Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Winter OS

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6108
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 feb 2022 13:41

Die ploegenachtervolging is toch gewoon een gaaf nummer.
De Japanse die gewoon door haar hoeven gaat omdat het op de limiet zit. Die Amerikanen die met hun neus op de schouderbladen van hun voorganger zitten. Geweldig!

Men zou in world cups het format van de OS ook moeten toepassen. Doen de baanwielrenners bij teamsprint toch ook?
Want die vermoeidheid van meerdere keren rijden, hoort er gewoon bij.

Dat de 3 man van Jumbo uit 1 ploeg komen, zie je meteen aan hoe ze rijden. Maar je ziet ook dat ze niet trainen op team pursuit. Als je schaatst, en je wilt zelf beter worden, dan zit je een half metertje of metertje achter je voorgangen. Want je moet je eigen slagen af kunnen maken. Dat werkte 8 jaar geleden nog wel, maar de concurrentie staat niet stil en die hebben het onderdeel veel verder geprofesionaliseerd.

Misschien moet je in Nederland gewoon de merkenploegen (incl marathon) tegen elkaar laten rijden. in het OS format (idem voor mass start trouwens). Om die onderdelen te oefenen. Misschien doet dat niets - want de sponsoren zien misschien nog altijd het liefst de individuele plakken - maar misschien geeft het ook juist wél een kans om het onderdeel in de breedte te laten groeien. Uiteraard zit je nog altijd met die quota voor de OS en is dit geen zaligmakende oplossing, maar als de grote commerciele ploegen nu eens wat opgejut zouden worden van onderaf.., zou dat niet slecht zijn.

Coopmans als bondscoach gaf al aan dat hij feitelijk geen speelveld of mandaat heeft en het moet doen met wat de teams willen. Zet dat eens af tegen Arie koops richting 2014, die gewoon veel harder was richting de verschillende ploegcoaches. De bondscoach in Nederland is natuurlijk geen leuke job, en zoals Johan de Wit al zei.. in Nederland ligt een structuur die onwijs veel resultaat geeft - op de individuele nummers. Maar op de ploegennummers komt er niet uit wat er aan individuele kwaliteiten zou zijn. Dat is niet erg, maar accepteer dat en klaag er dan niet over. (Lees, wat Havana ook zegt).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16258
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 feb 2022 14:05

Op zich wel een idee: op de kwalificatirmomenten (OS, WK, EK en wereldbeker) rijden de commerciële ploegen tegen elkaar en de ploegenachtervolging gaat voor de individuele afstand.

Ik denk dat ze het zo onder de knie hebben :lol: .
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37778
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 feb 2022 18:34

Probleem is het beperkte aantal startplaatsen. Andere landen hebben geen 15 podium kandidaten en kunnen zich dus richten op de team pursuit. Dat kost geen serieuze startplaatsen op de individuele nummers.
Less is bore

pino
Forum-lid
Berichten: 3400
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 15 feb 2022 18:39

Dan zet je die ploegachtervolging bovenaan in je matrix. Deelnemers kunnen waarschijnlijk ook elders rijden.
Niet zijken maar reiden !

senior
Forum-lid
Berichten: 2215
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 15 feb 2022 18:58

havana schreef: 15 feb 2022 09:10 Totale schande cq. aanfluiting deze ochtend. Overigens niet geheel verrassend.

NL vindt dit onderdeel niet belangrijk, maar gaat wel bepaalde rijders voorrang geven bij selecteren. Een absolute schande.
Nederland vindt het onderdeel wel belangrijk, maar m.n. Orie zit het niet zitten. Mannenploeg volledig JV, bij de dames werkte het pas toe de JV-dame vervangen werd.

Vangalo74
Forum-lid
Berichten: 480
Lid geworden op: 09 dec 2015 20:23

Vangalo74 15 feb 2022 20:49

Ik heb maar 1 team gezien en dat waren de dames van het short track. 4 op het ijs, 1 aan gekleed en wel aan de zijkant klaar om in te stappen als het nodig is en 1 die van boven mee keek.

Okay je rijdt niet bij elkaar in de slag. Maar iedereen wist/deed wat ie moest doen. Het resultaat was er dan ook. Net als de ontlading na zo’n race.

Laten we wel eerlijk wezen voor “Het” schaats land (NL) is wat ze bij de team pursuit op de lange baan hebben laten zien gewoon slecht.

Wellicht een rare vergelijking maar voor de NBA sterren is het eigenlijk ook maar een bijzaak zo’n OS, alleen zij weten wel alles minder dan goud is gewoon slecht.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37778
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 feb 2022 21:24

senior schreef: 15 feb 2022 18:58 Nederland vindt het onderdeel wel belangrijk, maar m.n. Orie zit het niet zitten. Mannenploeg volledig JV, bij de dames werkte het pas toe de JV-dame vervangen werd.
Dit staat er los van; Antoinette is sowiso niet in vorm, ook niet op de individuele nummers.
Die had helemaal niet moeten rijden imho.
Less is bore

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 15 feb 2022 21:27

senior schreef: 15 feb 2022 18:58
havana schreef: 15 feb 2022 09:10 Totale schande cq. aanfluiting deze ochtend. Overigens niet geheel verrassend.

NL vindt dit onderdeel niet belangrijk, maar gaat wel bepaalde rijders voorrang geven bij selecteren. Een absolute schande.
Nederland vindt het onderdeel wel belangrijk, maar m.n. Orie zit het niet zitten. Mannenploeg volledig JV, bij de dames werkte het pas toe de JV-dame vervangen werd.
Ligt de tijd van Orie sowieso niet achter ons? De sport verandert, trainingen veranderen, ideeen over belasting veranderen, techniek verandert, etc. Maar als ik zo naar de resultaten kijk van Jumbo, dan heb ik niet het gevoel dat ze daar erg vernieuwend bezig zijn. Zouden ze intensief contact hebben met de wielerploeg? Daar zit bijvoorbeeld iemand die constant bezig is met tijdrijden (inclusief in ploegenvorm).

Overigens heb ik geen flauw idee hoe het bij Jumbo er aan toegaat. 🙈
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8071
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 15 feb 2022 21:30

Ik begrijp de commotie niet. Het onderdeel is klaarblijkelijk niet belangrijk genoeg om vol op in te zetten. En dan doe je niet mee voor de prijzen c'est ca!
Doet voor mij niets af aan de magnifieke individuele prestaties van al die NL schaatsers op de lange baan dit OS.
Al die harde reacties hierop snap ik dan ook niet zo goed. Nederland hoeft toch niet alle medailles op te rapen bij het langebaan schaatsen ?
Juist fijn dat er nog wat andere landen zijn die meedingen in de prijzen, zo blijft het in elk geval nog een klein beetje een internationale sport.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

pino
Forum-lid
Berichten: 3400
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 15 feb 2022 21:40

daniel1975 schreef: 15 feb 2022 21:24
senior schreef: 15 feb 2022 18:58 Nederland vindt het onderdeel wel belangrijk, maar m.n. Orie zit het niet zitten. Mannenploeg volledig JV, bij de dames werkte het pas toe de JV-dame vervangen werd.
Dit staat er los van; Antoinette is sowiso niet in vorm, ook niet op de individuele nummers.
Die had helemaal niet moeten rijden imho.
Brons op de 1500 meter is/was heel goed, fysieke vorm moet er wel zijn. Maar hoe ze er verder bij loopt is heel treurig. Ben benieuwd wat er mis is.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37778
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 feb 2022 21:43

Haar hele mimiek is bijna altijd negatief vind ik. Zal ongetwijfeld vaak niet bewust zo zijn, maar heel gezellig en sympathiek komt ze helaas niet over.
Als je dan bijv afgelopen week een Merel Conijn bij Studio Peking aan tafel zag laat die wel een andere indruk achter.
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16258
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 feb 2022 21:50

Ik heb geen probleem met de keuze voor individuele afstanden maar laat dan ook geen schaatsers thuis die zich in principe gekwalificeerd hebben. Zeker bij de mannen was goud zo ongeveer een zekerheidje en als je dan met lege handen staat, terwijl je met 3 man uit dezelfde ploeg rijdt, waarvan 2 puur voor deze afstand meegaan en eentje slechts een outsider is voor goud op de 5k en 2x zilver met 2 vingers in de neus gehaald kan worden, mag je je schamen. Dan heb je je huiswerk niet gedaan.

Bij de dames is momenteel onvoldoende kwaliteit om in één ploeg te shoppen vrees ik en volgens mij is daar niemand thuisgelaten die meer had kunnen doen dan brons winnen. Daar kan ik meer vrede mee hebben. Daar is dan weer het probleem met die documentaire waarin dingen gezegd worden die intern moeten blijven. Ook daar was een paar euro weer belangrijker dan de prestatie op de ploegenachtervolging.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie