Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7988
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 18 aug 2021 15:10

Ik pleit voor een belfunctie op de Garmin :lol:
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 18 aug 2021 15:56

als je wel belt, draaien mensen hun hoofd om en sturen ze met hun fiets naar het midden van het pad
als je wel belt, roepen ze dat ze toch niet aan de kant gaan
als je wel belt, roepen ze dat ze je best wel gehoord hebben en dat je niet zo'n haast moet hebben

En alle andere varianten die je maar bedenken kunt.

Kort geleden kreeg ik weer eens te horen dat 'ik toch niet aan de kant ga'. Ik was het toen echt spuugzat en ben gestopt. Mevrouw wilde me gelukkig aanhoren en ik kon mijn geduld bewaren. "beste mevrouw, u heeft geen ogen in uw rug en ik wil alleen even laten horen (ting) dat ik er aan kom".
Er ging een wereld voor haar open.

mrjellow
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 20 okt 2010 23:15

mrjellow 18 aug 2021 16:28

Het probleem is ook dat veel fietsbellen 'opdringerig' klinken. Wil zelf de Spurcycle bel aanschaffen, deze klinkt vriendelijker. Overigens kan het ook niet zo zijn dat wielrenners moeten bedelen om in te mogen halen. Wielrenners mogen best weleens duidelijk maken dat wij ons op het fietspad begeven en dat blijven doen. Wij zijn met honderdduizenden dus wen er maar aan.

Gasten die echter denken dat ze de coolste dude ever zijn op de fiets en zich te goed voelen om zich aan de regels te houden heb ik echter een schurfthekel aan. Ik spreek deze figuren dan ook gewoon aan bij asociaal gedrag.

mrjellow
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 20 okt 2010 23:15

mrjellow 18 aug 2021 16:30

mrjellow schreef: 17 aug 2021 21:21 De hetze van de media jegens wielrenners is mij ook opgevallen.
Om De Speld kan ik meestal nog wel lachen, maar ik stoor me wel altijd enorm aan het AD en de lokale sufferdjes van DPG (Stentor, Tubantia, Gelderlander, PZC enzo). Hoe die wielrenners framen in hun koppen.... man man man, echt alles voor de clicks. :cry:
[/quote]

De KNWU zou eens een rechtszaak tegen deze 'kranten' moeten voeren of een klacht indienen bij de raad voor de journalistiek. Overigens is de 'gevestigde' media in zijn geheel een treurige bende.

mrjellow
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 20 okt 2010 23:15

mrjellow 18 aug 2021 16:38

Nee_Nee schreef: 18 aug 2021 15:56 als je wel belt, draaien mensen hun hoofd om en sturen ze met hun fiets naar het midden van het pad
als je wel belt, roepen ze dat ze toch niet aan de kant gaan
als je wel belt, roepen ze dat ze je best wel gehoord hebben en dat je niet zo'n haast moet hebben

En alle andere varianten die je maar bedenken kunt.

Kort geleden kreeg ik weer eens te horen dat 'ik toch niet aan de kant ga'. Ik was het toen echt spuugzat en ben gestopt. Mevrouw wilde me gelukkig aanhoren en ik kon mijn geduld bewaren. "beste mevrouw, u heeft geen ogen in uw rug en ik wil alleen even laten horen (ting) dat ik er aan kom".
Er ging een wereld voor haar open.
Ik werd een keer nageschreeuwd omdat ik op het fietspad reed. Het was een onverplicht fietspad en volgens de betreffende heer zou ik op de weg moeten rijden omdat bejaarden zouden schrikken van mij op het fietspad. Vervolgens kreeg ik te horen dat ik zeker zo'n asociaal ben met oordoppen in (fout) en talloze andere ongefundeerde verwijten. Ik ben toen in alle redelijkheid in discussie gegaan maar dat is zinloos. Sindsdien ga ik nooit meer in discussie en ga nooit de confrontatie aan.

Alleen in het geval dat mijn veiligheid in het geding is laat ik mij gelden. Wat overigens helpt is bellen, beetje afremmen en dan mensen bedanken. Mensen schrikken bijna dat iemand niet voldoet aan het stereotiepe beeld van een wielrenner. Ik heb ook een keer sorry tegen een kerel gezegd nadat ik hem per ongeluk wat afsneed en gezegd dat ik niet wilde dat deze gast dacht dat ik een eikelige wielrenner was. Hij was vet aardig en waardeerde mijn zelfreflectie en ontkende dat hij dat dacht.

Kill 'em with kindness is het beste en grenzen aangeven wanneer nodig.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 aug 2021 13:31

Ik kom persoonlijk weinig ellende tegen. Tegenwoordig laat ik de meeste gewoon roepen. Soms gebeurt het wel eens dat ik er wat van zeg, maar dat is dit jaar denk ik twee keer gebeurt.

Waar ik me echt aan irriteer zijn de domme wandelaars, die tegengesteld op het fietspad lopen, zeker nu met hoge begroeiing. daar heb ik afgelopen zondag bij het zoveelste vrij ernstige ongeluk in de duinen dit jaar de politie op aangesproken, maar die kunnen daar niets aan doen was het antwoord............

Er kunnen wel licht denigrerende borden voor wielrenners worden opgehangen in de duinen bij HvH, maar dat kan niet voor een wandelaar heel vreemd.................

Ga als wandelaar aub gewoon op het wandelpad lopen als dat er natuurlijk is! Ik zou heel graag over die mooie wandelpaden fietsen met de MTB, maar dat mag dan weer niet.

1094
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 19 aug 2021 13:54

Wat bedoel je met tegengestelde wandelaars? Over het algemeen wordt wandelaars aanbevolen om links te lopen nl

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 19 aug 2021 14:46

wasbeer2006 schreef: 19 aug 2021 13:31 Ik kom persoonlijk weinig ellende tegen. Tegenwoordig laat ik de meeste gewoon roepen. Soms gebeurt het wel eens dat ik er wat van zeg, maar dat is dit jaar denk ik twee keer gebeurt.

Waar ik me echt aan irriteer zijn de domme wandelaars, die tegengesteld op het fietspad lopen, zeker nu met hoge begroeiing. daar heb ik afgelopen zondag bij het zoveelste vrij ernstige ongeluk in de duinen dit jaar de politie op aangesproken, maar die kunnen daar niets aan doen was het antwoord............

Er kunnen wel licht denigrerende borden voor wielrenners worden opgehangen in de duinen bij HvH, maar dat kan niet voor een wandelaar heel vreemd.................

Ga als wandelaar aub gewoon op het wandelpad lopen als dat er natuurlijk is! Ik zou heel graag over die mooie wandelpaden fietsen met de MTB, maar dat mag dan weer niet.
Erg herkenbaar. Ik fiets veelvuldig op de hei rond Hilversum. Meestal pak ik de onverharde fietspaden die buiten de hei om lopen en over de heide heen. Heel soms pak ik de (wandel)paden over de hei. Dat mag, alleen heeft niet mijn voorkeur (weinig uitwijkmogelijkheden wanneer je wandelaars tegenkomt). Helaas denken de wandelaars er net zo over. Met tientallen zwermen ze over de fietspaden, terwijl ze tientallen kilometers schitterende wandelpaden tot hun beschikking hebben. Een aantal 'claimt' daarbij ook het fietspad: niet willen wijken, totaal niet reageren op je bel, kinderen en honden niet bij je houden. Ik denk dat mijn remblokjes 4 keer harder slijten dan gemiddeld.....
Meestal reageer ik niet op opmerkingen, al kon ik het recent niet laten. Ik fiets bij Huizen over een stuk dat ook dient als hondenuitlaatgebied. Ik pak daarbij altijd het meest noordelijke deel aangezien dat met een hek gescheiden is van de rest, en er daar bijna nooit wandelaars en honden zijn (daarnaast is ht ook erg mooi met 2 bruggetjes en een kolonie oeverzwaluwen). Ook dit keer niet. Bij een klaphek van het andere gedeelte staat een dame (type kort en kittig) indringend te kijken als ik kom aangereden bij een ander klaphekje: "je mag hier niet fietsen!". Ik reageer lachend. "ook zo'n fijn dag gehad vandaag", "en sinds waneer zijn de regels van het GooischNatuurReservaat gewijzigd?" Stilte en een openvallende mond...... Rustig leg ik uit dat in dat reglement staat dat waar gewandeld mag worden, er ook gefietst mag worden. Op de achtergrond staat een andere hondenbezitster te lachen. Die vindt de situatie nu al dolkomisch. Dan reageert de dame verontwaardigt, "dat zou niet moeten mogen, want ik heb er last van!". Aha, daar komt de aap uit de mouw. Nu was dit uiteraard een mooie gelegenheid geweest om uit te doeken te doen waar ik allemaal last van heb, maar ik heb haar maar een mooie dag gewenst en ben verder gegaan.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 19 aug 2021 15:03

1094 schreef: 19 aug 2021 13:54 Wat bedoel je met tegengestelde wandelaars? Over het algemeen wordt wandelaars aanbevolen om links te lopen nl
Dat is een vrij oude opvatting.
Maar hij blijft hardnekkig hangen en in hardloopgroepen ook regelmatig voer voor discussie.

Als wandelaar heb je een voetpad. Is die er niet, dan mag je op het fietspad. Is die er óók niet, dan mag je op de weg lopen.

In dat laatste geval is het prima om links te lopen. Dan zie je het verkeer aankomen, en kun je de berm instappen indien het tegemoetkomende verkeer jou over het hoofd ziet. Eigen veiligheid.
Datzelfde zou kunnen gelden op fietspaden, echter zijn die vaak een stuk smaller. En in tegenstelling tot het argument "voor mijn eigen veiligheid" lijkt het tegenwoordig "het is mijn recht hier te lopen tegen de richting in".
Dus de mogelijkheid om de berm in te stappen, gebeurd vaak niet. En meestal maakt het niet uit, want de fietser kan meestal om de wandelaar heen. Maar net na bocht, of met fietsende tegenliggers.., kan dat weer niet. Gevolg: aanrijding, of deadlock.., en dan sta je elkaar aan te gapen.
Ik zou zeggen, bekijken het per situatie.., als er ruimte genoeg is en je hebt een berm waar je naar toe kunt uitwijken, lekker links lopen. Is het smal, blijf dan gewoon rechts, net als het overige verkeer. Fietser die achterop komt die niet meteen kan inhalen moet dan ook wachten, maar in ieder geval sta je niet gezamelijk helemaal stil.

Maar goed, dit is maar 1 mening. Er zijn vele andere meningen. En je komt alles tegen op de weg/fietspad ;-). Beste is om de drukke momenten op de populaire toeristische locaties simpelweg te vermijden. Want als er veel (links-) lopers zijn, zullen die met enige regelmaat ook onvoorspelbare kinderen of honden bij zich hebben. Dan maakt de plek op het fietspad echt weinig meer uit :mrgreen:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2148
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 19 aug 2021 15:11

mrjellow schreef: 17 aug 2021 21:26 Waarom ga je roepen? Waarom bel je niet even rustig en minder je vaart? Voetgangers hebben het recht om op het fietspad te lopen. Soms is er ook geen wandelstrook, dus waar moeten ze anders lopen? Men heeft geen probleem dat je op een racefiets zit maar denkt dat iedereen voor jou snel aan de kant moet gaan.
Als ik een groep mensen tegemoet rij, en ze kijken in mijn richting, dan ga ik ervan uit dat ze mij gezien hebben. Heeft men mij gezien, dan lijkt bellen heel erg zinloos.
Daarom ben ik gelijk op roepen overgegaan, en de belcyclus overgeslagen.

Nader ik iemand (van voor of van achter) die mij niet gezien heeft, dan bel ik uiteraard eerst. Als ik achterop rijd, dan bel ik 3 tot 5x voordat ik start met roepen. Dan ga ik ervan uit dat men mij nooit zal opmerking adhv de fietsbel, en dan is roepen de laatste oplossing.
Dogma F

senior
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 19 aug 2021 15:55

Optimist. Kijken en zien zijn twee verschillende dingen, al denken veel mensen dat iemand die kijkt ook wat ziet

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 19 aug 2021 20:03

senior schreef: 19 aug 2021 15:55 Optimist. Kijken en zien zijn twee verschillende dingen, al denken veel mensen dat iemand die kijkt ook wat ziet
Dat kun je wel stellen......heb het 1x gehad en ik heb er nog steeds geen verklaring voor, dat ik (met de auto) een voor mij ROOD stoplicht zie maar dat het totaal niet registreerde. Ik zat me letterlijk gewoon af te vragen waarom die voetganger toch overstak terwijl ik ROOD licht had.

Anyway, de voetganger registreerde gelukkig wel, dus het liep goed af. Maar realiseerde me 100 m voorbij het stoplicht pas dat ik achter hem langs door Rood ben gereden.

Dik 20 jaar geleden en weet het nu nog....had ontzettend fout kunnen gaan.

Plaats reactie