Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

2de wielsets uitwisselen

jeroenbernaerts
Forum-lid

jeroenbernaerts 16 nov 2020 17:03

Beste,

Ik heb een vraagje over de aankoop van een 2de wielset.
Ik heb een gravelbike met sram force 1 1x drive train.
Momenteel heb ik een dt swiss wielset r470b met hierop een sram PG-1130 11-42 cassette.
Ik heb al eens geprobeerd om hierop een race tandwiel te leggen en dit past volgens mij niet.
Omdat het een mtb cassette is.

SRAM 11-Speed Road: 3.72mm
SRAM 11-Speed Mountain: 3.9mm (NX cassette?)
Shimano 11-speed Road: 3.69mm

Die NX (PG1130) cassettes, dat zijn mountainbikecassettes toch?
Zijn die dan überhaupt te schakelen met Sram road shifters? Of is het cog-pitch verschil van 0.18mm gewoon te groot om een soepel lopende drivetrain te krijgen? Kan me voorstellen dat het met 11-speed allemaal erg nauw komt...

Ik kan via een carbon wielset ffwd 4d 240 FCC aankopen. De body die er nu opstaat is sram XDR.
Graag zou ik willen weten indien ik dit koop of ik ten alle tijden tussen deze 2 wielsets kan wisselen.
Op deze wielset zou ik een 11-32 vertanding willen.

Wat zou jij hierop leggen zodat het toch zou passen een race cassette of een mtb cassette met spacers? Valt dit af te stellen zodat het zonder afstellen onderling gebruikt kan worden?
Graag jou bevindingen hierover

JoostG
Forum-lid

JoostG 16 nov 2020 20:00

Dat gaat lukken. Ik combineer op mijn gravelbike Sram Red road shifters (11 speed) met een Sram GX derailleur en wielsets met MTB 11 speed cassette (zowel Sram als shimano) en weg cassettes (op een ‘road’ body en mtb body, 11-34 shimano wegcassette). Ik hoef hooguit mijn remmen/callipers te tunen.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Plaats reactie