Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
heinrich-gs
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 10 mei 2008 13:18
Locatie: Dalen

Gebruikersavatar heinrich-gs 20 dec 2020 12:49

Op mijn gravelracer zitten DT-swiss G1800 spline wielen, deze zijn tubeless ready volgens de specificaties. Kent iemand deze wielen, en is hier ook nodig om nog extra velglint te gebruiken om ze daadwerkelijk tubeless te maken? Als ik de binnenkant bekijk, lijkt alles mooi afgedicht, maar heb geen ervaring met tubeless wielen, en zou dat wel willen proberen. De banden zijn iig geschikt.

Groet.
Bliede met mien fietse

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2883
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 20 dec 2020 13:36

Als het goed is zijn deze wielen al TL ready opgeleverd. Dus ook het velglint. Latex erin en gaan.

Gebruikersavatar
heinrich-gs
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 10 mei 2008 13:18
Locatie: Dalen

Gebruikersavatar heinrich-gs 20 dec 2020 15:25

Dat idee had ik idd al, naast latex ook een ventiel toch? Welke zou geschikt zijn?
Bliede met mien fietse

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27650
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 dec 2020 16:22

Ik heb die wielen. Zijn idd tubeless ready. Je krijgt er ventielen bij, maar als die er niet bij zitten voldoet in principe ieder tubeless ventiel. Ik vind zelf die van Schwalbe heel fijn.

https://www.mantel.com/schwalbe-tubeless-ventielen

Die van 40 mm zijn in principe lang zat.

Alternatief is die van NoTubes.

https://www.mantel.com/no-tubes-tubeless-ventielen

Voordeel van die laatste is dat ze geen rubberen O-ring nodig hebben. Vooral op smalle of juist ronde velgen is dat ideaal, dan hebben die O-ringen namelijk nog wel eens de neiging om dubbel te klappen...

Gebruikersavatar
heinrich-gs
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 10 mei 2008 13:18
Locatie: Dalen

Gebruikersavatar heinrich-gs 21 dec 2020 09:50

Top, thnx voor je info. Ik ga aan de slag.
Bliede met mien fietse

Claris_Kees
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 mei 2017 16:01

Claris_Kees 23 dec 2020 13:56

Vandaag mijn GP5000TL vervangen door nieuwe Schwalbe Pro One TLE. Van de GP5000TL achterband (die denk ik ongeveer halverwege zijn levensduur was) was een stuk loopvlak los gekomen.

Montage verliep probleemloos; een klein beetje doorpompen en het zat luchtdicht. Heb nog wat oude sealant hergebruikt.

De zijwang ziet er mooi uit, wat meer bruin in plaats van beige/geel. 28mm staat op de verpakking en op een 18mm velg meten ze 27mm. Zichtbaar kleiner dan de 29mm van de GP5000TL.

Gebruikersavatar
9-W
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 mei 2019 02:25

Gebruikersavatar 9-W 29 dec 2020 20:54

Douglas schreef: 11 nov 2020 06:17 De kruiwagen truc van Havana zou ik dan proberen.
Het is vooral binnenfietsen geweest de afgelopen tijd, dus het opnieuw tubeless maken van de enigszins uitgelubberde buitenband had niet echt prioriteit.

Maar vandaag mij er toch even aan gewaagd. Bij gebrek aan een spanband om de kruiwagen truuk van Havana toe te passen had ik twee schoenveters aan elkaar geknoopt, strak om de band getrokken en rondom vastgeknoopt. CO2 patroon erin en PLOP! Truuk werkte uitstekend, bedankt voor de tip! :like:

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1161
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 29 dec 2020 22:04

Claris_Kees schreef: 23 dec 2020 13:56 Vandaag mijn GP5000TL vervangen door nieuwe Schwalbe Pro One TLE. Van de GP5000TL achterband (die denk ik ongeveer halverwege zijn levensduur was) was een stuk loopvlak los gekomen.

Montage verliep probleemloos; een klein beetje doorpompen en het zat luchtdicht. Heb nog wat oude sealant hergebruikt.

De zijwang ziet er mooi uit, wat meer bruin in plaats van beige/geel. 28mm staat op de verpakking en op een 18mm velg meten ze 27mm. Zichtbaar kleiner dan de 29mm van de GP5000TL.
Bandjes kunnen soms nog iets oprekken en breder worden.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1153
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 30 dec 2020 09:04

9-W schreef: 29 dec 2020 20:54
Douglas schreef: 11 nov 2020 06:17 De kruiwagen truc van Havana zou ik dan proberen.
Aangezien ik met een enigszins uitgelubberde band zit die met geen mogelijkheid meer tubeless te krijgen is, wat houdt dit in?
(Uit ellende maar een binnenband gemonteerd :mrgreen: )
Courir c'est mourir un peu

Gebruikersavatar
9-W
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 mei 2019 02:25

Gebruikersavatar 9-W 30 dec 2020 15:16

Spanband is het makkelijkst, maar schoenveters werkt dus ook. Band om velg leggen, spanband/veters rondom doen en zo strak mogelijk aantrekken. Ik heb toen een CO2 patroon gebruikt om de band snel te vullen, gewoon met de pomp werkt niet.

De spanband trekt de band strak om de velg en spreid hem uit, zodat de lucht/CO2 in de band blaast ipv er gewoon uit gaat tussen band en velg door. Mijn eerste pogingen zonder spanband zag ik de CO2 sneeuw gewoon uit het ventiel langs de velg naar buiten spuiten.

Gebruikersavatar
heinrich-gs
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 10 mei 2008 13:18
Locatie: Dalen

Gebruikersavatar heinrich-gs 30 dec 2020 20:00

havana schreef: 20 dec 2020 16:22 Ik heb die wielen. Zijn idd tubeless ready. Je krijgt er ventielen bij, maar als die er niet bij zitten voldoet in principe ieder tubeless ventiel. Ik vind zelf die van Schwalbe heel fijn.

https://www.mantel.com/schwalbe-tubeless-ventielen

Die van 40 mm zijn in principe lang zat.

Alternatief is die van NoTubes.

https://www.mantel.com/no-tubes-tubeless-ventielen

Voordeel van die laatste is dat ze geen rubberen O-ring nodig hebben. Vooral op smalle of juist ronde velgen is dat ideaal, dan hebben die O-ringen namelijk nog wel eens de neiging om dubbel te klappen...
Gewoon de 40 mm schwalbes gebruikt, ging perfect. Gewoon ploppen met de gewone pomp. Was wel een k. klus om de banden om de velg te krijgen. Heb een bandenknecht moeten lenen om dit te bewerkstelligen. Ik hoop niet dat ik toch lek rijdt, want vervangen onderweg gaat nooit niet lukken denk ik. Er zitten nu wat meer asfalt georienteerde Vittoria Terreno's onder, en rijden prima zonder binnenband.
Bliede met mien fietse

Martijn10
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 apr 2020 17:04

Martijn10 10 jan 2021 19:03

Een maat van mij heeft ongeveer 5000 km gefietst met zijn vorige fiets met gewone goedkope banden, slechts enkele keren lek gereden.
Nu heeft hij een nieuwe fiets gekocht met tubeless banden, 1ste rit zonder problemen, 2de rit door een put in de weg gereden, meteen een scheur in de band -> nieuwe band laten leggen door de fietsenmaker.
Vandaag wilden we opnieuw gaan fietsen (3de rit dus), voor wilden vertrekken wilde hij zijn banden nog even bijpompen. Met het bijpompen is de band lichtjes beginnen lekken aan de velg.

Is dit nu gewoon pech of zijn die tubeless banden echt zo gevoelig? Dat kan ik me moeilijk voorstellen anders reed niemand hier mee.
Of hoe kan hij dit voorkomen?

Plaats reactie