Is het niet zo dat er bij de nieuwe aeroad maar een zeer beperkt aantal spacers mogelijk zijn? Althans bij de CFR-versie is dat zo dacht ik. Ik weet niet of het ook voor de CF SL versie geldt... Toch iets om rekening mee te houden...fabber schreef: ↑09 sep 2021 10:38 Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens.
Ik mag ook een nieuwe racert kopen en heb ook mijn oog laten vallen op een Canyon, Moet nog de keuze maken tussen een Aeroad of Ultimate. Als ik de tabellen goed heb geïnterpreteerd is de geo redelijk hetzelfde.
Ik twijfel ook over de maat. Heb uiteraard ook gekeken naar de geo van mijn huidige fiets waar ik redelijk tot goed op zit.
Daarvoor heb ik wel wat spacers nodig. Nu ik een nieuwe fiets ga kopen wil ik wel kijken of ik daar iets in kan veranderen.
Dus ja, neem je huidige fiets als uitgangspunt. Maar een nieuwe fiets biedt ook weer mogelijkheden om het eea te finetunen.
Canyon
-
- Forum-lid
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
Was het allemaal maar zo simpel. Neem nu mijn geval; een overjarige Ultimate die ik van de winter voor een prikkie (Coronatijd, niet waar) op de kop kon tikken. Jarenlang reed ik op een Giant TCR (ik meen model 2003 of zo) maatje M. Mijn lenigheid onderhoud ik dagelijks middels Yoga, wat tevens mijn krachttraining is.
Mijn eigen maten: 189cm en BB 89cm.
Canyon SL Ultimate F10 (2014): M met voorbouw 130mm en drop 12cm.
Nee, niet comfortabel, maar wel pijlsnel en lekker agressief.
Mijn eigen maten: 189cm en BB 89cm.
Canyon SL Ultimate F10 (2014): M met voorbouw 130mm en drop 12cm.
Nee, niet comfortabel, maar wel pijlsnel en lekker agressief.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6304
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
De Aeroad is lang en laag.fabber schreef: ↑09 sep 2021 10:38 Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens.
Ik mag ook een nieuwe racert kopen en heb ook mijn oog laten vallen op een Canyon, Moet nog de keuze maken tussen een Aeroad of Ultimate. Als ik de tabellen goed heb geïnterpreteerd is de geo redelijk hetzelfde.
Ik twijfel ook over de maat. Heb uiteraard ook gekeken naar de geo van mijn huidige fiets waar ik redelijk tot goed op zit.
Daarvoor heb ik wel wat spacers nodig. Nu ik een nieuwe fiets ga kopen wil ik wel kijken of ik daar iets in kan veranderen.
Dus ja, neem je huidige fiets als uitgangspunt. Maar een nieuwe fiets biedt ook weer mogelijkheden om het eea te finetunen.
De nieuwe Aeroad van 2020/2021 is wel iets comfortabeler qua geometrie verhouding. Maar ten opzichte van de ultimate nog altijd langer en lager.
Als je nu een fiets hebt en spacers nodig hebt. Dan is de kans dat de Aeroad de juiste keuze is, in mijn ogen niet al te groot.
Waar je bij canyon vooral op moet letten met de getallen in de tabellen, is of ze al dan niet de i-loc headset systeem meerekenen (behalve als dat voor jouw model al niet meer van toepassing is!).
En tussen maten, let even op de lengte van de stuurpen, zeker bij geintegreerde stuur/stuurpen combinatie. Alleen even een pen wisselen is dan niet aan de orde namelijk.
Je huidige fiets zou ik niet de geometrie vanuit een tabel meenemen. Maar simpelweg meten waar je nu je zadel en stuur hebt staan. Dus zoals je het hebt afgesteld.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Bij de Canyon geïntegreerde sturen (van andere merken soms ook) moet je ook de hoek in rekening brengen. Normaal is een stuurpen -6° (of -7°), die van Canyon is -12° (of -15°, Canyon is daar niet duidelijk in) waardoor je al vlug meer dan 1 cm dieper komt te zitten (en dus nog meer spacers nodig gaat hebben)

Dan toch maar even de getallen erbij pakken.
Huidige fiets heeft een stack van 591. Ik gebruik een aantal spacers om de op de juiste hoogte te krijgen.
De Aeroad heeft een stack van 606 (maat XL)
Mijn conclusie is dan dat ik minder spacers nodig heb bij de Aeroad dan wat ik nu heb.
Terechte conclusie?
Huidige fiets heeft een stack van 591. Ik gebruik een aantal spacers om de op de juiste hoogte te krijgen.
De Aeroad heeft een stack van 606 (maat XL)
Mijn conclusie is dan dat ik minder spacers nodig heb bij de Aeroad dan wat ik nu heb.
Terechte conclusie?
Nope, als je nu een stuurpen van 6° hebt en die van Canyon zou -12.5° zijn, dan heb je evenveel spacers nodig:

http://yojimg.net/bike/web_tools/stem.php
Moest het nieuwe stuur dan -15° zijn of een lagere stack hebben, heb je nog meer spacers nodig

http://yojimg.net/bike/web_tools/stem.php
Moest het nieuwe stuur dan -15° zijn of een lagere stack hebben, heb je nog meer spacers nodig

Hou er ook rekenig mee dat bij die stack van 606 in maat XL een behoorlijke grote reach hoort van 419 mm (+11 cm stuurpenlengte), wat niet voor iedereen weggelegd is...fabber schreef: ↑09 sep 2021 13:21 Dan toch maar even de getallen erbij pakken.
Huidige fiets heeft een stack van 591. Ik gebruik een aantal spacers om de op de juiste hoogte te krijgen.
De Aeroad heeft een stack van 606 (maat XL)
Mijn conclusie is dan dat ik minder spacers nodig heb bij de Aeroad dan wat ik nu heb.
Terechte conclusie?
Die reach is idd een dingetje. Dat geldt overigens ook voor de Ultimate.
Ik ben 196 met een bbl van 93,5cm.
Volgens de calculator kom ik dan uit op een XL.
Qua stack voorzie ik daarin geen problemen. De reach is wel een dingetje. Huidige fiets heeft een reach van 404 waarbij een ik stuurpen gebruik van 10cm.
Dit is bijna net zolang als alleen de reach van de Aeroad. Daar komt dan ook nog eens de 11cm stuurpen bij.
Niet voor niets dat ik een bikefit overweeg.
Bij de Koppel Bikeshop in Amersfoort bieden ze een pakket aan om je te helpen bij het kiezen van de juiste maat van bijv. Canyon.
Na de bikefit zouden ze dan mbv computerprogramma's inzichtelijk kunnen maken welke maat het beste zou passen en wat de gevolgen daarvan zijn.
Ik ga daar binnenkort eens een bakkie doen om dit te bespreken.
Ik ben 196 met een bbl van 93,5cm.
Volgens de calculator kom ik dan uit op een XL.
Qua stack voorzie ik daarin geen problemen. De reach is wel een dingetje. Huidige fiets heeft een reach van 404 waarbij een ik stuurpen gebruik van 10cm.
Dit is bijna net zolang als alleen de reach van de Aeroad. Daar komt dan ook nog eens de 11cm stuurpen bij.
Niet voor niets dat ik een bikefit overweeg.
Bij de Koppel Bikeshop in Amersfoort bieden ze een pakket aan om je te helpen bij het kiezen van de juiste maat van bijv. Canyon.
Na de bikefit zouden ze dan mbv computerprogramma's inzichtelijk kunnen maken welke maat het beste zou passen en wat de gevolgen daarvan zijn.
Ik ga daar binnenkort eens een bakkie doen om dit te bespreken.
En hou er ook rekening mee dat je reach wordt berekend vanaf je balhoofd. Dus als je nu een stack hebt van 591 is de reach daarop gebaseerd. De Aeroad XL heeft al een stack van 606, dus is nog langer dan simpel de reach van de Aeroad minus de reach van je huidige fiets.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6304
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Dat is sowieso een prima aanpak!
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Hier maak je wel een rekenfoutje: de reach is uitgedrukt in mm, je stuurpen in cm. Dus bij je huidige fiets kom je uit op 504 mm (of 50,4) cm, en bij de aeroad op 419+110 mm, dus 529 mm (of 52,9 cm). Dus om dezelfde reach als op je huidige fiets te hebben, zou je een stuur met een stuurpenlengte van 8 à 9 cm moeten hebben (ipv 11). Ik denk dat ze bij canyon wel een geïntegreerd stuur van 9x42 cm hebben.