De fietsenmakers hier in de buurt hebben blijkbaar werk genoeg want niemand wil dat doen.
Voor mij maakt dat niet veel uit want ik doe alles zelf. Makker van me heeft het er wat lastiger mee, dus die komt dan ook maar naar mij voor dat soort prutsen (laatste was een 2de hands klim-shifter)
Het grote domme vragen topic
Normaal doe ik het meeste ook zelf maar heb nu een momentsleutel nodig die tot 54Nm gaat, die heb ik helaas niet en ben niet van plan die hiervoor aan te schaffen.
Wat betreft die goedkopere inkoop weet ik niet of ik veel voordeel pak maar hij verkoopt alle onderdelen voor de consumentenadviesprijs. Dat kan nogal wat schelen soms.
Wat betreft die goedkopere inkoop weet ik niet of ik veel voordeel pak maar hij verkoopt alle onderdelen voor de consumentenadviesprijs. Dat kan nogal wat schelen soms.
Welk onderdeel is dat? BB? 54nm is gewoon met goed wat kracht vast zetten.1094 schreef: ↑27 jan 2022 08:38 Normaal doe ik het meeste ook zelf maar heb nu een momentsleutel nodig die tot 54Nm gaat, die heb ik helaas niet en ben niet van plan die hiervoor aan te schaffen.
Wat betreft die goedkopere inkoop weet ik niet of ik veel voordeel pak maar hij verkoopt alle onderdelen voor de consumentenadviesprijs. Dat kan nogal wat schelen soms.
Komt bij die hoge waardes echt niet op een paar nm aan.
Ik gebruik daarvoor de momentsleutel die ik heb om de winterwieltjes van de auto te wisselen, hoeft niet heel duur te zijn, maar goed, daar alleen al heb ik hem mee terug verdiend. Ik gebruikt hem ook voor de Rotor cranckbout.
Laatst gewijzigd door Woefdram op 27 jan 2022 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Quarq AXS powermeter, je moet de Crank weer vastzetten met 54 nm.NuitKor schreef: ↑27 jan 2022 08:51Welk onderdeel is dat? BB? 54nm is gewoon met goed wat kracht vast zetten.1094 schreef: ↑27 jan 2022 08:38 Normaal doe ik het meeste ook zelf maar heb nu een momentsleutel nodig die tot 54Nm gaat, die heb ik helaas niet en ben niet van plan die hiervoor aan te schaffen.
Wat betreft die goedkopere inkoop weet ik niet of ik veel voordeel pak maar hij verkoopt alle onderdelen voor de consumentenadviesprijs. Dat kan nogal wat schelen soms.
Komt bij die hoge waardes echt niet op een paar nm aan.
Ik kreeg vandaag mijn nieuwe bandjes binnen (Vittoria Terreno 2.1). Ik heb een hufterproof alu setje liggen met een binnenbreedte van 19mm, maar ook nog een chique DT Swiss RC28 db C Spline liggen van 1300 gram met 15mm binnenbreedte. Die laatste gebruik ik nooit (bedoeld als lichte klimwielen, maar met de wegracer trek ik met Campa Bora's de bergen in), dus ik kan ze net zo goed inzetten op de gravelbike.
Op de alu velg meet het bandje 52mm, op de DT Swiss 48mm. Die zag ik nog wel aankomen aangezien de diameter door de aluvelg 4mm groter is. De band op diezelfde aluvelg komt ook een stuk hoger uit (lastiger te meten, maar op het oog nog eens 4mm). En nu kan ik het niet meer verklaren.... Beide banden zijn tubeless gemonteerd en in dit geval tot 3 bar opgepompt. Wie kan/wil dit uitleggen?
Overigens valt het bandje op de DT Swiss net alleen minder ruim, maar ook minder mooi. Gaat de kast weer in voor toekomstige beklimmingen over de weg.
Op de alu velg meet het bandje 52mm, op de DT Swiss 48mm. Die zag ik nog wel aankomen aangezien de diameter door de aluvelg 4mm groter is. De band op diezelfde aluvelg komt ook een stuk hoger uit (lastiger te meten, maar op het oog nog eens 4mm). En nu kan ik het niet meer verklaren.... Beide banden zijn tubeless gemonteerd en in dit geval tot 3 bar opgepompt. Wie kan/wil dit uitleggen?
Overigens valt het bandje op de DT Swiss net alleen minder ruim, maar ook minder mooi. Gaat de kast weer in voor toekomstige beklimmingen over de weg.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nou dat staat er niet, er staat 48/54, Waarom altijd weer de hoogste waarde
Bij een stalen as kan het zonder momentsleutel, bij een alu as zou ik het met moment sleutel doen en elke 3/4 maanden even opdraaien en weer vast.
Bij een stalen as kan het zonder momentsleutel, bij een alu as zou ik het met moment sleutel doen en elke 3/4 maanden even opdraaien en weer vast.
( Los van dit alles, een 2.1 inch ~ 55mm band op een 15C velg? Ik zou denken dat zo'n dikke band op zo'n smalle velg onder je uit rolt in de bochten )JoostG schreef: ↑27 jan 2022 15:41 Ik kreeg vandaag mijn nieuwe bandjes binnen (Vittoria Terreno 2.1)
... alu setje liggen met een binnenbreedte van 19mm ...
.. DT Swiss ... met 15mm binnenbreedte....
Op de alu velg meet het bandje 52mm,
op de DT Swiss 48mm.
Die zag ik nog wel aankomen aangezien de diameter door de aluvelg 4mm groter is.
De band op diezelfde aluvelg komt ook een stuk hoger uit (lastiger te meten, maar op het oog nog eens 4mm). En nu kan ik het niet meer verklaren.... Beide banden zijn tubeless gemonteerd en in dit geval tot 3 bar opgepompt.
Wie kan/wil dit uitleggen?
Ik begrijp niet zo goed wat de vraag is maar ik vermoed dat het gaat om de hoogte van de band die groter wordt.
Volgens mij kan dat omdat het karkas van een fietsband geen draden in de lengterichting bevat, alleen +/- 45º. Dus een band kan in de hoogte groeien maar de omtrek van de doorsnede (letterlijk, als je de band zou doorsnijden) kan niet groter worden.
Op die manier kunnen fietsbanden plat op een trommel geconstrueerd worden.