Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

juiste framemaat

jva
Forum-lid

jva 25 jan 2010 21:51

Graag had ik jullie advies omtrent de juiste framemaat aangezien ik na 3 opmetingen (waaronder 2x bikefitting die mekaar tegenspreken) niet wijzer geworden ben.
Ik ben zelf 1,73m groot met een binnenbeenlengte van 833mm, een romplengte van 575 mm en een armlengte van 650mm.
De keuze moet gemaakt worden tussen een Scott addict M (bovenbuislengte 550mm + stuurpen 100mm) of een maat S met bovenbuislengte 535 mm + stuurpen 110mm. Bij deze laatste komt de zadelpen echter wel heel hoog boven het frame uit en zullen er ook 2 cm meer spacers (totaal 3cm) moeten gebruikt worden onder de stuurpen.
Wat zou jullie voorkeur genieten en waarom ?
Alvast dank bij voorbaat voor het advies.
johan

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 25 jan 2010 22:40

Aiaiai, je had twee metingen die elkaar tegenspraken, je zal er hier straks enkele meer dan 2 hebben vrees ik. Over maten, positie's en dergelijke lopen de meningen nogal uiteen.

Als ik met mezelf vergelijk en waar ik mee rij zou ik voor de addict gaan. Echter geen garantie dat jij ook fijn vindt wat mij wel ligt.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

jva
Forum-lid

jva 25 jan 2010 22:50

johan

morel
Forum-lid

morel 25 jan 2010 23:51

jva schreef:Graag had ik jullie advies omtrent de juiste framemaat aangezien ik na 3 opmetingen (waaronder 2x bikefitting die mekaar tegenspreken) niet wijzer geworden ben.
Ik ben zelf 1,73m groot met een binnenbeenlengte van 833mm, een romplengte van 575 mm en een armlengte van 650mm.
De keuze moet gemaakt worden tussen een Scott addict M (bovenbuislengte 550mm + stuurpen 100mm) of een maat S met bovenbuislengte 535 mm + stuurpen 110mm. Bij deze laatste komt de zadelpen echter wel heel hoog boven het frame uit en zullen er ook 2 cm meer spacers (totaal 3cm) moeten gebruikt worden onder de stuurpen.
Wat zou jullie voorkeur genieten en waarom ?
Alvast dank bij voorbaat voor het advies.

Hoi,

Ik zou voor de S gaan als ik jou was.
Een frame-lengte van 550 mm. voor jou afmetingen van lichaam is echt over de limiet.
Ook vind ik een stuurpen van 100 mm. een beetje té kort, vermits de Adict al zéér direct stuurt accentueer je dat alleen maar met een korte pen.

Volgens mijn berekening heb je een zadelhoogte nodig van 738 mm. CT van je zadel.
Vermits de frame-maat S een maat heeft van CC 460 mm. dus zeg maar 480 mm. CT van je zitbuis, dan steekt je zadel met zadelpen 258 mm. uit, en dat is netjes.
Voordeel van de maat S is ook dat je die extra spacers kwijt bent en dat komt niet alleen het zicht van het geheel ten goede maar ook eigen veiligheid.
Dus wat mij betreft gáán voor die S ;) !

Grtz,
Morel

jva
Forum-lid

jva 26 jan 2010 00:10

Beste Morel,

zadelhoogte klopt, maar met de maat S zal ik juist wel meer spacers onder de stuurpen moeten steken, aangezien de balhoofdbuis 2cm korter is dan de M maat. Volgens mijn huidige stuurhoogte en een stuurpen van 6°, zouden bij een S ongeveer 3cm spacers zitten en bij een M ongeveer 1cm. Ik denk er ook aan om met een compact stuur te rijden, waardoor de reach enkele cm korter wordt. Volgens mij wordt hiermee in geen enkel meetprogramma rekening gehouden. Wat is jouw mening met deze bijkomende informatie ?
johan

morel
Forum-lid

morel 26 jan 2010 00:25

Hoi,

Je hebt gelijk ik heb me een beetje laten misleiden door de geometrie van de Adict,
maar ik meen te weten dat een kortere balhoofdbuis niet wil zeggen dat die twee centimeter aan de bovenkant weggelaten is .
Maar zeg eens met welke spacers jij hebt rekening gehouden ?
Ik zie b.v. op de site van Scott een afdekplaatje van het balhooddlager en dan de conische spacer van Scott dus dat is toch al zo,n 3,5 cm als ik het goed zie.
Als je daar nog een spacer bij moet zetten van 1 cm is er toch niets aan de hand ?

Grtz,
Morel.

daj
Forum-lid

daj 26 jan 2010 00:28

Gewoon de S pakken, 3 cm spacers kan prima, je hebt nou eenmaal erg lange benen en dan moet je geen lang frame pakken. Die Scott's hebben ook belachelijk korte balhoofdbuizen.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 jan 2010 00:42

3 cm aan spacers is gewoon de max met zo'n lichte voorvork en al niet bevorderlijk voor 't stuur gedrag van de fiets.

Volgens mij is dit een typisch gevalletje dat een ander frame gewoon een betere keus is. Een Addict gaat gewoon niet goed samen met lange benen en niet diep willen zitten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

perik
Forum-lid

perik 26 jan 2010 00:47

Stuurpen omdraaien kan ook!

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 jan 2010 01:02

Tja, maar dat is geen gezicht. Een stuurpen omdraaien is een oplossing die ik alleen zou overwegen bij hele personen, die ook met een kleine stuurpen rijden. Dan stoort 't veel minder. Een Addict kopen en dan de stuurpen verkeerd om monteren is wat mij betreft een misser. Ipv de Addict een CR1 en het probleem van de maat is in 1 klap volledig opgelost. De balhoofdbuis is 2 cm langer en de bovenbuis is ook nog eens 5 mm korter waardoor net een maatje langere stuurpen kunt nemen, wat dus een 120 mm wordt. Dat past gewoon ideaal, 1 cm aan spacers, 120 mm stuurpen. Is er nog ruimte om alle kanten op aan te passen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

beammeup,scotty
Forum-lid

beammeup,scotty 26 jan 2010 11:40

+1, deze reactie wilde ik net zelf schrijven. Heb vorig jaar voor een vergelijkbaar probleem gestaan: Addicht M met 100 mm stuurpen of CR1 M met de standaard 110 mm stuurpen. Heb geen spijt van de keuze, m.n. vanwege het stuurgedrag.
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540

jva
Forum-lid

jva 26 jan 2010 23:25

Bedankt alvast voor jullie reacties, maar is het nu zo'n groot nadeel om met een 100 mm stuurpen te rijden ? Door het gebruik van een compactstuur met een korte reach kan zelfs eventueel toch een iets langere stuurpen gemonteerd worden. Wat denken jullie hier van ?Wordt het rijgedrag en het opnemen van oneffenheden in het wegdek niet beter geabsorbeerd door een iets langere bovenbuis ?
johan

Plaats reactie