Ik begin even met een disclaimer dat ik echt verschrikkelijk ben met het afstellen van derailleurs. Ik weet dat elke 4-jarige dat zou moeten kunnen, maar bij mij wordt het meestal een van de regen in de drup verhaal. Dus wees voorbereid op veel onbenulligheid mijnerzijds.
Onlangs heb ik een Di2 overgenomen en deze gemonteerd op mijn "vakantiefiets", deze gaat meestal mee de bergen in, dus leek het me een goed moment om er een 32 op te zetten. Uiteindelijk moest de BB eruit om de bedrading af te ronden, daarvoor heb ik de tools niet, dus heb ik hem naar de FM gebracht die ook meteen de ketting erop heeft gegooid.
Ik heb er een paar rondjes op gedaan en volgens mij was alles toen goed, dat waren rondjes op het vlakke waarbij geen extreme kettinglijnen werden gebruikt. Ik heb ook zowel op voor groot als klein de hele cassette doorlopen om te testen en naar mijn gevoel ging dat gewoon goed. Maar toen ik hem gisteren op de trainer zetten viel me op dat er wel erg weinig spanning op de ketting staat op klein/klein en ik kan groot/groot de laatste 2 kransjes niet gebruiken.
Klein/klein
Groot/groot
Dus ik heb nu 2 scenario's in mijn hoofd:
1: Hij werkte eerst goed maar de derailleur is nu ergens door kapot geraakt
2: Dit is "normaal" en de consequentie van een 32 gebruiken icm. een korte kooi
Slappe ketting, door 32 i.c.m. korte kooi of...?
Dit dus, zonder foto's kan het nog beide kanten op.
Zoek even op:
- Wat is bereik van je voorblad (bv 50/34). Dus hier heb je en bereik van 50-34=16 voor nodig.
- Wat is bereik van je cassette (bv 11/32). Het nodige bereik is dus 32-11=21
Totaal benodigde bereik = 16+21=37
- Welke derailleur je hebt en welk bereik daar bij hoort (bv R8000, 35T)
In dit geval heb je dus een probleem omdat je derailleur een kleiner bereik heeft dan dat je wil.
Max capaciteit is officieel idd 33T, maar op "internet", ook op enkele posts hier op het forum wordt wel vaak gezegd dat een 32 cassette moet kunnen.
Ketting iets korter dacht ik zelf ook al aan. Is dit ook iets wat met een wolftooth roadlink op te lossen zou zijn, of kan ik beter een langere kooi op mijn derailleur zetten?
Ketting iets korter dacht ik zelf ook al aan. Is dit ook iets wat met een wolftooth roadlink op te lossen zou zijn, of kan ik beter een langere kooi op mijn derailleur zetten?
Die Roadlink is alleen voor grote kransen, maar de totale capaciteit wordt niet groter.
Een 32 met een 34 voor is teveel van het goede.
Het gaat overigens wel met flink inkorten ketting (4 halve schakels) en hety grote blad met de 2 grootste kransen mijden, maar dat houdt risico's in.
Een 32 met een 34 voor is teveel van het goede.
Het gaat overigens wel met flink inkorten ketting (4 halve schakels) en hety grote blad met de 2 grootste kransen mijden, maar dat houdt risico's in.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Dit is dus zoiets wat ik nooit precies begrijp. Geldt dat dan ook voor een omwisselen van de korte voor een mid of lange ultegra kooi, want dat zie ik ook veel als tip als ik erop google.
Ja, in principe is dat nu ook, als je altijd een 'nette' kettinglijn zou rijden, dan kan ik er nu ook mee uit de voeten. Op het vlakke is dat prima, maar als de weg eenmaal omhoog loopt met de zon 30 graden op je bol gaat dat bij mij zeker mis.
Voorlopig denk ik maar een kleinere cassette monteren en de ketting inkorten, want op de trainer wil het er ook nog wel eens wild aantoe gaan met schakelen
Als ik de 1ste foto zie dan lijkt het wel of de kooi niet meer gangbaar is, De kooi staat op ca. 90 graden tov. het derialleur. De kooi zou verder naar achteren moeten kunnen draaien. De ketting kan inderdaad nog wel een beetje korter als dat nodig zou zijn.