Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Fiets laten opbouwen

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5118
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 11 mar 2021 11:21

fietsvriend schreef: 11 mar 2021 09:05 Ik denk er stiekem aan om een Open U.P. te kopen. Die zijn alleen als losse frames te krijgen. En dus moet die opgebouwd worden. Voor mijn budget een duur frame. Vandaar dat ik eens aan het tellen ben waar ik op uitkom. Kon nergens een indicatie vinden wat bouwen kost, daar komt de vraag vandaan.
Er zijn toch ook 'dealers' die open leveren als complete fietsen ?
Bijvoorbeeld :
https://beukersbikecentre.nl/onze-merken/

Maar zo zijn er meer.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2256
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 11 mar 2021 11:47

Ik heb zelf in de loop van de tijd het meest gebruikte gereedschap wel verzameld, maar ik had nog nooit een hele fiets opgebouwd. Daarbovenop had ik nul ervaring met DI2 en discs, maar had voldoende tijd en zin om ermee aan de slag te gaan en nu hangen er 2 afgebouwde gravelaars te wachten op hun wieltjes.

De meeste tijd is gaan zitten in het intern routeren van de kabels, zelfs met een Parktool routing kit die ik mezelf kado had gedaan. Maar dat is dan vooral omdat ik perse alles weggewerkt wilde hebben met een maximaal cleane look op (in) het stuur en tussen stuur en frame.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 11 mar 2021 12:03

Is al een wat ouder lijstje: viewtopic.php?f=12&t=78430
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 11 mar 2021 12:08

Ik zit er precies zo in als @Ypuh, vind het super mooi om aan mijn eigen fiets te sleutelen en er voor te zorgen dat het perfect werkt. Heb ook meer vertrouwen in mezelf dan in een FM. Ik vind het niet leuk om een ander zijn fiets op te bouwen al help ik soms wel vrienden bij het repareren/vervangen van een onderdeel.

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 11 mar 2021 18:47

Wat is dat toch met die padrichter? Hoevaak kom je dat tegen dat een pad krom is? Of je moet veel oude fietsen opknappen. Dat is nou het laatste wat ik zou kopen. Maar wat wil hij nou voor fiets bouwen? Want misschien wel met schijven? Dan heb je toch ook wel wat gereedschap nodig. Goed gereedschap is het halve werk. Zeker ook bij fietsen. Het is wel wat Havanna ook zegt, ik zou ook niet zo snel met hobby oplossingen aan het werk gaan. Maar als je niet heel handig bent en niet heel veel zelf wil doen, dan zou ik volstaan met imbus sleutels, kettingzweep, cassette tool, Daar maak je het meeste mee. En bij een carbon frame zou ik er een momentsleutel aan toe voegen

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 11 mar 2021 19:31

Ja fiets op derailleur vervoeren is sowieso niet zo’n geweldig idee natuurlijk. Ik snap wel dat het ooit moet, maar dat vind ik geen standaard gereedschap. Als je niet een beetje weet wat je aan het doen bent is dat nou typisch gereedschap om het probleem nog groter te maken ipv kleiner. Eerlijk gezegd vind ik dat ook van een spaakspanner. Ik heb zelf heel veel wielen gebouwd. En het vaakst als een velg min of meer onherstelbaar was, was als iemand dacht het zelf even te fiksen

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 11 mar 2021 20:00

Mehekach schreef: 11 mar 2021 19:18 Ik moet bij fietsmaatjes en bij mijn kinderen toch minstens een keer per jaar richten (per fiets dus).
Bizar... Wij zijn echt niet overdreven voorzichtig met onze fietsen en ze gaan ook mee op vakantie of gestapeld in de auto, maar de afgelopen 10 jaar nog nooit een scheve pat gehad (5 fietsen in huis).

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 11 mar 2021 21:38

Patje Precies past je beter!
o'7o

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 11 mar 2021 22:09

Mehekach schreef: 11 mar 2021 19:18 Met 8 en 9 spiet (sorry, kon het niet laten Keezx) is het nooit echt een probleem, maar bij 10 en vooral 11 en 12 speed merk je direct dat het slechter schakelt als de pad een beetje scheef staat. En die patjes zijn vaak zo slap dat die ene keer dat je fiets met de derailleur ergens tegenaan staat, het al scheef staat. En helemaal als je de fiets in de auto een keer heb vervoerd, liggend op de achterderailleur. Ik moet bij fietsmaatjes en bij mijn kinderen toch minstens een keer per jaar richten (per fiets dus).
+1

Tot 10 speed eigenlijk ook nooit naar omgekeken. Nu is het één van mijn favoriete tools. Als afstellen binnen 1-2 minuten niet lukt, tover ik dat ding tevoorschijn en 9 van de 10x is daarmee het probleem opgelost.

Je fiets hoeft inderdaad maar een keer tegen de auto te staan of tijdens het inladen en het loopt vaak al net niet helemaal vloeiend (de keren dat je daadwerkelijk je fiets om laat vallen of onderuit gaat nog maar even niet meegerekend).

Denk inderdaad dat ik hem ook wel 2-3x per jaar per fiets gebruik (3 fietsen). Zijn nou typisch van die kleinigheden waarvoor ik een hekel heb afhankelijk te zijn van een FM.

En Patje Precies lijkt me wel de juiste omschrijving :lol: . Een kleine ratel in de ketting is voor mij al voldoende om de derailleur even los te halen (en het fijne is dat het probleem daarna ook altijd weer opgelost is).

walters
Forum-lid
Berichten: 946
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 11 mar 2021 22:14

Kan de bovenstaande ervaringen 100% onderschrijven . En qua kosten valt een pad-richter beste mee. Zeker als je het procentueel op een fiets bekijkt.

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 11 mar 2021 22:20

hier bouwen ze trouwens een fietsje op in knap 15 min, mooi om te zien.
https://www.youtube.com/watch?v=_4Doy1SbVfM

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 12 mar 2021 05:35

15min? Dat heet editing.
Die opbouw filmpjes vind ik ook altijd wel erg leuk om naar te kijken. Soort zen- moment.
o'7o

Plaats reactie