Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Zwift Island, game / digitale fietswereld / indoor training

Zjoske78
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 sep 2013 19:45

Zjoske78 01 dec 2020 15:36

raven14 schreef: 01 dec 2020 14:43 Paypal.

Ik laat gewoon het hele jaar doorlopen, maar je hebt op je account pagina een knop 'pause membership' die je toelaat je gegevens te behouden, en je abonnement tijdelijk stop te zetten.
Hier exact hetzelfde. Werkt prima.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 dec 2020 19:28

Nu mijn eerste zwift ervaringen...,

Vandaag een "free ride" , met een lange klim. Voor mijn gevoel schommelt het geleverde wattage tussen de 170 en 230 watt. bij helling 4 tot 7%.., en zit de uitgerekende snelheid dan vrij steady op 14 km/u ..,

Is dit puur een gevoel? Het kan natuurlijk dat ik alleen de cijfers kijk als ik wat verander in mijn manier van rijden..., En dat mijn wattage op loopt als het stijler wordt en daarom de snelheid gelijk blijft. Maar het voelt alsof het veel te veel verspringt.
wattage avg per 3 seconden.., en elite suite indoor trainer.

Verder de nadelen van Zwift.., geen fatsoenlijk hoogteprofiel., Ook niet in de companion app. Zelfs op groot scherm maar lastig te zien wat er zal komen.
Ook mis ik indicaties over hoe hoog je zit of hoeveel hoogtemeters je nog moet in een klim. Of hoe lang een klim nog is in kilometers. Of je te rijden route uberhaupt. Moet je de werelden eerst ruimschoots gefietst hebben zodat je het allemaal uit je hoofd weet?
Krijg je bijvoorbeeld de keuze voor een afslag in free ride.., maar ja, geen idee wat welke optie mij zal voorschotelen, in hoogtemeters, profiel (percentages), afstand....

Ook bij een segment, krijg je alleen richting het einde te zien hoe ver je nog moet (incl verwachtte eindtijd, wat dan wél weer leuk is).

Zie ik nog dingen heel erg over het hoofd? Of is het stukje informatievoorziening gewoon echt heel erg beperkt bij Zwift?

Wat mij betreft een wereld van verschil tov de informatievoorziening in bijvoorbeeld BigRingVR. Uiteraard heeft Zwift het game karakter als speerpunt, de events, group rides, upgrades, punten halen etc. Maar een fatsoenlijk hoogteprofieltje of informatie moet toch soort basis zijn?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

bigfoot48
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 06 jun 2019 19:53

bigfoot48 06 dec 2020 19:53

met welke Tablet werken jullie via zwift ?

zou een nieuwe willen kopen en zou toch zeker willen zijn dat het soepel loopt op de tablet.

liefst op android niet via Apple

thx

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 06 dec 2020 20:23

MarkVeenstra schreef: 06 dec 2020 19:28 Nu mijn eerste zwift ervaringen...,
blijkbaar vind je er geen zak aan? Dat kan en er zijn genoeg alternatieven zoals het door jou genoemde BigRingVR.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 dec 2020 20:46

BartNL schreef: 06 dec 2020 20:23
MarkVeenstra schreef: 06 dec 2020 19:28 Nu mijn eerste zwift ervaringen...,
blijkbaar vind je er geen zak aan? Dat kan en er zijn genoeg alternatieven zoals het door jou genoemde BigRingVR.
Nou, van te voren had ik gedacht dit de leukste app te vinden.. Vanwege 't game aspect en de events. Daarom had ik eerst wat andere Apps geprobeerd, voordat ik hieraan begon.
Maar het klopt dat mijn eerste ervaringen dat niet hebben ondersteund. In het event rijden nog zoekende (logisch denk ik), in free ride mis ik de genoemde informatie.

De gemaakte wereld vind ik wel leuk, het feit dat er continu andere rijders zijn. Etc.

Maar goed, misschien mis ik handigheidjes, settings, of gewoon methode van rijden. En ervaren zwifters kunnen dan vast feilloos aangeven waar ik eventjes op moet letten. (naast het lezen van alles op zwift insider....)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 06 dec 2020 20:56

MarkVeenstra schreef: 06 dec 2020 20:46 En ervaren zwifters kunnen dan vast feilloos aangeven waar ik eventjes op moet letten.
nou om te beginnen niet op de dingen die jij mist?
Ik zit nu 5 jaar op Zwift en vond het meteen erg leuk. Doorslaggevend voor mij is dat je in Zwift met anderen fietst en ik dat ook als zodanig ervaar. Ook de simulatie van het fietsen zelf is wat mij betreft in orde.

sjursjen
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jun 2011 20:06

sjursjen 06 dec 2020 21:00

@markveenstra, de interface van zwift is redelijk dramatisch te noemen. Een tip die ik je kan geven is routes kiezen en het profiel vooraf op www.zwiftinsider.com te kiezen of www.zwifthub.com. Hoogteprofiel is echt niet duidelijk in zwift. Het helpt als je de routes vaak gedaan hebt... Aanrader is om een race te doen. Die kan je dan weer het beste zoeken bij www.zwifthacks.com en dan bij events.

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 07 dec 2020 10:47

Ben het met "markveenstra" eens. Heb zelf gisteren ook voor het eerst een rit in Watopia gereden. De route informatie is matig tot niks zal ik maar zeggen.
Ook werd er aangegeven dat de route een bepaald aantal kilometers zou zijn maar daar zat ik uiteindelijk ver boven. Ook die zgn afslagen, daar heb ik geen flauwe notie van het hoe en waarom?
Als laatste; als je de route gereden hebt kun je hem opslaan. Doe je dat dan wordt meteen het programma gesloten!?!? Dat wil ik helemaal niet want ik zou dan nog even willen zoeken naar andere interessante routes, trainingen of even in de data van de afgelopen rit willen snuffelen of iets van dien aard.
...

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 07 dec 2020 11:02

sjursjen schreef: 06 dec 2020 21:00 @markveenstra, de interface van zwift is redelijk dramatisch te noemen. Een tip die ik je kan geven is routes kiezen en het profiel vooraf op www.zwiftinsider.com te kiezen of www.zwifthub.com. Hoogteprofiel is echt niet duidelijk in zwift. Het helpt als je de routes vaak gedaan hebt... Aanrader is om een race te doen. Die kan je dan weer het beste zoeken bij www.zwifthacks.com en dan bij events.
Thanks! paar goede tips/aanwijzingen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 dec 2020 11:26

https://zwiftinsider.com/video-start-riding-on-zwift/

Zwift is een beetje zoals buiten qua routes etc. Daar staat ook niet bij elk bordje van die kant is een rondje van zoveel kilometer met zoveel hoogtemeters. In het echt heb je ook niet bij elke klim een bordje met nog zoveel kilometer tot de top, je op sommige klimmen maar lang niet overal. Dus daar moet je ook gewoon vooraf wat uitzoeken.

Zwift is veel meer gericht op het samen fietsen en competitie. Het is eerst even uitzoeken welke routes hoe en wat, maar dat went snel..

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 07 dec 2020 16:16

https://support.zwift.com/categories/wh ... -BJjM4TyeH heeft Zwift zelf ook een handleiding online. Navigatie van de Zwift website lijkt helaas door dezelfde persoon te zijn ontwerpen die ook de user interface van Zwift zelf heeft bedacht.
Sommige dingen zijn al jaren onbegrijpelijk zoals het automatisch afsluiten van Zwift nadat je een event beëindigt. Ook dat je de configuratie alleen in-game kunt doen is wat mij betreft onbegrijpelijk. Het fietsen zelf en met name de hoeveelheid mensen die tegelijkertijd online zijn maakt het voor mij wel de beste indoor fiets beleving.

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 07 dec 2020 17:44

Dat het beter kan, dat is wel duidelijk. Zo heeft iedereen wel puntjes om op aan te merken. Dat je het spel helemaal opnieuw kan opstarten als je vergeten bent van een bepaalde route aan te klikken is wel nummer 1 (dit schijnt wel te lukken bij AppleTV?). Waarom kan je bijvoorbeeld je gemiddeld wattage niet zien, gemiddelde hartslag? Op al die jaren is er op dat vlak helemaal niets gewijzigd.

Qua spel blijft het toch gewoon de eerste keuze door het ruime aanbod aan trainingen/races en de hoeveelheid mensen die er op rond fietsen. Strava heeft ook zo van die gekke gebreken die op de support pages honderden likes krijgen en waar niets aan gedaan wordt. Ofwel blijf je op strava en leer je er mee leven ofwel ga je op je eentje op endomondo zitten :)

Plaats reactie