Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 04 jan 2021 13:53

53x11 schreef: 04 jan 2021 11:21 Hoe gaat het thuisonderwijzen bij de forumleden met kinderen ondertussen? In huize 53x11 worden de komende periode schaamteloos de kwetsbare oudjes (aka opa&oma) ingezet als onderwijsondersteuners. Met een heel schema voor wie-wanneer-wat-bij-wie doet hopen we de kinders de komende 2 weken van goed (genoeg) onderwijs te voorzien en ondertussen ook zelf het nodige werk te kunnen doen.
Net zo kut als in de eerste lockdown: drukke chaotische kinderen van drukke chaotische ouders zijn nu eenmaal geen goede formule voor geduldig thuisonderwijs. Er is inmiddels al gesmeten met deuren, gevloekt en er zijn straffen uitgedeeld. Mooier kan ik niet maken. Maar ik mag niet klagen (volgens medeforummers), want er zal er die het nog veel zwaarder hebben.....
Vandaar deze positieve noot! De gezamenlijke lunch met croissants van de Franse bakker (als wij niet Frankrijk kunnen, dan laten we Frankrijk naar ons komen...) was daarentegen erg gezellig.
Vanavond stap ik lekker op de smarttrainer om wat rust te pakken en stoom af te blazen.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8643
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 04 jan 2021 14:01

Ik wens degene veel succes ivm thuis onderwijs,bij ons is de jongste 18 jaar en ook online les maar geen omkijken naar.Vermaakt zich in zijn mancave,wat hij wel heel erg mis is samen sporten met zijn leeftijdsgenoten.Wat mij wel van het hart moet is dat er niet streng wordt opgetreden tegen groepen die met voorbedachte raden samen komen om welke reden dan ook.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8327
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 04 jan 2021 14:07

De gezamenlijke lunch met croissants van de Franse bakker (als wij niet Frankrijk kunnen, dan laten we Frankrijk naar ons komen...) was daarentegen erg gezellig.
Pas je wel een beetje op met die vette boter croissants! Voor je het weet lig je op de ic tussen twee rokende, zuipende dikke Marokkaanse maffiosi.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12835
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 jan 2021 14:11

Hier gaat het goed. Ik zit op kantoor en mijn vrouw thuis met de kinderen van 9 en 12 :-)

Bij ons gaat het wel redelijk, met dank aan de school ook!
Duidelijk les programma qua inhoud en tijd en ruimte voor vragen persoonlijk contact.

Morgen ben ik misschien is mijn mening dan anders, zou kunnen......

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38160
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 jan 2021 14:30

53x11 schreef: 04 jan 2021 11:21 Hoe gaat het thuisonderwijzen bij de forumleden met kinderen ondertussen? In huize 53x11 worden de komende periode schaamteloos de kwetsbare oudjes (aka opa&oma) ingezet als onderwijsondersteuners. Met een heel schema voor wie-wanneer-wat-bij-wie doet hopen we de kinders de komende 2 weken van goed (genoeg) onderwijs te voorzien en ondertussen ook zelf het nodige werk te kunnen doen.
Niet goed....
Wij hebben een heel rooster gemaakt met daarin dagen dat ik naar kantoor kan en dagen dat mevr1975 de prio heeft qua werk.
Maar eigenlijk doe je op die thuiswerkdag geen ruk, want een kind van 4 en een pup van 3 maanden kosten gewoon handen vol tijd. Dus van de nood maar een deugd gemaakt en een lang weekend Landal geboekt; dat scheelt weer een donderdag, vrijdag en maandag werken en even lekker eruit. Vervolgens ga ik volgende week nog 2 dagen met de kleine naar mijn ouders in Zeeland zodat ik daar kan werken en de kleine wordt dan bezig gehouden door opa en oma.
Grootste probleem wat ik persoonlijk heb is dat ik continue "aan" moet staan. Werk en prive gaan door die gebroken werkdagen volledig door elkaar lopen (ga 's avonds de gemiste dingen van overdag inhalen) en je moet echt bewust je ontspanningsmomenten zoeken.

School heeft echt wel zijn best gedaan om materialen aan te reiken, maar dat is qua tijdsbesteding natuurlijk nog beperkt voor een kleuter.
Less is bore

Gebruikersavatar
Slowracer
Forum-lid
Berichten: 1017
Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gebruikersavatar Slowracer 04 jan 2021 14:35

53x11 schreef: 04 jan 2021 11:21 Hoe gaat het thuisonderwijzen bij de forumleden met kinderen ondertussen? In huize 53x11 worden de komende periode schaamteloos de kwetsbare oudjes (aka opa&oma) ingezet als onderwijsondersteuners. Met een heel schema voor wie-wanneer-wat-bij-wie doet hopen we de kinders de komende 2 weken van goed (genoeg) onderwijs te voorzien en ondertussen ook zelf het nodige werk te kunnen doen.
Hier mag ik leraartje spelen voor 10-jarige dochter in groep 6. Werk sinds ik met Covid besmet werd 4 dagen thuis (daarvoor 3 dagen), Slowracester is arts (SO) en mag op haar vrije dag lerares gaan spelen. Familie woont te ver weg (broer, binnen NL) of in het buitenland (de rest, incl. schoonfamilie). Gelukkig is dochter pienter genoeg om het overgrote deel zonder hulp te doen. V.w.b. online ondersteuning/aandacht vanuit school verwacht ik er net zo "veel" van als tijdens de eerste schoolsluiting dit jaar...
Zeer geleidelijk weer een beetje Slowracer

http://www.gaul.nl

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27652
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 jan 2021 14:36

Ik heb de kaart vitaal beroep getrokken, de kinderen gaan 5 dagen naar de noodopvang. Geen zin om zelf depressief te worden.

Ik verwacht dat de scholen pas op 1-3 of 1-4 open zullen gaan.

hopjes
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 04 jan 2021 15:11

Enzzo schreef: 04 jan 2021 14:07
De gezamenlijke lunch met croissants van de Franse bakker (als wij niet Frankrijk kunnen, dan laten we Frankrijk naar ons komen...) was daarentegen erg gezellig.
Pas je wel een beetje op met die vette boter croissants! Voor je het weet lig je op de ic tussen twee rokende, zuipende dikke Marokkaanse maffiosi.
haha, dikke glimlach hier! ;) :like:

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 04 jan 2021 15:21

Ik heb de kinderen (10 en 13 jaar) geïnstrueerd netjes aan het werk te gaan vanochtend. Gaat eigenlijk prima. Man kan niet thuis werken en ik deze week ook niet. Eigenlijk bevalt dit wel. Zonder moeder in de buurt lijken ze zich beter te redden dan wanneer ik een poging doe om thuis te werken. Na 1 uur ben ik invaljuf voor alle resterende vragen, dus ik had net alle tijd om heerlijk een rondje hard te lopen.

Ik geloof ook niet dat de scholen weer snel beginnen en maak me zorgen om de achterstand die de oudste op gaat lopen. Online is er blijkbaar net zoveel uitval van lessen als de laatste weken fysiek onderwijs.
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6133
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 jan 2021 15:27

Waarom zouden de basischolen en kinderopvangen niet open gaan op 28 januari?

Effect van verlengde kerstvakantie moet dan toch uitgewerkt zijn.
En de stok om werkende ouders te slaan, blijkt te resulteren in allerhande verplaatsingen van of naar grootouders... Precies wat men niet wilde.
Plus, aantal besmettingen gaat omlaag, ook 7 daags gemiddelde laat die tent zien.
Ziekenhuisbezetting stagneert. En als aantal besmettingen een voorspeller is van die bezetting, moet dat de komende 2 weken ook al wat gaan zakken.

Dan kunnen ze toch niet die kinderen nog langer slachtofferen ten behoeve van het aan de ketting leggen van werkende ouders?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6133
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 jan 2021 15:36

Overigens is het hier OK isch...t kost wat extra vrije dagen en wat extra beeldschermtijd.

Jongste is 2...die slaapt nog 's middags
Oudste wordt eind januari 4...die kijkt enorm uit naar zijn verjaardag, trakteren en naar school gaan. Wij zouden het echt heel jammer vinden als hij zijn laatste dag op de opvang al gehad blijkt te hebben.
Meer er een punt van maken heeft geen zin. En als wij er zwaar aan wegen, zal hij dat ook doen.

Dat hij wat later aan groep 1 begint vind ik minder een issue. Thuisonderwijs bij die jongsten is er amper. Dus dan is het nog wat la ger zoals het nu is. Ja, hij is er aan toe, heeft het er al een half jaar over dat hij bijna 4 is en naar school mag... En hij kan dan echt optrekken aan de oudere kinderen. Maar als dat 2 weken later of een maand later pas gebeurd, zal maar weinig impact hebben op hem.
Wel op ons, met combi werken en kinderen.

Anyhoe, ik hoop nog steeds op opening van de op ang en basisscholen op 18 januari
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

hopjes
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 04 jan 2021 15:38

mbt thuisonderwijs gaat het hier niet slecht.
Zoontje 12 jaar, 1e klas voortgezet onderwijs. Hij had/heeft gekozen voor een school waar ze relatief ver zijn met digitaal-leren, eigen laptop enz. Dat is nu een enorm pluspunt.
Dochtertje 9 jaar, groep 5 basisschool. Gelukkig heeft ze een (jonge energieke) meester die ook goed is met digitale zaken. In vorige lockdown reeds video-calls, (t)huiswerk halen/brengen en uitleg via 'teams'. Nu dagelijks online starten met de hele klas. Leuk om te zien.
Overigens kent het systeem bij beiden nog wel wat overbelasting, wat natuurlijk niet gek is. Maar ik had verwacht/gehoopt dat het nu wel opgelost zou zijn na de ervaringen van de 1e keer.

Zowel mijn vrouw als ik werken beide 4 dagen, minimaal 75% daarvan vanuit huis. Ik zorg voor de huiswerktijden, dus de kids stimuleren om op tijd klaar te zitten, herinneren en stimuleren van het halen van projecten/afspraken. Bij ons is het niet hele dag in de pyama of ongewassen rondhangen maar zoveel mogelijk normale structuur. Inhoudelijk helpt mijn vrouw de kinderen het meest bij vragen en onduidelijkheid rondom schoolwerk. Een groot huis met voor iedereen eigen kantoor/kamer met buro en veel ruimte is nu wel heel erg fijn en ik realiseer me dat dat lang niet overal zo is. Maar ook standaard tijden qua koffie, lunch, fruit.

Ik hoop dat het sporten voor de kinderen zo snel mogelijk weer normaal word... Dochtertje zit op turnen en traint daarvoor al minimaal 9 uur per week met de hele selectie. Echter zit de turnhal nu ook dicht. Die moet ook echt haar eetpatroon aanpassen met zoveel minder sport/beweging. Zoon voetbalt en daar is het meer het samenzijn met de anderen wat gemist word. Dat is namelijk ook de plek waar ze vaak afspreken om nog meer buiten te spelen/voetballen/ondeugden. Competitie ligt al tijden stil, wat dat betreft is het ook een verloren jaar maar dat is relatief onbelangrijk.

Gesloten