Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

FSA Gossamer muurvast #help

fizik
Forum-lid
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 feb 2008 21:16
Locatie: Staphorst

fizik 18 dec 2021 16:26

Dag medefietsers,

Ik heb een Aero carbon stuurtje gekocht. Hartstikke leuk, maar lastig qua kabels en nou moet ik bij het bracket om wat kabels weer goed te leggen.

Geen probleem zou je denken, linker crankarm los, rechter crankarm eruit duwen/tikken en dan de lagers verwijderen.

Helaas... De rechtercrankarm zit muurvast. Ik ben best aan het tikken geweest met een rubberhamer, toen met een gewone hamer icm een blokje hout, wat olie laten weken een nacht, een kwartiertje met een föhn erop, niets helpt. Ik neig er nu naar om met een boormachine de lagers door te boren en zo de zaak los te krijgen, maar dat verdient ook geen schoonheidsprijs. Doe ik iets verkeerd? Iemand suggesties?

Help!

Het gaat om deze crank:

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... FDuj_flAdK

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 18 dec 2021 17:45

Deze hebben nogtans een "self extracting" crank bout. Dus die moet er gewoon af trekken als je de bout losdraait trekt. En als dat niet zo zou zijn heb je nu een kapotte bout.

Maar omdat je vertelt over rubber hamers en ander geweld denk ik dat je precies hebt gedaan wat je niet moet doen met deze cranks. Je hebt waarschijnlijk de ring met gaatjes verwijderd en dan de bout losgedraaid. Dan blijft de crank uiteraard gewoon op de tapered as zitten. En die zit inderdaad muurvast.

Als je dit hebt gedaan dan moet je eerst de bout en dan de ring met gaatjes terugplaatsen. Hierna draai je de bout opnieuw los. Nu komt de uitdraaiende bout tegen de ring en duw je hiermee de crank van de taper.

Niet dezelfde crank of trapas, maar wel hetzelfde principe
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

fizik
Forum-lid
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 feb 2008 21:16
Locatie: Staphorst

fizik 18 dec 2021 17:56

Ha, bedankt voor je reactie. Ik heb wel de linkercrankarm eraf, dat was idd gewoon bout losdraaien en dan pak je hem er zo af. Het punt is nu dat de rechterkant samen met de as niet loskomt (met de ketting laden dus). De as zit vast in de lagers.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 18 dec 2021 18:01

Oeps verkeerd gelezen. :roll:
Is dit wel een 386? Of is dit een 24mm as? Een 24mm fsa as in een shimano bracket gaat vast zitten.

De grap is nu als je hard genoeg slaat dan is het de vraag wat er vaster zit. De as in het lager, de pressfit van het lager in de cup. Of de pressfit van de cup in het frame ( als het pressfit is ) Een van de drie gaat als eerste.

Even voor de vreemde tip van de dag spuit een C02 cartridge leeg in de as dat wordt normaal redelijk koud. Met geluk krimp hij dan iets.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

fizik
Forum-lid
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 feb 2008 21:16
Locatie: Staphorst

fizik 18 dec 2021 18:07

Die kan ik morgen wel eens proberen. Goede suggestie.

Misschien moet ik gewoon harder slaan, ik ben Shimano gewend en die pak je er gewoon uit. Fiets is een Merida reacto en crank komt gewoon samen met de lagers uit de fabriek. Dat zal gewoon kloppen neem ik aan.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 18 dec 2021 18:11

Eigenlijk vreemd dat het vast zit hoor, want ook die 30mm assen zitten er redelijk los in. Kan wel dat de as wat ingevreten heeft.

Bij harder slaan kan je in ieder geval een van de bovenstaande verwachten. Want ook cups kan je er op deze manier wel uit slaan.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

fizik
Forum-lid
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 feb 2008 21:16
Locatie: Staphorst

fizik 18 dec 2021 19:03

Ha student, gelukt!

De as flink koud gemaakt en toen nog flink erop getikt met een hamer. Hij kwam er met een lager aan vast uit en die heb ik nog niet van de as af. Morgen verder.

Ik snap niet dat hij zo vast zat. Zo oud is de fiets nog niet.

Maar bedankt voor het meedenken en advies!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 18 dec 2021 19:19

Tja dat zat erin... Heb je een poelietrekker?
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2257
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 19 dec 2021 09:19

Wel vrij brillant om met idee te komen er een CO2 cartridge op stuk te slaan moet ik zeggen.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 19 dec 2021 09:22

Heeft bij mij een keer gewerkt op een zadelpen. Maar aluminium krimpt dan ook meer dan staal volgens mij.

Maar omdat ik in een lab werk heb ik ook een keer een pen gevuld met droogijs = CO2 ijs. Fiets op de kop en via het bb kleine stukjes precies in de pen laten vallen. Ondertussen het frame wat opwarmen met een gewone fohn. De ultieme hack - vloeibare stikstof - heb ik nog niet geprobeerd. Wel willen doen natuurlijk. Maar dat is wat minder makkelijk mee naar huis te nemen. Zou ik een keer met een heel frame naar mijn werk moeten.

Voordat jullie me beschuldigen spullen van mijn werk te stelen. Droogijs is bij ons vooral over omdat enzymen voor microbiologie in tempex dozen op droogijs verstuurd worden. In zo een tempex doosje blijft het te versturen materiaal makkelijk een week bevroren. Dus als er wat enzymen binnen gekomen zijn kan je zo een tempex doosje gewoon meenemen. Het wordt anders toch weggegooid. Ik kan het ook aanvragen om zelf mee te versturen, maar ik wacht gewoon netjes tot er eens wat over is. ( best vaak ).
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

fizik
Forum-lid
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 feb 2008 21:16
Locatie: Staphorst

fizik 20 dec 2021 23:14

Nou, opgelost hoor. Was nog een heel gedoe, maar alles is losgekomen, schoongemaakt, van vet voorzien en weer gemonteerd.

Combinatie van subtiel geweld, doorzetten en een goede tip.

Morgen nog even de remmen ontluchten en dan kan hij er weer tegen.

Bedankt!

Plaats reactie