jsparie schreef: ↑10 jan 2022 12:27
JorgV schreef: ↑06 jan 2022 23:41
Vooral omdat je ze helemaal naar wens kunt laten maken, rekening houdend met je gewicht, gebruik en voorkeuren.
In hoeverre zal dat er voor de meeste fietsers dan helemaal anders uit zien ? Ik denk van niet. Zeker niet voor iemand die om advies vraagt wat te kopen en dus blijkbaar geen heel specifiek eigen idee heeft. Wat voegt maatwerk dan toe ?
Wat Philippos ook al zegt, ik wilde bijvoorbeeld een titanium body, omdat een alu body bij mij enorm snel invreet. Verder wilde ik meer spaken achter in verband met mijn gewicht en wattage en dan ook nog eens sterkere spaken aan de drive side.
Tot slot wilde ik een tubeless ready velg en een die wat breder was dan veel fabriekssets op dat moment, zodat m'n banden 'erbinnen' vallen.
Ik wist zelf al behoorlijk goed wat ik wilde hebben, dus het was ook een kwestie van details afstemmen en een check of dat wat ik in mijn hoofd had inderdaad bij me zou passen.
Als aanvulling, een wielset kost een significant bedragd (ik heb er in ieder geval aardig voor moeten sparen

). Dan heb ik liever iets wat (bijna) helemaal naar mijn zin is, dan een 'standaard' optie.
Ik neem ook aan dat je een nieuwe wielset koopt omdat je oude set 'iets' mist, wat dat ook moge zijn (looks, gewicht, etc). Je weet dus wat je wilt of wilt verbeteren ten opzichte van de set die je al hebt. Aan de hand daarvan ga je kijken voor een nieuwe. Het kan zijn dat een standaard set aan al je wensen voldoet, dan neem je die, maar als dat niet zo is, dan is handgespaakt een heel goede optie.