Ik heb een uitdaginkje met mijn Canyon Ultimate (zelf omgebouwd naar Di2, 6770 groep).
Het fietsje schakelt niet consistent goed naar het grote blad voor; soms pakt 'ie direct en soms blijft 'ie er (lang) tegenaan hikken.
Even een overzichtje van de situatie, want die is redelijk complex aangezien ik veel delen tegelijk vervangen heb

- ivm "ghost-shifting" van mijn oude voorderailleur (hierna: FD) heb ik deze gewisseld voor een tweedehandse maar splinternieuwe FD-6770 die goed werkt. H en L schroef zijn goed ingesteld, euvel speelt ook als de H schroef extreem los is.
- Aangezien mijn ketting, cassette en voorbladen aan vervanging toe waren, heb ik deze allemaal tegelijk gewisseld: Cassette en ketting Ultegra 10 speed, 12-30 (ik woon in de duitse heuvels

- Voorbladen zijn een verhaal apart; ik heb een Fulcrum Torq RS compact crankset. De originele 34/50 compact voorbladen waren aan vervanging toe maar onvindbaar. Na veel uitzoekwerk heb ik TA Nerius bladen gehaald, daar deze op de RS zouden moeten passen. Echter, aangezien het 50 tandblad niet beschikbaar was, ben ik voor een 51 tands gegaan potentiële oorzaak 1
- Tevens heb ik vorig jaar de lagers van de Fulcrum Torq RS (met Shimano Hollowtech 2 BB, 68 mm) laten vervangen door een Campa fietsenmaker: ik kwam er pas onlangs achter dat de bijgeleverde golvende veer-ring (hoe noemt men zo'n ding?) die kleine horizontale speling moet opvangen rechts gemonteerd zat, terwijl deze volgens de instructie op de linker crank-as geschoven moet worden.. Dit functioneerde vóór vervangen van bovenstaande na opnieuw instellen van de FD echter goed; hoe dit bij de oude lagers was weet ik helaas niet.
Als ik de veer-ring op de linker as schuif (zoals Fulcrum aanraadt), dan komen de voorbladen dusdanig naar binnen dat de FD de ketting over het grote blad eraf gooit, én dat hij niet meer naar het kleine blad schakelt.
Veer-ring rechts zorgt dus voor het euvel zoals ik dat nu ervaar. Met andere woorden, het lijkt erop dat de kettinglijn niet optimaal is, maar ik weet niet of/hoe ik dit kan veranderen potentiële oorzaak 2.
Aangezien de FD-6770 niet elektrisch te finetunen is (zoals de RD dat wel is) moet ik het doen met mechanische, goede afstelling. De kooi hangt ongeveer 1,5 mm boven het grote voorblad, en loopt parallel met het buitenblad.
ok, nu concreet wat vraagjes:
1. Is het realistisch om te denken dat de switch naar een 51 tands tandwiel het euvel veroorzaakt? Ik heb gelezen dat een FD max 16 tanden verschil aan kan, heb echter ook meerdere verhalen gelezen waarbij 17 of 18 tanden verschil geen probleem zijn.
2. Kan het zijn dat door het vervangen van de lagers op de crank door een profi de kettinglijn (negatief) beïnvloed is?
3. Er zit minimale horizontale speling in de crank die gebruikelijk zijn, en die worden opgevangen door de genoemde veer-ring. Is het echter mogelijk om links een hele smalle spacer toe te voegen om de kettinglijn íets verder naar links te halen? Zo ja; waar vind ik een dergelijke spacer? En komt die spacer dan achter de BB cup, of op de crank as? Ik vermoed dat 0.5 tot max 1 mm genoeg is om hem goed op het voorste blad te laten schakelen.
4. Kan ik evt. nog een trucje uithalen met de FD om te zorgen dat deze wél goed op het grote voorblad schakelt? Bijv iets hoger of lager plaatsen, of iets naar binnen of buiten draaien?
5. Kan het een andere oorzaak hebben die ik over het hoofd zie? Bijv de Nerius bladen?
Alvast bedankt voor jullie reacties
