Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon clinchers uit China vragen

garmin2470
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 nov 2016 14:04

garmin2470 19 apr 2021 17:13

Philippos schreef: 19 apr 2021 16:29 18mm intern minimaal. Mijn inziens is dit al aan de krappe kant voor een 30mm band, je krijgt straks het light bulb effect.

Geen keramische lagers en zeker niet in deze prijsklasse. Dat is weggegooid geld

Ook tubeless ready velgen komen met gaten in het velgbed. Ik zou altijd voor die gaan, kun je in de toekomst altijd over naar tubeless en anders is dat interessant voor een eventuele doorverkoop als je ze zat bent. Zonder gaten is het ronduit kut bij reparaties.

Novatec schat ik iets hoger in dan Powerway

Andere spaken?
Ivm velgbreedte, de tabel op onderstaande link klopt dus niet? Of het is gewoon niet optimaal, maar wel mogelijk?

https://www.internet-bikes.com/advies/f ... n%20belang.

Is er een (groot) verschil tussen de goedkope en duurdere novatec naven? Er zit +- € 60 verschil op, als het nuttig is pak ik de duurdere wel :D .

Ivm de TLR, dan ga ik zeker hiervoor. Ik wou de clincher versie pakken omwille van de gaten en makkelijker een spaak te vervangen (gelezen in reacties van jou in dit topic).

Er zijn andere spaken mogelijk (waarschijnlijk met meerkost), maar geen idee of dit nodig/nuttig is. Zie info op Ali hieronder:

"CN MAC Aero 494 spaken voor A271SB F372SB , R13 Hub ,R13 keramische
Pijler Aero 1432 spaken voor AS511SB FS522SB Hub
(Als u wielen met lichter CN 424 of Pijler 1420 of Sapim spaken, Neem contact met ons)"

garmin2470
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 nov 2016 14:04

garmin2470 19 apr 2021 17:13

nijkie schreef: 19 apr 2021 16:35 Standaard lagers in de Powerway naven zijn niet veel soeps maar zijn makkelijk te vervangen.
Door welke lagers heb je deze vervangen?

garmin2470
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 nov 2016 14:04

garmin2470 19 apr 2021 17:16

wijmaar schreef: 19 apr 2021 16:52
havana schreef: 19 apr 2021 16:44 Is wel een ander prijskaartje vermoed ik @wijmaar?
Terecht punt, had ik even moeten vermelden. Bij CSC had ik de volgende offer:

- UD Matte finish
- 38mm Tubeless 25mm width
- Sapim Spokes
- Brass nipples
- Centerlock disc Novatec D791SB D792SB Hubs

Bij CSC heb ik een quote gekregen van €500 incl. XDB shipping, dit was dus wel met Novatec naven. Na enig contact met Farsports heb ik de set daar voor €700 incl. XDB shipping gekocht, maar daarvoor dus wel DT Swiss naven.
Dat is nog een andere Novatec naaf, specifiek achter gevraagd? Want deze staan niet standaard op Ali :D

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14986
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 apr 2021 17:23

Eens. Ik zou voor een iets bredere velg gaan. Minimaal 21 of 22 intern.
Niet dat 18 niet gaat 10 jaar geleden reden we op de MTB ook met 19 en 52mm band.

Maar 21 of 22 is veel prettiger. Je hebt kans dat je met 18 de bandespanning moet verhogen om rollen te voorkomen en dan kan je net zo goed een smalllere band nemen.

Zipp biedt al 25mm intern aan, dat snap ik dan weer niet, dan zal je echt minimaal met een 30mm band moeten rijden. Vind het dan meer gravel wielen.

Tubeless ready zijn nu bijna alle velgen,altijd doen. 30mm is ook een grens waarbij tubeless echt voordelen gaat hebben.

Het enige is, maar daar en ik ook bijna de enige in :) , messing nippels doe ik nooit altijd alu. Het breekt alleen maar als het niet goed gespaakt is..... en dan nog, dan breekt nu je spaak. Ik zie geen enkel voordeel van messing, behalve bij extreem gebruik, downhill of pekelfiets.
Laatst gewijzigd door wasbeer2006 op 19 apr 2021 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 3059
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 19 apr 2021 17:23

Heerlijk die auto translate functie van Ali. Pijler = Pillar spaken. Ook prima. CX-Ray geldt als de gouden standaard maar Pillar en Cn Mac zijn ook goede spaken. Ze gebruiken hier wel de goedkopere, zwaardere variant. Het is aan jou of het je waard is. Als er iets met je wiel is later, zal het niet direct aan de gebruikte spaken liggen maar meer aan de arbeider die hier aan gewerkt heeft.

Vwb de banden tuurlijk kun je er mee rijden. Technisch past het. Op mijn El cheapo, uit reserve onderdelen bestaande fiets, heb ik 34mm banden op 18mm intern. Het fietst. Boeit me niet. Het ziet er niet uit en je merkt bij de bochten dat het niet gemaakt is voor hoge snelheden (die combi). Maar op deze fiets vind ik het best.

Bij de duurdere naven verlies je gewicht. Maar je krijgt er ook kleinere lagers en minder afdichtingen voor terug. Dus een kortere levensduur van je lagers.
Laatst gewijzigd door Philippos op 19 apr 2021 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 3059
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 19 apr 2021 17:25

garmin2470 schreef: 19 apr 2021 17:13
nijkie schreef: 19 apr 2021 16:35 Standaard lagers in de Powerway naven zijn niet veel soeps maar zijn makkelijk te vervangen.
Door welke lagers heb je deze vervangen?
SKF/NTN/FAG moet je hebben. Probleem is dat zij niet altijd van die super kleine lagers maken die de lichtere naven gebruiken.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 3059
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 19 apr 2021 17:25

garmin2470 schreef: 19 apr 2021 17:16
wijmaar schreef: 19 apr 2021 16:52
havana schreef: 19 apr 2021 16:44 Is wel een ander prijskaartje vermoed ik @wijmaar?
Terecht punt, had ik even moeten vermelden. Bij CSC had ik de volgende offer:

- UD Matte finish
- 38mm Tubeless 25mm width
- Sapim Spokes
- Brass nipples
- Centerlock disc Novatec D791SB D792SB Hubs

Bij CSC heb ik een quote gekregen van €500 incl. XDB shipping, dit was dus wel met Novatec naven. Na enig contact met Farsports heb ik de set daar voor €700 incl. XDB shipping gekocht, maar daarvoor dus wel DT Swiss naven.
Dat is nog een andere Novatec naaf, specifiek achter gevraagd? Want deze staan niet standaard op Ali :D
Dat zijn disc naven. Jij kijkt naar velgremmen dacht ik?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14986
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 apr 2021 17:37

Zo, in Maart twee MTB velgen besteld via Ali om het eens te proberen. Op de foto's zag het er goed uit specs ook!

Uiteindelijk na 2 weken in huis en slechts 270 euro voor 2 stuks!

Toen naar mijn wielbouwer, ik vond ze er goed uitzien, maar ik wilde zijn mening weten. Hij was verrast. Feitelijk gewoon hetzelfde als een Duke/Nextie velg waar je minimaal het dubbele voor betaald.

Omdat ze goed waren ook een mooi naven setje. DT240 is niet te krijgen. Hij had nog een setje Carbon Ti voor hetzelde bedrag, dus mooie aanbieding en maar genomen.
Goede ervaringen met Carbon TI, In mijn andere set zit het ook lopen heel mooi licht, vrijloop heeft amper onderhoud nodig en lagers zijn goed en prima van afmeting.

set is 1218 gram 27mm intern 25mm hoog
20210417_102234.jpg
20210417_102308.jpg

garmin2470
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 nov 2016 14:04

garmin2470 19 apr 2021 18:47

Philippos schreef: 19 apr 2021 17:25
garmin2470 schreef: 19 apr 2021 17:16
wijmaar schreef: 19 apr 2021 16:52

Terecht punt, had ik even moeten vermelden. Bij CSC had ik de volgende offer:

- UD Matte finish
- 38mm Tubeless 25mm width
- Sapim Spokes
- Brass nipples
- Centerlock disc Novatec D791SB D792SB Hubs

Bij CSC heb ik een quote gekregen van €500 incl. XDB shipping, dit was dus wel met Novatec naven. Na enig contact met Farsports heb ik de set daar voor €700 incl. XDB shipping gekocht, maar daarvoor dus wel DT Swiss naven.
Dat is nog een andere Novatec naaf, specifiek achter gevraagd? Want deze staan niet standaard op Ali :D
Dat zijn disc naven. Jij kijkt naar velgremmen dacht ik?
Ik zie net mijn fout, ik heb de foute naven doorgegeven...

Ik ben wel degelijk op zoek naar disc wielset...

garmin2470
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 nov 2016 14:04

garmin2470 19 apr 2021 19:15

wasbeer2006 schreef: 19 apr 2021 17:23 Eens. Ik zou voor een iets bredere velg gaan. Minimaal 21 of 22 intern.
Niet dat 18 niet gaat 10 jaar geleden reden we op de MTB ook met 19 en 52mm band.

Maar 21 of 22 is veel prettiger. Je hebt kans dat je met 18 de bandespanning moet verhogen om rollen te voorkomen en dan kan je net zo goed een smalllere band nemen.

Zipp biedt al 25mm intern aan, dat snap ik dan weer niet, dan zal je echt minimaal met een 30mm band moeten rijden. Vind het dan meer gravel wielen.

Tubeless ready zijn nu bijna alle velgen,altijd doen. 30mm is ook een grens waarbij tubeless echt voordelen gaat hebben.

Het enige is, maar daar en ik ook bijna de enige in :) , messing nippels doe ik nooit altijd alu. Het breekt alleen maar als het niet goed gespaakt is..... en dan nog, dan breekt nu je spaak. Ik zie geen enkel voordeel van messing, behalve bij extreem gebruik, downhill of pekelfiets.
Oké, bij de disc versie hebben ze ook 27mm extern. Intern staat er niet bij, moet ik opvragen.

garmin2470
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 nov 2016 14:04

garmin2470 19 apr 2021 19:16

Philippos schreef: 19 apr 2021 17:23 Heerlijk die auto translate functie van Ali. Pijler = Pillar spaken. Ook prima. CX-Ray geldt als de gouden standaard maar Pillar en Cn Mac zijn ook goede spaken. Ze gebruiken hier wel de goedkopere, zwaardere variant. Het is aan jou of het je waard is. Als er iets met je wiel is later, zal het niet direct aan de gebruikte spaken liggen maar meer aan de arbeider die hier aan gewerkt heeft.

Vwb de banden tuurlijk kun je er mee rijden. Technisch past het. Op mijn El cheapo, uit reserve onderdelen bestaande fiets, heb ik 34mm banden op 18mm intern. Het fietst. Boeit me niet. Het ziet er niet uit en je merkt bij de bochten dat het niet gemaakt is voor hoge snelheden (die combi). Maar op deze fiets vind ik het best.

Bij de duurdere naven verlies je gewicht. Maar je krijgt er ook kleinere lagers en minder afdichtingen voor terug. Dus een kortere levensduur van je lagers.
Oké dan denk ik dat voor mij de standaard spaken wel voldoende zijn.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9978
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 19 apr 2021 19:30

Philippos schreef: 19 apr 2021 17:25
garmin2470 schreef: 19 apr 2021 17:13
nijkie schreef: 19 apr 2021 16:35 Standaard lagers in de Powerway naven zijn niet veel soeps maar zijn makkelijk te vervangen.
Door welke lagers heb je deze vervangen?
SKF/NTN/FAG moet je hebben. Probleem is dat zij niet altijd van die super kleine lagers maken die de lichtere naven gebruiken.
Heb nu enduro abec 3 er in zitten maar abec 5 is ook nog betaalbaar.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Plaats reactie