Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Ervaringen garmin 1000 icm Powerpack

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 24 jan 2022 09:54

Hi,

Ik heb een Garmin 1000, die me prima bevalt. Aleen de batterij, die al niet een superlevensduur heeft, begint minder te worden. Nu kan ik die vervangen, maar dan heb ik de niet al te lange levensduur van het begin terug. Beter, maar niet echt veel beter.

Nu zag ik dat ik icm een nieuwe mount en een kabel een powerpack van Garmin eronder kan hangen en dan zou ie het 24 uur uit moeten kunnen houden. Aangezien ik ook wellicht nog een keer een powermeter en miscchien een varia-achteropkomendverkeer-thinghy zou willen toevoegen is extra power denk ik des te handiger.

Vraag: Ik moet zeggen dat ik de constructie met kabeltje wat mager vindt (alhoewel ik m snap). Zijn er mensen die een 1000 met kabeltje en powerpack gebruiken en wat zijn de ervaringen daarmee?

Prijstechnisch is de oplossing aantrekkelijk, voor 150 euro heb ik dan een oplossing. Alternatief is een 1030 Plus van dik 500 euri. Oplossing van losse powerpack onder stuurpennen oid vind ik eerlijkgezegd een beetje mwah....
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 24 jan 2022 10:11

Niet met de 1000, wel met de 820:
Afbeelding

Ik had een lamp van Ali die ook als powerbank dienst deed. Kort, plat USB-kabeltje.
Beetje vervelend in de regen (het moet wel allemaal waterdicht zijn, maar toch niet aangenaam)

Ik reed dan een uurtje of 2 op de batterij van de 820, dan was ie bijna leeg, dan een uurtje met kabel in de powerbank en dan terug op de batterij van de 820 (die dan zo goed als vol was)

Ik had deze lamp:
https://nl.aliexpress.com/item/32833751 ... 4c4dr0MpYV

Ik heb een GoPro-adapter erbij gekocht (staat nergens op Ali, ik heb toen een berichtje naar de verkoper gestuurd en hij heeft er 1 in de doos gestoken) en de lamp onder de Garmin gehangen.

Met de 4000mAh accu brande de lamp meestal een uurtje (soms wat langer) op volle kracht, kon de 820 opladen en dan nog kwam ik thuis met ongeveer 50% batterij.

Het grootste probleem is eigenlijk plek genoeg vinden om de USB-aansluiting op de Garmin aan te sluiten.
Afbeelding

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 24 jan 2022 10:48

Ah, ok, dus je gebruikt een lamp als accu. Die lamp/accu hangt dan wel een eindje onder je computer, die Garmin pack ziet er direct onder. Maar prijstechnisch zou een ali-versie van een mountable-pack wel aantrekkelijker zijn. Een lamp hoef ik niet. Heeft iemand een idee of zo'n pack bestaat, want ik heb wel een gopro mount voor mijn garmin-houder....

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 24 jan 2022 10:55

hmm, zit even te google op kleine powerbanks met veel capaciteit op Ali. Andere optie wordt een knutselwerkje maken en er zelf een powerbank onder frutselen.

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 24 jan 2022 10:59

Niet de 1000, ook niet de 820, maar ik wel ervaring met de edge 810 en continue bijladen met een naaf dynamo. Dat werkt goed, de naaf levert meer Watts dan dat de Garmin leegloopt, Binnen een uur ging die van half vol naar vol. Er kleefde helaas ook een nadeel aan, Als Garmin vol was en nog steeds werd bijgeladen, dan zette het speeltje zichzelf uit. Ook als ik wat langer stilstond (pauze/terras) en de naaf dyamo hing er nog aan (die dus niks deed), ook dan ging het speelgoed op zwart. Ik laadde daarom niet verder dan 99% en op het terras was het altijd opletten. Ondanks dat het laden wel werkte vond ik dat spontaan op zwart gaan toch bijzonder irritant.
Live fast; die young. mijn blog

i-mac

i-mac 24 jan 2022 11:33

je kan ook overwegen om een aparte batterij te kopen, en die te laten plaatsen door iemand die de batterij van de Garmin kan vervangen.

Woefdram
Forum-lid

Woefdram 24 jan 2022 11:44

De Garmin powerpack gaat toch zonder draadje? Daarnaast kun je hem ook gebruiken om onderweg elk ander device bij te laden als je het draadje gebruikt.
Afbeelding

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 24 jan 2022 11:59

Voor een 1000 gaat dat niet zonder draadje, enkel voor de x30-modellen.
Afbeelding

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 24 jan 2022 12:05

i-mac schreef: 24 jan 2022 11:33 je kan ook overwegen om een aparte batterij te kopen, en die te laten plaatsen door iemand die de batterij van de Garmin kan vervangen.
Maar dan heb ik toch dezelfde batterij als eerst? Die gaat nog steeds niet heel lang mee. Een extended batterij om in te bouwen, kan ik nergens vinden, volgens mij bestaat die niet eens. Zelf een batterij vervangen, zou als ik youtube geloof ook nog wel zelf te doen moeten zijn. Alleen een standaard batterij, kan ik als spare part vinden.

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 24 jan 2022 12:07

rob74 schreef: 24 jan 2022 10:59 Niet de 1000, ook niet de 820, maar ik wel ervaring met de edge 810 en continue bijladen met een naaf dynamo. Dat werkt goed, de naaf levert meer Watts dan dat de Garmin leegloopt, Binnen een uur ging die van half vol naar vol. Er kleefde helaas ook een nadeel aan, Als Garmin vol was en nog steeds werd bijgeladen, dan zette het speeltje zichzelf uit. Ook als ik wat langer stilstond (pauze/terras) en de naaf dyamo hing er nog aan (die dus niks deed), ook dan ging het speelgoed op zwart. Ik laadde daarom niet verder dan 99% en op het terras was het altijd opletten. Ondanks dat het laden wel werkte vond ik dat spontaan op zwart gaan toch bijzonder irritant.
Snap de constructie, maar naafdynamo op mijn racefiets zie ik niet zo zitten....

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 24 jan 2022 12:33

Geen idee of het gaat werken, maar net wat spullenboel bij tante Ali besteld:

- kleine powerbank met 88000mah capaciteit
- zo'n 3m patch waarmee je een telefoon in je garmin houder kan zetten (en dus ook een powerbank)
- een heel kort usb/mini usb kabeltje

Volgens mij kan ik aan de onderkant van mijn garmin-mount (ook tante Ali) nog een insert schroeven (dan zou je een Garmin er op zijn kop in kunnen hangen, waar je niks aan hebt maar voor een powerbank is dat best), daar kan dan die 3m patch met powerbank in en dan draadje er tussen en gaan met die banaan.

Tot zover de theorie, aangezien het Ali is, ergens in maart verslag van de praktijk :-)

kopjethee
Forum-lid

kopjethee 24 jan 2022 12:34

Rijden met een stekker in je Garmin schijnt slecht te zijn. Door de trillingen vh rijden kan de printplaat stuk gaan.
Ze adviseren om alleen op te laden tijdens pauzes.

Dit is ook de reden dat ik nu net een Edge 830 heb gekocht. Mn Edge 1000 heeft wel een groter scherm maar de 830 bevalt goed. Veel langere batterijduur en snellere processor.

Plaats reactie