Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Hoeveel profs gaan Parijs- Roubaix tubeless rijden ?

Pelep
Forum-lid
Berichten: 969
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 05 okt 2021 21:44

De winnaar in elk geval:
“ Besliste bandenkeuze over Parijs-Roubaix? Winnaar Sonny Colbrelli gered door tubeless: “Ik won de sprint met twee lekke banden”

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211005_93285635

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1517
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 05 okt 2021 22:27

Om nou eindelijk de vraag van TS eens te beantwoorden.

OP basis van de beelden: 31.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6869
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Gebruikersavatar Nee_Nee 06 okt 2021 13:48

Zijn er ook vragen aan de ploegen en de renners gesteld?

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4228
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 06 okt 2021 20:49

Even de top 5:
1 COLBRELLI Sonny Bahrain - Victorious - Tubeless Continental Grand Prix 5000 S TR (achter 32mm, voor 30mm)
2 VERMEERSCH Florian Lotto Soudal - Tubeless Vittoria Corsa control (28mm)
3 VAN DER POEL Mathieu Alpecin-Fenix - Tubular Vittoria Corsa (control?) (28 of 30mm?)
4 MOSCON Gianni INEOS Grenadiers - Tubeless Continental Grand Prix 5000 S TR (beide 30mm of ook achteraan 32mm?)
5 LAMPAERT Yves Deceuninck - Quick Step - Clincher Specialized Turbo Cotton Hell of the North (28 of 30mm)?

Van deze 5 heeft Van Der Poel gewisseld (dacht niet dat het lek betrof), heeft Moscon gewisseld wegens lek, en heeft Lampaert 3x gewisseld. (Colbrelli reeds blijkbaar ook lek, maar het schuim voorkwam noodzakelijke wissel).

Dus als ik het zou evalueren, en onder voorbehoud dat bovenstaande klopt (want ik kan het uiteraard mishebben, zoals een wijs onderschrift van een bekende forumgebruiker luidde):
Tubeless: de test zeer goed doorstaan;
Tubular: nog altijd prima;
Clinchers: dikke ramp.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 06 okt 2021 20:55

Dat van die clinchers is wel een open deur natuurlijk. Dat Speci (Roval) de bal zo heeft misgeslagen met de laatste generatie wielen.
Afbeelding

jberends
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 04 sep 2019 16:03

jberends 08 okt 2021 17:26

zie ook deze van Lotto Soudal

https://www.youtube.com/watch?v=5uh3zEmDO0U

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 08 okt 2021 17:55

Band gaat er best nog makkelijk op met die insert erin.
De Corsa Control is trouwens een heerlijk band om mee te rijden (maar erg lasting om zonder insert de eerste keer op druk te krijgen)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6869
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Gebruikersavatar Nee_Nee 09 okt 2021 14:17

Goed in beeld gebracht!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 31651
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 okt 2021 08:25

Gebruiken mensen hier ook die insert?
Voegt dat niet extra gewicht toe en zuigt de latex daar niet in?
People listen to reply, not to understand

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 10 okt 2021 09:06

Het is een beetje dubbel. Met die insert kan de band bijna niet van de velg komen als hij plat staat. Maar met de insert is de band volledig veilig om te rijden als hij plat staat. Volgens vittoria zuigt het geen latex op en voegt het geen rolweerstand toe, want met druk zorgt de bandendruk voor genoeg compressie op de insert. Gewichtstoename is iets van 20 gram per wiel ofzo. Dat betekent ook dat de kans groot is dat je de band er onderweg zeker nooit meer vanaf krijgt. En dan moet je dus gewoon 40km naar huis op de insert, waarbij er grote kans is dat de band kapot gaat.

Het is vooral een goede beveiliging voor in de koers, waar je zeker niet wil dat een echt lekke band van de velg komt. En waar bij grote nood alsnog een wiel gewisseld kan worden. Voor de consument onderweg zie ik er niet veel toepassingen in.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7646
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 11 okt 2021 00:51

Jarenlang woon-werk gewoon vijf dagen per week op tubes gedaan. Bij de eerste keer lek Vittoria Pitstop erin en dan kon je ze verder oprijden zonder ooit nog plat te staan. Meermaals bij aankomst ontdekt dat ik lek was gereden maar dat het gaatje al gedicht was voordat ik het merkte. Wat dat betreft ben ik niet zo onder de indruk van het "op twee lekke banden" verhaal van Colbrelli.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Plaats reactie