Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

franciscus82
Forum-lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 27 mar 2017 07:51

franciscus82 19 jan 2022 07:37

Wat een compleet onzinnige 'tech' zeg. Zou hier echt serieus marktonderzoek naar zijn gedaan of komt dit gewoon uit de hoge hoed van de marketing afdeling? Kan me niet voorstellen dat hier iemand op zit te wachten.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 6008
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 19 jan 2022 07:45

Als ze die brol nu nog mooi hadden geïntegreerd dan had het nog meerwaarde gehad, zoals dit:
Afbeelding
en dit:
Afbeelding

Nu is het maar knullig en lelijk.
Afbeelding

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1379
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 19 jan 2022 08:09

Dat hele smartsense gedoe ziet er uit als iets dat makkelijk te demonteren is...
Eigenlijk dus een voordeel dat het geen geïntegreerd ontwerp is :lol:
(maar was er nu echt niet iets met een smartsense stuurpen o.i.d. te verzinnen? :| )

Afbeelding

Afbeelding

https://www.wielerflits.nl/materiaalzon ... -avontuur/

Zoals het artikel ook al aangeeft; hier in NL misschien niet nodig, maar in andere landen wordt voor de eigen veiligheid nog wel eens standaard met verlichting rondgefietst.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 6008
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 19 jan 2022 08:29

Stuurpen met licht bestaat al:
Afbeelding

SpeedX had jaren geleden al een 'slimme' stuurpen:
Afbeelding

Een combinatie van die 2 had al een stuk beter geweest dan de prul die ze nu uitbrengen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 19 jan 2022 08:35

Juist, maar een paar van de features zoals een variabel knipperend voorlicht en achterlicht zijn in bijvoorbeeld in Nederland en Duitsland niet toegestaan. Ik weet niet of de remlicht functie wel toegestaan is voor fietsen. Het is minder gemakkelijk te demonteren dan je denkt. De kabels lopen binnendoor en je ze hebben een lelijke uitsparing gemaakt voor de batterijhouder, die zie je dan dus meer.

De voordelen van een enkele batterij zie ik ook niet zo. Als t nu uitvalt heb je t volledig donker. Het probleem is ook dat dit er niet beter uitziet of voordelen biedt over een losse voorlamp en een losse Garmin varia radar.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 17838
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 jan 2022 09:06

En juist die deuk in het frame voor de batterij en de verplichting het systeem mee te kopen maken het zo jammer.

De vorm van het frame en de kleuren zijn gewoon mooi. Een schroefbracket, een ouderwets stuur en stuurpen en een ronde zadelpen met ouderwetse klemming, daar wordt ik blij van (al zal het voor de gemiddelde klant een afknapper zijn). Dat ze het dan zo knullig afmaken met een "geïntegreerd", modern systeem dat er achteraf opgeplakt uitziet, slaat de plank volledig mis.
Campagnolo Ultra Dork

hayes

hayes 19 jan 2022 09:18

thestudent schreef: 19 jan 2022 08:35 Juist, maar een paar van de features zoals een variabel knipperend voorlicht en achterlicht zijn in bijvoorbeeld in Nederland en Duitsland niet toegestaan.
Wat ik nog steeds onzin vind...

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 19 jan 2022 10:35

franciscus82 schreef: 19 jan 2022 07:37 Zou hier echt serieus marktonderzoek naar zijn gedaan of komt dit gewoon uit de hoge hoed van de marketing afdeling? Kan me niet voorstellen dat hier iemand op zit te wachten.
Dit dus. Wie heeft er nu serieus gezegd dat hij/zij deze fiets alleen koopt als al deze meuk er op zit.
Bij een commuter fiets kan ik me er iets bij voorstellen maar een fiets die verkocht wordt als comfort racer, tja, die fiets wil je eenvoudig met alleen noodzakelijke componenten?
De stap naar BSA lijkt een stap terug in de tijd, nu nog een vierkante as zou ik zeggen en een BB-UN52 erin

Kijkend naar de huidige website doet de look and feel me een beetje denken aan de folders van eind jaren 90.

Gelukkig zijn de huidige modellen voor mij zo goed als onbetaalbaar dus ik hoef niet wakker te liggen van keuzestress.

Anyways, ze hadden zo'n mooi stuurpen lampje.
spacer light.jpg
spacer light.jpg (48.55 KiB) 1500 keer bekeken

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2757
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 19 jan 2022 11:33

Hier ook maar eens de nieuwe fiets voorstellen en een vergelijk met de 'good old' SS EVO (10 jaar oud ondertussen).

Vermits de SS EVO al wat jaartjes op de teller heeft was ik stilaan op zoek naar een vervanger, of liever, bijkomende racefiets. De SystemSix stond in m'n verlanglijstje, vermits ik toch wel wat Cannondale minded ben. Maar... de belachelijk lange leveringstijden en de al even belachelijke prijzenpolitiek hebben mij doen afhaken. Bovendien is Cannondale ook niet meer Cannondale van vroeger. En dan begon een goede kennis een fietsenzaak in 't dorp die Thompson verdeelt. Goede prijs, snelle levering, kleuren en designs vrij te kiezen, plaatselijke handelaar en... Belgisch. Allemaal goede redenen om er voor te gaan. Uiteindelijk dan ook voor een Thompson Falcon Dura-Ace Di2 12-speed gegaan in candy black metallic en pearl white silver kleur met enkel een Thompson opschrif op de bovenbuis (...toch een beetje Cannondale, hé... :mrgreen: )

Sinds nieuwjaar heb ik 'm. Ondertussen zo'n kleine 300 km kunnen testen op de zeldzame droge dagen en wegen. Het is m'n eerste ervaring met Di2, tja, dat schakelt subliem en altijd juist, hé. Ik ben wel van mening dat ik dat niet nodig heb, de SRAM Red 10-speed doet ook alles wat ik verlang van schakelen.

Rijdt de Falcon in z'n geheel nu beter dan de SS EVO?
Op vlakke strakke wegen wel. Elke trap is raak, super stijf en star frame met heel weinig flex. Met andere woorden, dit is een racefiets pur sang.
Bij overall gebruik en op wat meer geaccidenteerde wegen is de SS EVO ongetwijfeld de betere metgezel. En dan het gewicht, 8,1 kg voor de Falcon; 6,9 voor de SS EVO. Als ik ooit nog eens een Marmotte ofzo ga rijden, dan gaat het ongetwijfeld met de SS EVO zijn. Uiteindelijk wel super tevreden met deze fiets, ziet er naar mijn mening super strak uit met alle weg gewerkte kabels en de Di2 is een leuke gadget. Eneuh... soms wilt een mens ook al gewoon eens iets nieuw, hé. :mrgreen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9351
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 19 jan 2022 13:16

Als ik die twee fietsen had staan, dan wist ik wel welke fiets de schuur niet uitkwam ;-)
Mss dat ik om die reden maar gewoon 2 'dales in de schuur heb; een gewone SS met allround alu wielset en een HiMod met hippe wieltjes, extra lichte onderdelen en een vermogensmeter. Hopen dat ze het nog lang uithouden, want ik zou echt niet weten wat de vervanger zou moeten worden. Cannondale in ieder geval niet (of ik zou nog ergens een laatste generatie EVO-voor-velgremmen op de kop moeten kunnen tikken :-) )

Ik begrijp echt niet waarom ze deze afslag hebben genomen. De CAAD modellen waren al 25 jaar top (vooral erg stijf), met een fiets als de six13 (vooral erg licht) speelden ze zichzelf fantastisch in de kijker (zou ik, naast een zuurstok C40, ooit nog wel eens als modern classic in mijn schuurtje willen) en de supersix was een mooie voortzetting daarvan (licht en stijf). Nu ze op de aero-en-disc bandwagon zijn gestapt (wie niet..?) heeft het merk echt afgedaan voor mij.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2757
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 19 jan 2022 13:35

Wil je overleven als groter merk, dan moet je wel mee de disc en aero toer opgaan, daar gaat het mij zozeer niet om.

Het gaat mij om het feit dat ze zich op haast geen enkel vlak nog onderscheiden van de rest. De CAAD's vroeger waren zowat de beste en mooist afgewerkte productie alu frames op de markt, de SS EVO was toendertijd ook zowat het lichtste klassieke productie carbon frame. Als ik nu de SystemSix aanschouw, een net zo zware fiets als de budget merken met net zulke huisonderdelen.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 19 jan 2022 13:40

Vooropgesteld dat ik het wel leuk vind als een merk innoveert en eens wat anders doet dan een ander en daarom alleen Cannondale zeker al wel waardeer. Verder vind ik dat ze jarenlang super mooie en fijne fietsen hebben gebouwd en ik ben echt zo ongelooflijk blij met mijn crosser een Caadx. Zie ik deze ophef over een paar lampjes nou ook niet echt zitten. Denk wel dat wij hier vanuit Nederland, Belgie anders tegen racefietsen aankijken dan bijvoorbeeld de Amerikanen. Denk dat de Synapse veel meer voor die markt is bedacht dan voor hier. Als ik kijk naar Specialized met de Roubaix en Diverge bijvoorbeeld, denk ik dat Cannondale veel meer met die fietsen in gedachte de Synapse heeft neergezet dan met onze kijk op Endurance racen. Ik denk dat ze een relatief snelle fiets voor licht gravel, commute en funrides hebben willen neerzetten voor vooral de Amerikaanse markt. Voor mij ook niet echt een fiets die voor mij zo passen, voor dit doel heb ik een Caad13 aangeschaft, stuk goedkoper, bewezen frame en ook met 28 mm spatborden enz goed voor wat gravel en woon-werk.
Los van deze Synapse vind ik de supersix nog steeds een erg mooie en top fiets die in mijn ogen nog steeds een echt Cannondale is.
Ach, ik zeg ook maar wat

Plaats reactie