fiedoo schreef: ↑28 jun 2021 11:48
Sulla schreef: ↑28 jun 2021 11:33
Ik zeg ook niet dat hij dat moet worden, hij moet idd vooral doen waar hij goed in is.
Maar je hoort hier en daar in de media toch al weer een tijdje met enige regelmaat het sentiment dat vdP wel ff een keer de tour gaat winnen.
Matthieu is geen klassementsrenner voor een grote ronde en zal het nooit worden wegens geen supertijdrijder, geen echte klimmer en af en toe een heel slechte dag + ook soms moeite om de concentratie te bewaren. Laat hem maar doen waar hij goed in is, ééndagswedstrijden, etappes in rondes en misschien een kleine ronde.
Kijk eens naar het gemiddeld gewicht van de top20 in de tour en je hebt een antwoord...
Tom dumoulin was toen hij wat kilo's kwijt was om van tijdrijder naar ronderenner te gaan.., net onder de 70 kg? 68 oid? En dan was hij voor klassementsambities een zware rijder.
Mathieu is 75kg toch? (volgens cycling stats). is gewoon teveel. Klassementen winnen gaat tegenwoordig niet meer voor >70kg mannen, dat is toch wel een verschil met de tijd van Ullrich, en Indurain. Nu waren dat ook andere tijden qua epo enzo, maar de prestatiedichtheid aan de top is nu ook veel groter. De professionaliteit is in de breedte gegroeid, en de wetenschap over voeding, herstel, training is toegenomen. Dus de verschillen zijn kleiner gemaakt, en er zijn meer renners die richting dat absolute topniveau komen.
Had je vroeger 5 van die lichte topklimmers.., die vrijwel allemaal geen goede tijdrit hadden. Heb je er nu 15, waarvan er 5 wel zo'n tijdrit hebben (en dan schaar ik Roglic, Pogacar, zo'n 65kg, Uran.., onder die 5.., en heb je nog de quintana's die écht licht zijn, <60kg, maar nog altijd écht een mindere tijdrit)
vd Poel Kan meer dan behoorlijk een tijdrit rijden lijkt me, maar gaat bergop teveel vermogen nodig hebben om bij te blijven.