Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Bouten tunen

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 8833
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 jan 2010 20:22

Op mijn MTB heb ik alle bouten vervangen door alu en Tita. reden het staat mooier, roest niet en is lichter.

Een kennis/FM van mij boort de tita bouten ook door waardoor ze nog lichter worden dan alu. Hij geeft aan dat ze dan net zo sterk zijn gezien een bout van binnen uit breekt en nu flexibeler is en het net ze sterk en veilig is.

Ik vind het leuk om mijn fiets te tunen, maar veiligheid staat wel voorop.

Nu de vraag:
Wat denken jullie, mijn materiaal kennis gaat niet zover dat ik hier wat van kan zeggen. Is het waar wat hij zegt?? is het net zo veilig

Totale stalen bouten waren 120gram, de tita/alu combo 68gram en de getunende set 44gram

Ps.
Om de discussie te voorkomen dat je <30gram niet voelt en er niet sneller van gaat. Dat weet ik en met mijn 77-80 kilo al helemaal niet en camelbak met 3l water. Maar ik vind tunen en sleutelen gewoon erg leuk en wil binne mijn marges wel graag een lichte fiets.

rubenio
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 17 apr 2006 16:28

rubenio 21 jan 2010 20:39

Neem aan dat je de website van ernie al eens bekeken hebt?
www.bikeboosting.nl

Hij zal zeker een goed antwoord op die vraag hebben gezien zijn jarenlange tunings-ervaring i.c.m. wetenschappelijke achtergrond.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 21 jan 2010 20:51

Bedoel je dat hij ze in de lengte uitboord? Dus dat je een hol boutje krijgt?

Ik zal het morgen eens vragen op mn werk.

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3274
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 21 jan 2010 21:04

Mijn simpele gedachte zegt dat het maximale aandraaimoment een stuk omlaag gaat, alsmede de afschuifspanning van de bout.
Trekkracht wordt volgens mij voornamelijk bepaald door het schroefdraad.

Ligt er dus een beetje aan welke krachten er op het boutje komen.

Wel een aardige beredenering overigens:
Een bout breekt van binnen uit, dus haal de binnenkant er gewoon uit!

Ik ben eerlijk gezegd ook wel benieuwd wat nou daadwerkelijk het effect in sterkte is.
FacebookS3RSSite

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 21 jan 2010 21:14

Een buis is volgens mij wel sterker dan een staaf. Maar ik weet niet of dat altijd opgaat.

willemg12
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 aug 2009 00:05

willemg12 21 jan 2010 21:16

Het verhaal wat je schetst klopt wel een beetje als bouten hetzelfde zouden werken als draad of kabels. maar dat is het geenszins.

Bij het bepalen van de sterkte zijn er een aantal factoren van belang.

Ten eerste de trek. Op de bouten staat vrijwel alleen een kracht parallel aan de bout op. De claim van flexibeler klopt wel maar op de bouten op je fiets staat als het goed is niet te dansen. Dan zouden de bouten continu materiaal vervorming krijgen en dus metaalmoe kunnen worden.....

terug naar de trek. Bij de trek komt het neer op de materiaal eigenschappen van staal en de Ti/Al legering. een maat om dat weer te geven is de treksterkte of de vloeigrens.
De vloeigrens geeft aan wanneer er plastische vervorming gaat optreden.

Van gewoon staal is deze ongeveer 500 MPa (N/mm2)
Van RVS is deze ongeveer 250 MPa
van de Ti/Al legering ongeveer 900 MPa
van carbonvezels 4000 MPa (weet je gelijk waarom dat zo sterk is)

Theoretisch zou je dus van Ti/Al een twee maal zo kleine doorsnede kunnen hebben om dezelfde rekstrekte te bereiken als staal. De bout kan daardoor lichter gemaakt worden.
Even tussendoor: die roestende stalen bouten waar je een hekel aan hebt zijn dus sterker dan mooie rvs bouten

Maar dat is niet het hele verhaal. Titanium rekt veel meer uit dan staal (factor 10). Kortom je moet veel meer doorsnede hebben om dezelfde stabiliteit te houden. Dit spreekt het doorboren weer tegen.

Daarnaast speelt ook nog dat de verschillende materialen verschillende wrijving hebben. Je moet dus om de ene type bout met dezelfde kracht te laten functioneren met een ander aanhaalmoment gaan werken.

Hierover kan ik weinig zeggen omdat dit sterk afhangt hoe de bout gemaakt is (gladheid) of er coatings op gezet zijn en of de bout van te voren is ingevet.
De wrijvingscoefficient kan door speciale behandelingen wel een factor 5 tot 10 beinvloedt worden.

Dan hangt het er nog maar verder van af hoe goed de metaallegeringen zijn waarvan de bout gemaakt is. Bovenstaand zijn getallen van specifieke, zuivere legeringen. Eigenschappen die niet hoeven te gelden voor de bouten die je koopt.

Kortom er zijn heel veel factoren die bepalen hoe sterk de verbinding wordt. Fabricanten testen dit uitgebreid en leveren dan ook altijd bouten mee.

Ik zou er niet veel problemen mee hebben om de bouten uit te boren waarmee je bidonhouder, je pakkendrager of je spatbord vast zit.

Je cranck, stuurpen of zadelpen zou ik lekker met de meegeleverde bouten vastzetten en daarbij de aangegeven montage voorschriften en aanhaalmomenten (niet meer - zie reksterkte - én niet minder) precies aanhouden.
Als het breekt, gebeurt dat meestal op een moment dat je de volledige controle op je fiets wilt houden. Doe je dus ook maar één keer (fout). Voor die paar gram kan je beter experimenteren om 50 gram af te vallen. In mijn ogen zijn bouten niks waarmee je moet knutselen.
Koga Miyata Roadracer 2007, ultegra, triple
Koga Miyata Lightrunner 2008, deore LX

rubenio
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 17 apr 2006 16:28

rubenio 21 jan 2010 22:04

Als korte toevoeging op het lange interessante verhaal hierboven:
Merken zoals kcnc & ax-lightness zouden, indien het zou werken, zoiets toch allang geïntroduceerd hebben?

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 2903
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 21 jan 2010 23:42

KCNC gebruikt al holle scandium bouten.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 8833
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 jan 2010 11:57

Bedankt voor de reacties alvast!!

@japie
hij boort ze inderdaad in de lengte door!

@Willem

dat van RVS heb ik toevallig op mijn zolder ondekt. Ik denk neem RVS schoeven staat mooeier, Maar ze breken vrij snel idd. Duidelijk en helder verhaal voor de rest.

Sowieso is het een MTB, dus in die hollebouten komt weer modder en vuil. Ik was ook niet van plan het op mijn remschijven of stuurpen te testen.

Ik heb zelf al best getwijfeld om de stalen door tita te vervangen. Maar tita is bij mij nog nooit gebroken. Ik heb het ook gewoon op mijn remschijven en het blijft vooral mooi en kan overla tegen.

Waar ik ook nog aan dacht en dat is wellicht het grootste risico. Hij boort ze zelf door er zit dus een handmatige actie in, dit hoeft niet erg te zijn, integendeel. Maar het is niet getest of gecontroleerd.

Ik heb deze
http://syntace.de/index.cfm?pid=3&pk=222

Mochten er mensen intresse hebben in bouten als je ze besteld heb je ze binnen twee weken in huis en het is relatief goedkoop

Gebruikersavatar
wezep
Forum-lid
Berichten: 1607
Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06

Gebruikersavatar wezep 22 jan 2010 14:25

Is die prijs p/s?
Aardig prijzig.
Race: Giant TCR
Giant Propel
BMC TMR01
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10427
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 22 jan 2010 15:18

Over bouten tunen gesproken:

OMGWTFBBQ
"Everybody bought a new bike!"

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 22 jan 2010 16:15

Cool!

Plaats reactie