Bij randonneurs zijn knipperende achterlichten om die reden niet toegestaan. Je kunt de afstand niet goed inschatten.
Als ik achter iemand met een knipperend licht rijd, vraag ik altijd of het op een vaste stand mag. Het irriteert mateloos
Wielrenners in de Media (Geenstijl)
Mbt die knipperlichten: als ik het juist heb moet je als het donker is een continue brandend licht voeren. Volgens mij mag je daarnaast een halve kermisattractie monteren, zolang je maar een continue brandend rood achterlicht voert. Geld ook voor voorlicht maar dan in wit. En overdag, mag je gewoon met alleen een knipperlicht rijden, toch?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
In België mag je gewoon met enkel knipperlichtjes rijden.
Verlichting:
Alleen ’s nachts, of als het zicht beperkt is tot 200 meter
vooraan: wit of geel licht hebben
achteraan: rood licht, moet vanop 100 m zichtbaar zijn
mag vaste of losse fietsverlichting zijn
verlichting mag knipperen of permanent branden
(veiligverkeer.be)
Verlichting:
Alleen ’s nachts, of als het zicht beperkt is tot 200 meter
vooraan: wit of geel licht hebben
achteraan: rood licht, moet vanop 100 m zichtbaar zijn
mag vaste of losse fietsverlichting zijn
verlichting mag knipperen of permanent branden
(veiligverkeer.be)
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6130
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Is het de auto die die snel voor je schiet? Of de automobilist?hayes schreef: ↑23 jan 2022 08:21 ...
Je moet maken dat je als fiets gezien wordt (fluo, reflecteren,...) , maar je mag zeker géén knipperlichtjes hebben?
Op druilerige dagen heb ik vooraan ook een BBB spark zitten. Die knippert onregelmatig. Je merkt meteen dat auto's je veel sneller opmerken. Uiteraard probeert de helft van de auto's wel nog snel voor je te schieten, want het zijn nu eenmaal auto's. Die fiets zal/moet maar wachten.
Meestal gaat het in nieuwsberichten hier al mis.., waar fietsers tegenover auto's geplaatst worden. Alsof de auto zelf besluit wat te doen en niet zijn bestuurder.
Maar Hayes, jij bent gelukkig wel consequent, want je hebt het ook over de fiets (en niet de fietser) in je vergelijking
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ik heb de knipperlichten (voor en achter) steevast aan (wel niet als ik in groep fiets). Dat, en zoals Hayes, met fluo kleuren (jas, helm, handschoenen en overschoenen). Heel eerlijk, dat zag ik vroeger niet echt zitten, want ik vond het net te opvallend. Maar op grijze of duistere dagen valt het wel op hoe moeilijk in het zwart geklede fietsers zichtbaar zijn. Lichtjes helpen dan al een beetje. Fluo kledij is echter een betere optie.
Op de stadsfiets heb ik de optie niet om lichten te laten knipperen, maar ik draag wel een helm waar lichten in verwerkt zitten. En die laat ik knipperen. Ja, het ziet er waarschijnlijk belachelijk uit voor sommige anders weggebruikers, maar ik wordt liever een keer teveel gezien dan te weinig. En ik heb al een geruime tijd een volledig reflecterende (over)jas. Dit omdat ik veel ofwel 's morgens vroeg fiets, of 's avonds laat (woon-werk). En die jas valt enorm op.
Ik let er wel op als ik in Nederland kom, ik de knipperlichten uit zet. Ik weet niet of de politie er moeilijk zou overdoen, maar beter voorkomen dan betalen ...
Op de stadsfiets heb ik de optie niet om lichten te laten knipperen, maar ik draag wel een helm waar lichten in verwerkt zitten. En die laat ik knipperen. Ja, het ziet er waarschijnlijk belachelijk uit voor sommige anders weggebruikers, maar ik wordt liever een keer teveel gezien dan te weinig. En ik heb al een geruime tijd een volledig reflecterende (over)jas. Dit omdat ik veel ofwel 's morgens vroeg fiets, of 's avonds laat (woon-werk). En die jas valt enorm op.
Ik let er wel op als ik in Nederland kom, ik de knipperlichten uit zet. Ik weet niet of de politie er moeilijk zou overdoen, maar beter voorkomen dan betalen ...
Ik denk dat in NL de politie al blij is, als je überhaupt verlichting op de fiets hebt.
Ik had ooit zo'n Chinese lamp die een idiote hoeveelheid licht gaf én kon knipperen. Ben er een keer door een agent op aangesproken of ik iets minder lichtvervuiling kon veroorzaken. Was heel relaxt, auto kwam naast me rijden en uit het raampje werd gevraagd of het een tikkie minder kon. Naar een lagere, continue, stand gezet. Kreeg een duimpje en de heren waren weg.
Dogma F
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12826
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nou ik denk niet dat ze je aanhouden met een knipperend licht in NL. Maar een groot deel van de mensen kan het veel slechter inschatten, waaronder ik. Dus als je onderuit gereden wil worden lekker laten knipperen. Nu zijn hier veel wegen gescheiden van de weg.
Ik vind het gewoon heel dom een knipperlicht te voeren en zeker zo'n idioot felle stand, normale stand is het nog te doen. Wat wil je er in godsnaam mee bereiken. In het donker is een aansteker nog voldoende om gezien te worden.
Ik vind het gewoon heel dom een knipperlicht te voeren en zeker zo'n idioot felle stand, normale stand is het nog te doen. Wat wil je er in godsnaam mee bereiken. In het donker is een aansteker nog voldoende om gezien te worden.
- Marcopfiets
- Forum-lid
- Berichten: 768
- Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40
Hekel aan knipperlichten. Afstand schatten is een probleem (ook met verkeerd gerichte verblindende koplampen). Het trekt te veel aandacht die ook nodig is voor de rest van het verkeer. Wat mij betreft gewoon verbieden. Het moet geen wedstrijdje wie valt het meest op worden want als automobilisten daar aan wennen zien ze 'normale' fietsers nog veel slechter. Het komt de veiligheid dus niet ten goede. Ondertussen in Drenthe: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1054182 ... valtherbos
Kan helaas de premium ellende niet omzeilen
Kan helaas de premium ellende niet omzeilen
is dit al niet verboden in NL? Vraag is wat er beter is : Een knipperlicht, of geen licht? Want voor velen is een gewoon licht al een probleem. En in België moet je als fietser nog steeds veel de weg op waar koning auto regeert. En dan val je beter teveel op, dan te weinig. Want (te) weinig zichtbaar zijn is wat mij betreft een veel groter probleem. Als je met de auto fietsers/voetgangers pas op het laatste moment ziet, is dat ferm schrikken.Marcopfiets schreef: ↑24 jan 2022 22:33 Hekel aan knipperlichten. Afstand schatten is een probleem (ook met verkeerd gerichte verblindende koplampen). Het trekt te veel aandacht die ook nodig is voor de rest van het verkeer. Wat mij betreft gewoon verbieden. Het moet geen wedstrijdje wie valt het meest op worden want als automobilisten daar aan wennen zien ze 'normale' fietsers nog veel slechter. Het komt de veiligheid dus niet ten goede.
Persoonlijk heb ik nog geen last ervaren van een knipperlicht. Wel van voorlichten die verblinden. Al zijn er knipperlichten die te fel zijn, dat staat vast (ook de Varia die ik gebruik).
Vreemd genoeg heb ik soms de indruk dat mensen het voorlicht inkijken, in plaats van weg te kijken (of te focussen op de weg).