Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Specialized

refie
Forum-lid
Berichten: 572
Lid geworden op: 23 jan 2006 09:52

refie 30 mar 2021 21:35

In december is de prijsstelling van Big $pec. ook al voorbij gekomen, nu gaan we hier al snel van $13000 naar €13000. Van het verschil koop je bij de Vos al een mooie gravelracert. :mrgreen:
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3425
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 30 mar 2021 21:55

walters schreef: 30 mar 2021 20:22 Sommige mensen, zoals ik, vinden de Tarmac gewoon een hele mooie fiets. Dat is iets totaal anders dan een statussymbool :winkthumb:
Dat is het ook. Waarschijnlijk ook gewoon 1 van de beste racers op de markt. Ik ben er ook wel door gecharmeerd.

Maar het blijft wel een volumeprodukt voor de prijs van persoonlijk en exclusief maatwerk. Dat hoeft niet erg te zijn, maar mij verhindert het bvb wel om dat bedrag daarvoor neer te leggen.
Afbeelding

walters
Forum-lid
Berichten: 950
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 30 mar 2021 21:57

[

Maar het blijft wel een volumeprodukt voor de prijs van persoonlijk maatwerk.
[/quote]
100% mee eens, maar blijft een mooie fiets zeker in bepaalde kleuren.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37981
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 mar 2021 22:37

Dat vind ik zelfs ;-)
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16349
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 mar 2021 22:41

walters schreef: 30 mar 2021 20:22 Sommige mensen, zoals ik, vinden de Tarmac gewoon een hele mooie fiets. Dat is iets totaal anders dan een statussymbool :winkthumb:
Iets heel moois dat ook nog eens duur is bezitten, is per definitie een statussymbool. Mensen verzamelen nu eenmaal mooie spulletjes om hun status te verhogen. Iets mooi vinden is ook groepsproces. Het geeft je een veilig gevoel omdat je verwacht het de goedkeuring van je referentiekader kan krijgen of het wekt controverse op omdat je juist wil laten zien hoe creatief en origineel je bent ;) .
Campagnolo Ultra Dork

walters
Forum-lid
Berichten: 950
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 31 mar 2021 07:54

Een statussymbool is een pronkstuk dat symbool staat voor de sociale status die een persoon of organisatie bezit of nastreeft. Vrijwel alles is geschikt als statussymbool, op voorwaarde dat het voor de grote massa onbereikbaar is. In het bijzonder dient een statussymbool om zich te onderscheiden binnen de eigen groep of van lagere groepen in de sociale stratificatie. Zo zal een 'gewone' Porsche bij de jet set weinig indruk maken, het moet een bijzonder type of exemplaar zijn (bij mensen met oud geld zal het bezit van een dergelijke extravagante auto echter aanduiden dat men behoort tot de nouveau riche en daardoor juist statusverlagend werken). In andere bevolkingsgroepen kan een Mercedes of Volvo een teken van succes zijn, en in sommige ontwikkelingslanden betekent het bezit van een willekeurig autotype dat men het gemaakt heeft.

Als je zelf de fiets mooi vindt en er gewoon op gaat fietsen (alleen) en vervolgens in de schuur zet en er nog eens met een schuin oog en glimlach naar kijkt lijkt me het geen statussymbool voor die persoon. In jou redenering is een schilderij, een mooie stoel etc. ook een statussymbool. Dit geldt dan ook voor een mooi huis.

Is dit een typisch Nederlandse redenering: zodra je iets koopt wat de gemiddelde Nederlander niet koopt, dan ben je een patser. Het is volgens mij meer de intentie waarmee je het koopt of het een statussymbool is of niet. Mij zegt status en aanzien niets, ik koop een fiets omdat ik de fiets mooi vind, wat iemand anders ervan vindt zal me worst zijn.

Ik heb overigens (nog) geen Tarmac, maar een Passoni Topforce (statussymbool?)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37981
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 31 mar 2021 08:49

Mevr1975 wil geen Porsche, vind ze lelijk.... En ik wil geen Specialized...... Hoe komen we dan ooit aan een fatsoenlijk statussymbool? :mrgreen:
Less is bore

Gebruikersavatar
marcus66
Forum-lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 07 feb 2018 13:42

Gebruikersavatar marcus66 31 mar 2021 08:52

walters schreef: 31 mar 2021 07:54 Mij zegt status en aanzien niets, ik koop een fiets omdat ik de fiets mooi vind, wat iemand anders ervan vindt zal me worst zijn.

Ik heb overigens (nog) geen Tarmac, maar een Passoni Topforce (statussymbool?)
En vervolgens merk en type van jouw exclusieve fiets vermelden.
Als dat geen statussymbool is... :o
Prima trouwens, maar wees gewoon eerlijk joh. ;)
En nu ben ik fietsen.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3425
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 31 mar 2021 08:56

Dus, als je het merk van je fiets vermeldt, ben je een patser? Komaan zeg.
Afbeelding

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 583
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 31 mar 2021 09:32

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

Zal lekker saai en degelijk worden

leon1
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 31 mar 2021 10:12

That escalated quickly... :lol:

Als hier iemand is die 13.000 euro uitgeeft om er alleen een ander de ogen mee uit te steken..... Ik zou zeggen, lekker doen. In Duitsland hebben ze daar een mooie term voor: Eisdielen Poser. En de fietsen met de grote S lenen zich daar wel voor omdat ze duur zijn en bekend bij het brede publiek. Onbekend maakt immers onbemind.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
MPolleke
Forum-lid
Berichten: 395
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:15
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 31 mar 2021 10:16

Dat iets benoemd wordt als statussymbool en dat iemand beoordeeld zou worden als patser zijn nogal verschillende dingen. Dat eerste lijkt me prima, dat tweede vind ik ellende :)

Dat iets benoemd wordt betekent niet dat er ook gelijk geoordeeld wordt en er is geen noodzaak om in een stuip te schieten. Een statussymbool lijkt me niet perse verkeerd of goed, genoeg mensen die wel aan statussymbolen doen, ikzelf ook. Dat het niet benoemd zou mogen worden vind ik dan wel wat vreemd.

Andere filosofische insteek; vaak wordt er ook een idee van verfijndheid opgezocht, om zo vooral een goede smaak en verfijning te laten zien. Dat kan gaan om een mooie auto of fiets, maar net zo goed een fijne fles wijn, een topdiner, een maatpak of een "goede" smaak van muziek.
Vooral de "goede" smaak van muziek vind ik eindeloos interessant, wat dat eigenlijk zou moeten zijn :)

Plaats reactie