jullie hebben gewoon iets tegen rood :-0
het materiaal zal het dan wel zijn. geen wegenbouwers hier?
Het grote domme vragen topic
Vaak zijn de zijkanten wat meer kapot gereden of hebben ze last van boomwortels.
Zoniet dan ben ik op het rode stuk te vinden.
Dat van die rotzooi zie je in Frankrijk wel heel erg aan de zijkant van de weg. Naast de streep ligt enkel grind, split en glas. Daar fiets ik dus op de weg als het kan.
Zoniet dan ben ik op het rode stuk te vinden.
Dat van die rotzooi zie je in Frankrijk wel heel erg aan de zijkant van de weg. Naast de streep ligt enkel grind, split en glas. Daar fiets ik dus op de weg als het kan.
De Fransen en hun gravillons. Op iedere kleine weg ligt dat dus ook midden in de bocht. En het hoopt zich soms idd op aan de kant van de weg. Soms tot 10 cm hoog.bakboord1 schreef: ↑12 nov 2021 17:41 Vaak zijn de zijkanten wat meer kapot gereden of hebben ze last van boomwortels.
Zoniet dan ben ik op het rode stuk te vinden.
Dat van die rotzooi zie je in Frankrijk wel heel erg aan de zijkant van de weg. Naast de streep ligt enkel grind, split en glas. Daar fiets ik dus op de weg als het kan.
Dat begint hier echt zodra je 10 meter de grens over bent. Frans asfalt vreet ook banden. Dikwijls veel grover dan in België. En die is al grof vergeleken met Nederland.
Maar weet je wellicht wel of het ZOAB is dat voor fietspaden wordt gebruikt of wordt daar een goedkopere/andere soort voor gebruikt?
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018
Cube Reaction Pro 2018
Dat verschilt, je hebt bijvoorbeeld rood asfalt met witte en zwarte bitumen als basis. Ook zijn er verschillende mengsels, bijvoorbeeld voor lagere geluidsproductie of duurzaamheid. Er is dus niet één soort rood asfalt. Zal eens kijken of een van de specialisten hier een zinnig antwoord op heeft.
Ik heb tijdens mijn bachloropleiding een vakje gehad over asfalt, maar uit die kennis haal ik niet direct het antwoord op deze vraag. Ik ben inmiddels net zo nieuwsgierig geworden naar het antwoord, dus ik heb een prof een mailtje gestuurd met deze vraag en zal t.z.t. de reactie hier posten.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Rood asfalt verschilt wat mengselsoort niet van zwart asfalt. Er word gebruik gemaakt van zogenaamd dicht asfaltbeton of steenmastiek asfalt. Het is nooit ZOAB. In rood asfalt wordt gebruik gemaakt van rode steenslag. Het bindmiddel kan zwarte bitumen zijn of een synthetisch blank bindmiddel. Het bindmiddel wordt gekleurd door middel van ijzeroxide pigment en in bitumen heb je meer pigment nodig om te kleuren dan in blank bindmiddel. Rood asfalt met blank bindmiddel is na aanleg ook feller van kleur dan met bitumen. Met bitumen is de kleur meer bruinrood. Na verloop van tijd slijt het bitumenhuidje van het oppervlak en wordt de kleur van de steen meer prominent.DvanW schreef: ↑12 nov 2021 22:40 Dat verschilt, je hebt bijvoorbeeld rood asfalt met witte en zwarte bitumen als basis. Ook zijn er verschillende mengsels, bijvoorbeeld voor lagere geluidsproductie of duurzaamheid. Er is dus niet één soort rood asfalt. Zal eens kijken of een van de specialisten hier een zinnig antwoord op heeft.
Voor het verdampen van water is warmte nodig. Zwart asfalt zal bij gelijke hoeveelheid zonlicht meer warmte opnemen dan rood asfalt en dat zou als gevolg kunnen hebben dat het langer nat blijft. Ik weet alleen niet of het verschil zo groot is om het langer nat blijven te verklaren. Iets anders is dat onder dezelfde condities rood asfalt minder stroef lijkt te zijn dan zwart asfalt en daar is bij mijn weten geen overduidelijke verklaring voor.
Abide.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12826
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik denk ook de kleur!
Zag dat laatst hier op een stapel tuintegels.
In de zomer is dat niet, maar deze tijden wel.
Zag dat laatst hier op een stapel tuintegels.
In de zomer is dat niet, maar deze tijden wel.
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
Misschien de oppervlaktespanning van het materiaal vanwege de additieven. Daardoor ofwel hecht het water zich beter asn het materiaal en is er meer energie nodig om het water te laten verdampen, dan wel verspreidt het water zich minder makkelijk over het materiaal waardoor het water ook minder makkelijk verdampt (oppervlak in combinatie met energie).
In koudere tijden is dit prominenter zichtbaar omdat er minder energie beschikbaar is voor verdamping en omdat lucht minder vocht kan bevatten waardoor verdamping sowieso minder snel gaat..
In koudere tijden is dit prominenter zichtbaar omdat er minder energie beschikbaar is voor verdamping en omdat lucht minder vocht kan bevatten waardoor verdamping sowieso minder snel gaat..
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
-
- Forum-lid
- Berichten: 1269
- Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
- Locatie: Enschede
Bij de fietsstraten en - stroken die ze hier nieuw aanleggen wordt de weg eerst in gewoon zwart asfalt uitgevoerd en worden de rode stroken er later op aangebracht. Vanmiddag even goed opgelet, dat is een soort coating. Ik kan snappen dat het wat langer duurt voordat het water daar van af is.
Hier in de straat hebben ze even geleden ook nieuw asfalt gelegd en dat is ook nauwelijks droog te krijgen.
Wat mij daarbij opvalt is dat de oppervlakte structuur ervan veel geslotener is en water afvoer daardoor bemoeilijkt wordt.
Dit heeft dan wel weer als voordeel dat het veel geruislozer is vwb het bandenafrol geluid.
Wat mij daarbij opvalt is dat de oppervlakte structuur ervan veel geslotener is en water afvoer daardoor bemoeilijkt wordt.
Dit heeft dan wel weer als voordeel dat het veel geruislozer is vwb het bandenafrol geluid.
...