Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14679
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dit is de manier die ook met autobanden wordt toegepast.
De meningen zijn een beetje verdeeld of je hiermee kan doorrijden op een auto.
Speelt ook mee waar het lek zit en tot welke snelheid de band gereden wordt.
Fietsbanden zijn een stuk dunner waardoor dit soort pluggen bijna niet blijven zitten. Ik had denk ik en jaar of 15 terug zo'n setje van Samoerai voor MTB banden als nood werkte dat, 1 x gebruikt.
Deze pluggen zou je ook eigenlijk met een vulkaniserende lijm moeten gebruiken, dan geef ik het nog wel een kans, maar een fietsbnad blijft wel heel dun en vervormt veel.
Dat is ook de reden dat er aan bv een dynaplug een metalen kop aan het einde zit, dan kan de plug er niet naar buiten uit. (kunstof zou denk ik ook gewoon gaan en misschien zelfs beter zijn).
De meningen zijn een beetje verdeeld of je hiermee kan doorrijden op een auto.
Speelt ook mee waar het lek zit en tot welke snelheid de band gereden wordt.
Fietsbanden zijn een stuk dunner waardoor dit soort pluggen bijna niet blijven zitten. Ik had denk ik en jaar of 15 terug zo'n setje van Samoerai voor MTB banden als nood werkte dat, 1 x gebruikt.
Deze pluggen zou je ook eigenlijk met een vulkaniserende lijm moeten gebruiken, dan geef ik het nog wel een kans, maar een fietsbnad blijft wel heel dun en vervormt veel.
Dat is ook de reden dat er aan bv een dynaplug een metalen kop aan het einde zit, dan kan de plug er niet naar buiten uit. (kunstof zou denk ik ook gewoon gaan en misschien zelfs beter zijn).
Ik heb ze ook gekocht, bij ali en ook de lezyne.i-mac schreef: ↑18 okt 2021 21:53 Ik heb het één keer gebruikt, met succes. Maar een tijdje later kreeg ik een belangrijke les : de plug is een tijdelijke oplossing om terug thuis te geraken. Ik liet deze toch zitten, en tijdens een rit had de plug er genoeg van, en liet hij me met een lekke band staan.
Ik heb mijn plugs bij Decathlon gekocht.
Ik dacht het niet alleen voor tijdelijk was haha. (nog nooit hoeven gebruiken)
Hoe moet je het thuis oplossen dan, als je met zo'n plug thuis bent gekomen?
Edit: Of moet je gewoon die dynapluggen hebben en dan is het altijd goed?
De plug eruit halen en plakken met een plakker OF de band wegflikkeren.Hoe moet je het thuis oplossen dan, als je met zo'n plug thuis bent gekomen?
Laatst gewijzigd door havana op 19 okt 2021 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Dynaplug is ook niet echt een permanente oplossing.
Zeker met wat slechter weer, nattigheid slijt dat rubber (of wat het ook precies is) ook wel rap en uiteindelijk zit er dan nog maar klein stukje in band en gaat het weer borrelen. (of valt plug naar binnen)
Je kan er prima je rit mee uitrijden/nog weekje ofzo mee doorfietsen iig.
En als het droog is nog wel wat langer.
Zeker met wat slechter weer, nattigheid slijt dat rubber (of wat het ook precies is) ook wel rap en uiteindelijk zit er dan nog maar klein stukje in band en gaat het weer borrelen. (of valt plug naar binnen)
Je kan er prima je rit mee uitrijden/nog weekje ofzo mee doorfietsen iig.
En als het droog is nog wel wat langer.
Ik heb het even gecontroleerd met een airmax pro drukmeter. Ik heb er geen 1,6 maar 0,9 bar aan druk in. De manometer van de pomp geeft dus geen representatieve waarde aan bij lagere drukken in de band.FietsBie schreef: ↑13 okt 2021 19:08Dat varieert, afhankelijk van de condities op het strand. Daarom max. maar misschien geeft de manometer dit minder goed aan bij lagere druk. Als ik de band veel lager in druk heb, ervaar ik (te)veel rolweerstand en voel ik elk hobbeltje op mijn velg.
Ik kan iig met bandendruk tussen de 1,3 en 1,6 bar op het strand prima uit de voeten (behalve als er veel mensen en shovels de boel omgeploegd hebben, en mensen die op een knol rijden ben ik ook niet zo blij mee).
Je moet niet vergeten dat op het moment dat je de pompkop van het ventiel verwijderd er altijd een beetje lucht ontsnapt waarna de druk in de band dus iets lager zal zijn dan gepompt. Hetzelfde gebeurd met het aansluiten van een drukmeter er ontsnapt een beetje lucht naar de kamer van de drukmeter waardoor er dus weer een lagere druk zal worden gemeten. Hoeveel . . . . dat is afhankelijk van de gebruikte pompkop en inhoud luchtkamer van de drukmeter cq. vloerpomp en niet te vergeten de nominale druk waarop wordt gemeten. Hoe hoger de druk hoe minder verschil, hoe lager de druk hoe meer verschil dat kan zijn. 

Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Daar heb je deels gelijk in. Het kleine beetje lucht dat ontsnapt bij en na het pompen en meten zal verwaarloosbaar zijn bij het volume in de 60mm brede banden, dit itt de racefietsband. Hoe hoger de druk en/of hoe dikker de band, hoe kleiner het relatieve verschil door drukverlies.Orlok schreef: ↑19 okt 2021 15:08 Je moet niet vergeten dat op het moment dat je de pompkop van het ventiel verwijderd er altijd een beetje lucht ontsnapt waarna de druk in de band dus iets lager zal zijn dan gepompt. Hetzelfde gebeurd met het aansluiten van een drukmeter er ontsnapt een beetje lucht naar de kamer van de drukmeter waardoor er dus weer een lagere druk zal worden gemeten. Hoeveel . . . . dat is afhankelijk van de gebruikte pompkop en inhoud luchtkamer van de drukmeter cq. vloerpomp en niet te vergeten de nominale druk waarop wordt gemeten. Hoe hoger de druk hoe minder verschil, hoe lager de druk hoe meer verschil dat kan zijn.![]()
Ik heb ook mijn racefietsbanden even gecontroleerd, en die waarden komen goed overeen met de manometer van de pomp. Bij lage druk vertrouw ik de airmax daarom meer dan de manometer.
Op zich maakt het natuurlijk ook niet uit wat er wordt gemeten in absolute zin, als ik er maar tevreden mee fiets. Maar meten is weten.....
Ook dat is verklaarbaar omdat de analoge manometer een nauwkeurigheid heeft van 5% over de gehele schaal. Dus bij een volle uitslag van 10 bar kan dit dus 9,5 of 10,5 zijn. Echter aan het begin van de schaal bijvoorbeeld bij 2 bar kan dit dus ook 1,5 of 2,5 zijn. Een digitale manometer zoals de airmax is veel nauwkeuriger.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ik ben absoluut niet wiskundig maar 5% van 2 is niet 0,5 maar 0,1, dus kan het dan 1,9 of 2,1 zijn.
Afgelopen weekend de WTB Riddler banden van mijn gravelbike tubeless gemaakt. Vind het redelijk rampzalige banden voor gravel, best vaak lek. Dus tubeless lijkt een oplossing, Yellow tape geplakt, Stan ventiel erin. Band laten "ploppen" en natuurlijk diverse lekken erin. Schwalbe Doc Blue erin, shaken en leek dicht. Leek.....
Paar uur later zowel voor als achter leeg, latex uit diverse lekjes. Zucht. Latex bijgevuld, zachtjes ronddraaien met 3-4 bar druk. Weer nieuwe lekjes erbij. Nog eens latex erbij. Leek weer dicht te zijn.
Maandagochtend was nog alles op druk, met racer naar werk gegaan. Maandagavond proefritje, beide banden nog op druk. 3km gereden, alles oké.
Kom ik vanochtend bij de fiets, voorband bijna alle lucht eruit, flinke plek latex op de grond. Schoon gemaakt, latex weer bijgevuld, op druk gebracht, zachtjes ronddraaien en toch aar op weg. Extra biba maar voor het geval dat.
30km heen en 30km terug alles oké. Hopelijk is het opgelost. Met opzet de banden op behoorlijk hoge druk gezet, had alleen asfalt gepland. Lekt er dan nog iets, rij ik niet té snel op halflege banden.
Bij thuiskomst geen drukverlies.
Vooralsnog ben ik niet zo enthousiast over tubeless op de racefiets als op de ATB. Op de ATB zag ik wel kleine puntjes latex op de band, maar nooit een lege band gehad (op een scheur van 3cm na, over scherpe vuursteen).
Paar uur later zowel voor als achter leeg, latex uit diverse lekjes. Zucht. Latex bijgevuld, zachtjes ronddraaien met 3-4 bar druk. Weer nieuwe lekjes erbij. Nog eens latex erbij. Leek weer dicht te zijn.
Maandagochtend was nog alles op druk, met racer naar werk gegaan. Maandagavond proefritje, beide banden nog op druk. 3km gereden, alles oké.
Kom ik vanochtend bij de fiets, voorband bijna alle lucht eruit, flinke plek latex op de grond. Schoon gemaakt, latex weer bijgevuld, op druk gebracht, zachtjes ronddraaien en toch aar op weg. Extra biba maar voor het geval dat.
30km heen en 30km terug alles oké. Hopelijk is het opgelost. Met opzet de banden op behoorlijk hoge druk gezet, had alleen asfalt gepland. Lekt er dan nog iets, rij ik niet té snel op halflege banden.
Bij thuiskomst geen drukverlies.
Vooralsnog ben ik niet zo enthousiast over tubeless op de racefiets als op de ATB. Op de ATB zag ik wel kleine puntjes latex op de band, maar nooit een lege band gehad (op een scheur van 3cm na, over scherpe vuursteen).
Laatst gewijzigd door Ramon73 op 20 okt 2021 06:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Dogma F
Dat heb je inderdaad goed uitgerekend, dus met je wiskundige vaardigheden lijkt niets mis te zijn.
Orlok noemde echter een afwijking van 5% over de gehele schaal. Dus als het totale bereik 10 bar is, dan is de afwijking een half bar. Deze afwijking is constant en blijft dan een half bar, ook bij lagere drukken.
Als je in dit geval dus een waarde afleest, dan betekent dat plus of min een half bar.
Bij hoge drukken is deze afwijking dus beperkt tot 5%, maar bij een druk van bijvoorbeeld 1 bar kan de afwijking dus 50% zijn.