Er zijn al veel tips gegeven hierboven. Ik ben een aantal keer met mijn broer in een week tijd ergens naartoe gefietst, en één keer alleen. Alleen heeft een paar voordelen (je kan helemaal zelf je tempo bepalen bijv.), maar ik vond met z'n tweeën veel leuker dan alleen.
125 km per dag is een prettig, haalbare, ontspannen afstand. 150 was een beetje de max op een dag (een keer van Maastricht tot diep in Luxemburg was 175, dat was er net een beetje te veel aan), en soms een etappe van 100 tussendoor was ook wel lekker. Wat ik bij lange dagen vooral merkte was dat we gehaast waren bij onze stops, en snel weer door wilden, terwijl even lekker op het terras genieten van lekker eten en van je tocht, je mentaal er echt veel beter doorheen helpt.
Wij gingen couchsurfen (bij mensen thuis slapen) of namen een hotelletje. Door het couchsurfen was het plannen van te voren, en dus fietsen tot je er was op de dag zelf. Dat vonden wij fijn (het plannen gaf heel veel voorpret), en een doel op de dag zelf maakte het voor ons wat makkelijker om door te gaan, maar het doel moet dus niet te hoog gegrepen zijn, want dan ga je haasten, en dat wil je niet, het is immers vakantie