Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

overtraind

viktoooorr
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 01 jun 2009 14:05

viktoooorr 20 jan 2010 20:37

hallo,
Ik ben nieuweling en ben pas beginnen trainen voor wedstrijden te rijden vanaf deze winter. Ik heb dus natuurlijk zeer hard zitten trainen maar achteraf denk ik te hard.

Vorige week zondag heb ik 100km groepstraining gedaan (enkel met juniores) en toen was mijn hartslag bijna altijd boven de 160. Ook de weken voordien ben ik vaak naar de piste geweest en ben ik beginnen rijden zonder hartslagmeter maar ik denk dat ik zeker vaak boven de 170 ben geweest.

3 weken geleden was bv mijn hartslag 130 wanneer ik 27km/u reed en nu was dit al 160!

Mijn vraag is nu dus eigenlijk wat ik hier aan moet doen... want gewoon rusten zal zal waarschijnelijk ook geen goede oplossing zijn voor het komende seizoen.
http://www.viktordebock.tk" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 20 jan 2010 20:40

Toch is rust je enige vriend in deze situatie, en meestal nog wat langer rust nemen dan je eigenlijk voor je gevoel nodig hebt. Nu rust nemen betekend dat je later weer 'normaal' kunt trainen. Als je drie weken geleden nog 'normale hartslag waardes had' kan je met 'n paar weken weer redelijk zijn. Ga je nu door wordt het alleen maar minder. Neem je rust.
Even kort door de bocht, 'je wordt niet beter van training, je wordt beter van rust'.

viktoooorr
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 01 jun 2009 14:05

viktoooorr 20 jan 2010 20:42

Maar trainingen aan een zeer lage hartslag, mag dit dan wel?
http://www.viktordebock.tk" onclick="window.open(this.href);return false;

specializedriver
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 09 jan 2010 14:46

specializedriver 20 jan 2010 20:43

Vaak word goed rusten vergeten. Terwijl dit net zo belangrijk is als trainen.
Het is echt inspannen en ontspannen. Door goed te rusten ga je veel beter presteren.

Is er geen trainer bij jullie club? Een schema en wat begeleiding zou in jouw geval denk ik geen kwaad kunnen.

Viktor, neem lekker wat rust en doe het ff lekker wat rustiger aan! Het seizoen is lang genoeg.
Succes

eelcoz

eelcoz 20 jan 2010 20:45

[quote="lancev7"]
Even kort door de bocht, 'je wordt niet beter van training, je wordt beter van rust'.[/quote]

Geweldig! Dan ga ik de komende weken 's avonds lekker op de bank voor de tv liggen ipv te trainen, om vervolgens de Alp op te knallen in de zomer.;)

Even serieus, ik snap je punt.

Kijk, als je (waarschijnlijk) overtraind bent, kun je 2 dingen doen:

1. Stug doortrainen, weet je zeker dat het alleen maar erger wordt.
2. Rust nemen, kun je later alsnog verder gaan met je voorbereiding, maar dan op een verantwoorde manier.

Ik zou trouwens wel goed uit proberen te zoeken of je echt overtraind bent, of dat je misschien gewoon een virusje of zoiets te pakken hebt.

specializedriver
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 09 jan 2010 14:46

specializedriver 20 jan 2010 20:46

"Maar trainingen aan een zeer lage hartslag, mag dit dan wel?"

Een keer je fiets laten staan, zou misschien slimmer zijn.



maus_1990
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:23

maus_1990 20 jan 2010 20:47

zou ff naar de dokter gaan en bloed laten prikken ben je er zo achter wat het is ;) Mocht het overtraind zijn ( erg verstandig voor een Nieuweling maar dat ter zijde!)dan zou ik toch wel een sportarts in de arm nemen die je daarin begeleid om weer zo snel mogelijk terug te kunnen trainen
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 jan 2010 20:54

Een hoge hartslag is nu niet bepaald typisch bij overtraindheid. Verhoogde hartslag doet mij meer aan een virusje oid denken. Maar wat 't ook is als je je niet goed voelt moet je gewoon even rust houden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

viktoooorr
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 01 jun 2009 14:05

viktoooorr 20 jan 2010 20:57

Ik weet natuurlijk niet zeker dat het overtraind is, maar ik wist gewoon niet hoe ik het anders moest noemen. Kan het ook aan vermoeidheid liggen?
http://www.viktordebock.tk" onclick="window.open(this.href);return false;

maus_1990
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:23

maus_1990 20 jan 2010 21:04

kan, maar dan heb je hoogstwaarschijnlijk een ijzertekort dus zal je aan de ijzerpillen moeten. Nogmaals als je bloed laat prikken kunnen ze aan je bloedwaardes zien waar het probleem zit en kunnen ze je gemakkelijk helpen zonder dat je loopt te gissen. Als ik naar me sportarts ga (zo'n 2 a 3x per jaar) laat ik altijd bloed prikken om alles te controleren, en ook een aantal weken na valpartijen laat ik me ijzergehalte controleren of dat nog in orde is om zo het herstel als dat mogelijk is te bevorderen.
Afbeelding

specializedriver
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 09 jan 2010 14:46

specializedriver 20 jan 2010 21:06

Het kan overal aan liggen. Misschien wel een griepje onder de leden.

Bloed prikken is een goed advies. Je huisarts kan je daar ook verder mee helpen.

Rust pakken zou gezien je verhaal helemaal geen kwaad kunnen. Daar zou ik eerst aan beginnen als ik jou was.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 20 jan 2010 21:46

Volgens mij kijken veel jeugdige renners teveel op hun hartslagmeter. Als je gewoon veel fietst op gevoel, dan leer je ook sneller wat je lichaam wel of niet aan kan. Wat jij in je eerste post schrijft benoem je als mogelijke overtraining, terwijl je het alleen maar over je hartslagfrequentie hebt. Je praat niet eens over hoe je je voelt. Voor zover ik het hier als forumlezer kan beoordelen, zou je net zo goed met 20 km/h tegen de wind in hebben kunnen fietsen. Bij de temperaturen van de laatste tijd is het dan helemaal niet gek dat je moe wordt.

En als je dan toch een hartslagmeter gebruikt, zou je in de winter beter geen honderd kilometer boven de 160 hartslagen/minuut rijden. Volgens mij rijd je dan zowiezo zonder plan in het rond.

Plaats reactie