewoon omdat het zo'n top wielen zijn. Maar anders zou ik zelfs durven 60mm all the time rijden.
Welke wielsets heb je?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 18 feb 2022 11:58

Ik rij in het voorjaar met 38mm hoge wielen en naarmate de zomer dichterbij komt met 48mm hoge carbon wielen.
Met een maatje S vind ik 60mm hoog net té.
Heb je meer wiel dan fiets! ;)

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3409
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 18 feb 2022 11:59

Waarover in deze post sprake is: Enve 4.5 SES (56/48), Campa Bora WTO 60mm, handgespaakt setje 50mm hoge en 25mm brede gravelwielen met Light Bicycle velgen en met DT240 naven (door Philippos gespaakt).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 18 feb 2022 12:11

jackflash schreef: 17 feb 2022 13:03 Ik orienteer mij momenteel op een nieuwe Carbon wielset voor mijn (nog aan te schaffen) nieuwe fiets. Ik ben echter nog niet helemaal uit welke velghoogte ideaal is voor mij.
Wat achtergrond:
- Ik rij wekelijks in de Limburgse heuvels, maar ook veel vlak
- Paar keer per jaar een toertocht in de Ardennen, of incidenteel een keer een fietsweek in de bergen
- Mijn gemiddelden zijn zo rond de 28km per uur bij heuvelritten en 30 bij vlakke ritten. Snelheid is dus niet mijn voornaamste doel.
- Ik weeg zo'n 76kg

Qua looks vind ik de 50mm velgen het mooist. Ik vraag me alleen af of ik niet teveel last ga hebben van zijwind en daarnaast of het bergop nog goed te doen is met deze hoogte (ook bij de toertochten of de incidentele fietsvakantie in de bergen).
En zo ja, ga ik duidelijk het verschil merken als ik naar 40mm hoogte ga?

Ben benieuwd naar jullie adviezen en vooral ervaringen. Alvast dank.
Als je met velgremmen rijdt, moet je niet met full carbon wielen in de bergen gaan rijden, en ook in de Ardennen is het oppassen geblazen met die velgen. Carbon kan niet goed tegen de hitte die ontstaat bij afdalingen. Als je met schijfremmen rijdt, geldt dat natuurlijk niet.

Ik zou zelf voor 40 mm hoogte kiezen. Net wat meer comfort, en als het echt spookt in de bergen zou je liever nog wat lager willen hebben.

Groet,

Hans

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2259
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 18 feb 2022 18:36

40 mm hoge wielen zijn naar algemeen gebruik toe inderdaad de betere keuze.

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 19 feb 2022 17:14

Bedankt voor alle reacties. De meningen blijven toch verdeeld merk ik (niet dat ik anders verwacht had). Het is dus wel heel persoonlijk waar je voorkeur naar uitgaat en vanaf welke hoogte je last gaat krijgen van zijwind.
Ik neig toch naar 50mm (carbon, schijfrem), of anders 45mm. Die ene keer dat ik per jaar de bergen in ga, moet ik maar hopen dat het niet spookt bovenin. En van wat ik lees zou het in de Limburgse heuvels en in de Ardennen goed te doen moeten zijn.

Waarschijnlijk iets van DT Swiss, maar ik heb nog even om verder onderzoek te doen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8578
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 19 feb 2022 18:50

jackflash schreef: 19 feb 2022 17:14 Bedankt voor alle reacties. De meningen blijven toch verdeeld merk ik (niet dat ik anders verwacht had). Het is dus wel heel persoonlijk waar je voorkeur naar uitgaat en vanaf welke hoogte je last gaat krijgen van zijwind.
Ik neig toch naar 50mm (carbon, schijfrem), of anders 45mm. Die ene keer dat ik per jaar de bergen in ga, moet ik maar hopen dat het niet spookt bovenin. En van wat ik lees zou het in de Limburgse heuvels en in de Ardennen goed te doen moeten zijn.

Waarschijnlijk iets van DT Swiss, maar ik heb nog even om verder onderzoek te doen.
Je bent zelf de grootste windvanger,het ligt er grotendeels aan onder welke hoek je de wind krijgt.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie