Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

Chefske
Forum-lid

Chefske 14 jan 2022 23:28

Mijn Peugeot met Reynolds 501 buizen uit 1987 kan ook makkelijk 30 mm bandjes hebben. Passen alleen niet door de remhoeven. Het frame heeft (helaas) geen spatbordoogjes. Gelukkig ook geen exotische Franse maten, maar er is ook geen uitsparing voor een zadelpenklem dus er zit een zadelpen met expander in... hoe verzin je het
Bianchi Infinito - Ultegra 6800
Peugeot Galibier - Shimano 600

thestudent
Forum-lid

Gebruikersavatar thestudent 15 jan 2022 10:21

De exotich franse maten zijn ook vooral van nog eerder. Reynolds 501 is een vrij goedkope buizenset geweest. Zadelpennen met expander vindt ik eigenlijk echt gaaf qua looks, maar dat lukt dus ook alleen maar bij een vrij dikke zitbuis.

Het probleem dat het niet onder de rem door gaat zal je vaak ook als eerste hebben. Vandaag dat de 650 wielmaat met long reach calipers op zich een goede oplossing is.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Chefske
Forum-lid

Chefske 15 jan 2022 11:29

Qua looks is zo'n zadelpen met expander inderdaad wel gaaf, maar het heeft vooral een hoop nadelen. Om bijvoorbeeld het zadel in hoogte te verstellen, moet het hele zadel eraf om bij de klembout van de expander te kunnen komen. Of als 'ie kapot gaat, dan mag je zelf iets fabriceren met een wig-constructie van een klassieke stuurpen, want zo'n expander is inmiddels behoorlijk zeldzaam. En als het je al lukt om er eentje te vinden, mag je flink de portemonnee trekken.

Die zadelpen van mij is eigenlijk net een paar millimeter te kort, dus steekt 'ie net iets te ver uit het frame. Maar ik vermoed dat dat prima moet kunnen, omdat daar vast wel iets van marge ingebouwd zal zijn.

Even uit nieuwsgierigheid: Is het een optie om in dit frame zelf een uitsparing in de zadelbuis te maken en er een zadelpenklem op te zetten?

Ik droom er ook nog wel eens van om een moderne groep op dit frame te zetten met wielen waar wat dikkere banden op passen (bijvoorbeeld de voorgestelde 650b). Als ik dat met een niet al te groot budget zou doen, welke groepset zouden jullie mij dan aanraden? En bestaan er nog geschikte crankstellen voor vierkante trapassen? Of zou ik dan mijn BB moeten laten vlakken en een Shimano HTII of iets vergelijkbaars monteren?

thestudent
Forum-lid

Gebruikersavatar thestudent 15 jan 2022 11:39

De zadelpen los is waarschijnlijk meer waard dan de hele fiets.

Dat ligt een beetje aan de buitenmaten en of je dus een klem hebt die erover past en hoe hoog dat stukje zitbuis daar is. In theorie niet veel anders dan een rond gaatje boven en een kleine groef zagen.

Bij nood kan je er ook een geintegreerde klem op laten solderen. De buis zal dik genoeg zijn. Maar of dat de kosten waard is bij een oude peugeot betwijfel ik.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

thestudent
Forum-lid

Gebruikersavatar thestudent 15 jan 2022 11:41

Lekker vierkant laten en er zijn nog wel genoeg crankstellen die kunnen werken. Overigens is een gevlakt bracket voor vierkante cartidge assen ook beter hoor.

Chefske
Forum-lid

Chefske 15 jan 2022 14:27

http://www.m-gineering.nl/650b.htm

Hier nog een linkje van m-gineering voor het ombouwen van je oude racefiets met velgremmen naar dikke banden met 650B wielen en spatborden.

Ik zit op Marktplaats te zoeken naar een goed setje 650B wielen voor velgremmen (geschikt voor een schroefpignon, inbouwbreedte 126 mm, snelspanner), maar volgens mij valt dat nog niet mee.

thestudent
Forum-lid

Gebruikersavatar thestudent 15 jan 2022 14:44

Dat bovenstaande vind ik dan weer een beetje zonde van dat mooie MAX frame. Die doet het veel beter als echte racefiets met moderne groepset dan als toerframe.

Wielen vinden zal wat lastig zijn, want nu is 650 alleen courant in de moderne gravelbike met schijfremmnen. Al krijg je een 126 frame wel naar 130 als t moet.

MPolleke
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 15 jan 2022 21:17

Dank voor de reacties, de input is erg welkom.

Voor vierkante as zijn een Campagnolo 9-speed of eerste generatie 10-speed de laatste complete groepsets voor zover ik weet. Beide hebben nog de mooie kleine shifters. Crankstellen zijn nog wel voldoende verkrijgbaar van verschillende merken.

Voor 650b-wielen met schroef-pignon, ai :( Afhankelijk van de wensen is het alsnog een zoekplaatje, dat was het voor mij tenminste. De meeste 650b-velgen zijn voor mtb's met schrijfremmen. Wat er dan voor velgrem overblijft is niet vaak klassiek, tenminste niet in mijn ogen.

Voor een fiets van met Rigida Chrome (staal) heb ik een wielset gebouwd met Velo Orange Voyager velgen, Novatec voornaaf en Velo Orange achternaaf. Ik kwam uit op rond de 400 Euro :) De velgen hebben hetzelfde rijgedrag en rijgevoel als de Rigida's, ook dezelfde binnen- en buitenmaten (27 / 22), maar dan wel ontzettend veel remvermogen. De achternaaf was alsnog wat puzzelen, de geadverteerde 120mm inbouwbreedte is voor een enkel tandwiel (Net als Novatec en ik gok anderen, voor baanfietsen dus). Met een 5-speed tandwiel is er alsnog een spacer van 1cm nodig. Aan de niet-aandrijfzijde kunnen de sluitmoeren dan wel smaller worden. Ik zit nu op 125mm, en met een andere sluitmoer (ik had maar 1 smalle) zou ik op 123mm komen. Qua stuurgedrag lijkt alles wel in orde te zijn.
De bovenstaande Batavus heeft zwarte velgen, dat zal iets anders zijn. In Wageningen zijn wel velgen te koop:
https://www.libertecycles.nl/velg

Edit: Mijn naven zijn met slotmoeren. Het kan zijn dat met snelspanners de inbouwbreedte anders valt, ook qua aantal tandwielen.

thestudent
Forum-lid

Gebruikersavatar thestudent 15 jan 2022 22:59

Zwarte velgen weet ik zo niet voor je. Maar ze bestaan vast. Velocity/Pacenti en Velo orange kan je even rondkijken.

https://defietsenmaker.nl/product/gipie ... 6834e7a283
https://defietsenmaker.nl/product/gipie ... 6834e7a283
https://defietsenmaker.nl/product/sansi ... 6834e7a283
Dit soort New Old Stock of weinig gebruikte naafsetjes zijn toch wat je nodig hebt als je bij schroefpion voor 126 wil blijven. En het hoeft dus helemaal niet duur. Hoef je ook niet te klooien om de spacing goed te krijgen. Maar dan heb je wel maximaal 7sp.

Ten minste als je zelf wil spaken hoeft het niet duur te zijn. Alleen die 650 velgjes zijn vaak best prijzig zo te zien. De site is een beetje wazig maar het is een prima adresje voor vintage spullen. Soms ook helemaal niet duur. ( vergeleken met ebay prijzen )

Chefske
Forum-lid

Chefske 16 jan 2022 09:29

Dank voor het meedenken! Die velgen zijn poepieduur zeg. Wordt een aardige investering als ik dit zo lees. Daar moet ik nog eens goed over nadenken.

thestudent
Forum-lid

Gebruikersavatar thestudent 16 jan 2022 09:51

Met 80-100+ euro per velg loopt het inderdaad wel snel op.

Volgens de website van Ryde zou deze velg de Ryda andra 35 en 40 in 560B (584) voor velgremmen leverbaar moeten zijn. Wel een 'zware' velg in tegenstelling tot de voorgaande opties. Maar als ik de prijzen van de 622 variant zie is deze velg een stuk goedkoper rond de 35 euro. Ik weet niet waar de 584 variant te koop is. Maar die zal wel te bestellen zijn denk ik. Een echte degelijke touring velg zo te zien met op zich een nette binnenbreedte. De Andra 40 zal te breed zijn voor wat je wil in een oude fiets met +-32/35mm banden.
https://www.ryde.nl/andra-35/

Edit: hier is wel iets te koop. De Andra 30 die op de Ryde website er niet meer als 584 op staat. Misschien voorheen wel leverbaar geweest. Prijzen een stuk redelijker.
https://webshop.vlechtservice.nl/websho ... -36-gaats/

MPolleke
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 16 jan 2022 11:06

In Zwart is er dan toch genoeg te koop voor nette prijzen.

Ook de Weinmann ZAC19 is blijkbaar beschikbaar in 650b, in geanodiseerd aluminiumgrijs. Op Amazon en Ebay lijkt hij wel bestelbaar te zijn.

Plaats reactie