Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2734
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 01 mar 2021 14:41

Zaterdag na de allerlaatste cyclocrosstraining de fiets van mijn zoon volledig gestript om deze weer wegproof te maken. Ik had zelf weer verdrongen wat een slijtageslag een seizoen crossen is voor het materiaa, afgezien van max 10x trainen met de remblokjes.

Fiets gestript en alles helemaal schoongemaakt. De bagger zit werkelijk in alle hoeken en gaten.
Nieuw bracketlager,
Twee nieuwe voorbladen 46/36,
Nieuwe cassette op de wegwielen Miche 16-28
Nieuw vet op de balhoofdlagers (gelukkig had ik dat nog tussentijds al eens gedaan...)
Derailleurs schoongemaakt en weer gesmeerd
Derailleur wieltjes vervangen (waren zo goed als weg... )
Ketting vervangen
Nieuw stuurlintje
Zadelpen weer schoongemaakt en gemonteerd met een beetje pasta
Remblokjes weer vervangen en remmen weer afgesteld.

Wat een klus weer. Nu alleen de crosswielen nog richten en de lagers en freewheel schoonmaken en smeren :)

Ik ben blij dat het wegseizoen weer begonnen is, kom ik zelf ook weer aan fietsen toe :)
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

leon1
Forum-lid
Berichten: 3639
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 02 mar 2021 10:42

leon1 schreef: 29 jan 2021 07:54 Mijn Klein maar eens een grote onderhoudsbeurt gegeven. Ik zat er al een tijdje tegenaan te hikken en het weer bleef ook maar te goed zodat ik gewoon wilde fietsen. Maar nu met een paar regendagen toch even de boel beetgepakt:

1. balhoofdstel schoongemaakt en gemonteerd met fris vet (kraakte af en toe);
...
5. nieuw kettingblad 48t van TA -Nerius. De oude had 25K erop zitten en was nog niet heel slecht maar met een bijna nieuwe ketting en cassette toch maar vervangen
6. lagers achterwiel Campa Zonda vervangen, die liepen een klein beetje rauw met 7k op de teller
Nou, en dit riedeltje nogmaals gedaan afgelopen zaterdag omdat mijn fiets ineens nogal kraakt bij het staand aanzetten op de linkercrank.... :roll: Om gek van te worden. En helaas is het gekraak nog niet opgelost. Kraakjes kwamen tot nu toe 100% vanuit het balhoofd. Dus nu maar naar bijna 20 jaar nieuwe lagers besteld. En ook nieuwe trapaslagers. Hopelijk is het gekraak dan wel weg....
Ride bikes, not tanks!

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 mar 2021 10:48

Gekraak komt (bijna) nooit uit lagers zelf , al dan niet versleten, maar omdat er dingen ten opzichte van elkaar bewegen die dat niet moeten doen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

leon1
Forum-lid
Berichten: 3639
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 02 mar 2021 11:01

Ik vermoed ook geen gekraak uit de lagers maar om het uit te sluiten toch maar nieuwe lagers besteld. Wat ik wel anders heb is het vet waarmee ik de contactvlakken insmeer, Ik had daar altijd heel plakkerig vet voor en dat is op. Gelukkig krijg ik vandaag een nieuw voorraadje. En als dan het gekraak niet weg is dan moet ik de trapas even bekijken. Die lagers heb ik nu ook op de plank liggen. Maar misschien moeten die gewoon even worden schoongemaakt.

De zadelpen en de stuurpen / stuur heb ik al losgehad en opnieuw gesmeerd danwel van carbonpasta voorzien. Dus ik heb bijna alles te pakken gehad.... :|
Ride bikes, not tanks!

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 02 mar 2021 12:47

Snelspanner achter te strak of te los staan, geeft zeer vaak gekraak.
Ook die contactvlakken met een beetje vet behandelen.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 05 mar 2021 09:22

Het was weer tijd voor flink onderhoud aan de gravelbike. Er zat speling in de bottom bracket, en schakelen voor en achter ging steeds moeizamer.
Achter heb ik schakel de binnen- en buitenkabel vervangen. Aangezien ik de laatste tijd alleen nog maar rijd met 11-34 in plaats van een MTB cassette heb ik de SRAM GX derailleur vervangen door een Force. Omdat ik toch bezig was heb ik gelijk het binnenwerk van de shifter schoongemaakt. Wederom begint het kunststof onderdeeltje, dat de kabel op zijn plek houdt, slijtage te tonen. Dat wordt tzt shifter nummer 4. Of ik stap dan af van SRAM.
De veer en scharnierpunten van de voorderailleur heb ik schoongemaakt en de derailleur heb ik opnieuw afgesteld. Hij was niet meer goed 'alligned' met het kettingblad.
De geperste lagers uitdrijven en nieuwe lagers persen is inmiddels een makkelijk kunstje met het juiste gereedschap. Alles draait weer soepel.
Straks wikkel ik nog een nieuw stuurlintje en kan de bike er weer even tegenaan.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 05 mar 2021 11:38

Is wel belangrijk voor de rit van morgen! ;)

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 05 mar 2021 17:18

Vandaag mijn Frames andGear Garmin mount binnen gekregen - ziet er top uit en voelt solide aan. Heb van een oude Hide My Bell ( kapotte stuur bevestiging ) het front afgehaald en beetje getuned - gezaagd en geschuurd.

Daarna gemonteerd aan de onderzijde van de aluminium mount. 2 gaatjes gebruikt aan de binnenkant van de Hyde My Bell die perfect overeen kwamen met de aluminium mount waar al reeds draad in zat, Daarna het bolleke van de bel terug en een mooie klinggggg.

Het geheel voelt nu stevig en zal niet zo rammelen als de plastic HydeMyBell die er op zat.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 15 mar 2021 14:12

tjerk1121 schreef: 09 feb 2021 09:28 [

Zien er mooi uit maar lopen een beetje stroef :lol:
Voornaaf loopt zo stroef, dat als mijn fiets ophangt, het wiel begint te draaien dat ventiel onder hangt :)

roelw
Forum-lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 18 mar 2021 13:37

Gisteren nieuwe wielen ontvangen die ik online gekocht heb: DT Swiss P1800 velgrem.
Hoewel deze wielen niet met Campa body in de catalogus staan levert deze ene winkel deze toch met Campa body: je ziet dat de doos open is geweest en door het gat in de zak zie je dat de body vervangen is. Goede service dus.
Maar nu blijkt dat de body klemt zodra ik het wiel in de fiets plaats en vastklem.
Ook als ik de snelspanner vast draai (dus zonder dat er een cassette gemonteerd is of het wiel in de fiets geplaatst is) werkt de vrijloop van de body niet meer.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn voor ik een uur in de auto ga zitten om de rit naar de fysieke winkel ga maken (online support stel voor om naar de winkel te komen).
Afbeelding

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 18 mar 2021 13:55

Body gewoon even goed aandrukken?

Zo o.b.v. 2 zinnetjes is het lastig om een goede analyse te geven, maar de bodies van DT Swiss werken kinderlijk eenvoudig. Je klikt ze er zo op/af, vanuitgaande dat alle interne delen goed gemonteerd zitten.

Ik zou de boel er even aftrekken, rustig kijken of alles goed zit en weer vastduwen. Grote kans dat als ze het wiel niet uit de verpakking gehaald hebben, dat hij net die laatste 'klik' even mist.

abdr
Forum-lid
Berichten: 760
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 19 mar 2021 14:54

Akkoord met ypuh, maar dit is wel een 370 body met pallen (P1800 set) dus moet je zien dat de pallen juist in de ring vallen anders forceer je de boel.

Misschien is het voor roelw het duidelijkste om eerst de body eraf te trekken dan zie je hoe het in elkaar zit.

Plaats reactie