Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 16 nov 2020 14:09

Het aantal gewerkte uren verschilt zowel in de zorg als het onderwijs niet zoveel van het bedrijfsleven. Pensioen opbouwen is ook in het bedrijfsleven nog steeds de norm alleen doen die fondsen het over het algemeen een stuk beter dan ABP.

Het salaris is, zoals Kees zei relatief. Vergelijk je het met andere HBO functies, dan is het tenminste onder het gemiddelde maar vergeleken met de supermarkt, het magazijn of de lagere functies in de industrie is het veel.

Ik denk ook niet dat het salaris het probleem is maar eerder de werkdruk en de lage status van verplegend personeel. We zijn allemaal trots op de zorg maar dat respect komt voor een groot gedeelte uit het feit dat we er zelf niet aan zouden moeten denken om andermans virussen, bacteriën, poep, pies, kots en bloed ons probleem te maken, niet voor het geld en niet voor de bedankjes.
Campagnolo Ultra Dork

anderson99
Forum-lid

anderson99 16 nov 2020 14:17

De zorg is heel breed van ziekenhuis tot verzorgingtehuis tot zorg in psychiatrie. De meeste zorg medewerkers werken in een verzorgingstehuis en die verdienen echt niet meer dan een politieagent. Google is niet zo'n betrouwbare bron.

klaastuin
Forum-lid

klaastuin 16 nov 2020 15:02

De RVS heeft vorige week een rapport uitgebracht over de problemen in de zorg (met name gericht op het voorkomen/beperken van uitstroom). Salaris is niet het enige punt: applaus is niet genoeg

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 16 nov 2020 15:08

anderson99 schreef: 16 nov 2020 14:17 De meeste zorg medewerkers werken in een verzorgingstehuis en die verdienen echt niet meer dan een politieagent. Google is niet zo'n betrouwbare bron.
Waarom zou iemand in de zorg meer moeten verdienen dan een politie agent? En Google is heel betrouwbaar, maar dan moet je wel kijken waar je de info vandaan haalt.

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 16 nov 2020 15:13

Orlok schreef: 16 nov 2020 13:04
rikkert schreef: 16 nov 2020 11:43 Nah, ik heb wat mensen om mij heen in de zorg (en basisonderwijs), allemaal HBO-geschoold. Als ik zie wat die verdienen en wat ik verdien als it-er, dat staat echt niet in verhouding. En ze werken echt keihard....
Vlgns mij is dit een slag in de rondte "noem man en paard" want volgens Google valt het allemaal wel mee, individuele gevallen uitgezonderd:

Zorgmedewerker

ICTer
De ene link (zorg) zegt iets over opleidingsnivo, de ander niet. Dus je vergelijkt hier appelen met peren.

Als ik gewoon het salarisstrookje van mezelf vergelijk met die van mijn vrouw is het verschil enorm. Wij klagen overigens niet hoor, maar constateren doe ik het wel.

En wellicht zit het verschil deels niet in salaris maar de gemiddelde leerkracht/verpleegster wordt nog steeds niet verwend met een kekke leaseauto (die ik overigens niet heb). Maar goed, ik weet niet wat je met man en paard bedoelt maar in de ict werken genoeg lager dan hbo geschoolden die blijkbaar gemiddelde volgens jouw google-linkjes nog steeds meer verdienen dan hbo-zorgmedewerkers.

Daarnaast is het aantal it-ers dan in wisseldienst of onzalige tijdstippen werkt (tuurlijk zijn die er) veel lager dan het aantal zorgmedewerkers die dat dat wel moet.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 16 nov 2020 18:26

Kijk, nou komt de aap uit de mouw: "Als ik gewoon het salarisstrookje van mezelf vergelijk met die van mijn vrouw is het verschil enorm. Wij klagen overigens niet hoor, maar constateren doe ik het wel." Dan blijkt gewoon dat jij véél te veel verdient.

Het is natuurlijk appels en peren vergelijken, beide hebben andere skills en verantwoordelijkheden.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 16 nov 2020 18:31

Ik denk het ook. En de andere IT ers waarmee ik werk ook.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

i-mac

i-mac 16 nov 2020 18:57

Orlok schreef: 16 nov 2020 18:26 Kijk, nou komt de aap uit de mouw: "Als ik gewoon het salarisstrookje van mezelf vergelijk met die van mijn vrouw is het verschil enorm. Wij klagen overigens niet hoor, maar constateren doe ik het wel." Dan blijkt gewoon dat jij véél te veel verdient.

Het is natuurlijk appels en peren vergelijken, beide hebben andere skills en verantwoordelijkheden.
Bij de één werk je voor mensen, bij de andere met mensen.

Elkaars loon vergelijken zouden we niet moeten doen. Het is wat het is. Wat ik wel weet, is dat de mensen uit de gezondheidssector zelden of nooit staken. Ook al worden ze misschien onderbetaald, of zijn de werkomstandigheden niet echt aangenaam. Ze laten "hun" patiënt niet graag in de steek. En net dat is de zwakte van de sector. Zij die moeten beslissen over opslag en andere voordelen, buiten dat uit.

Ik spreek me nu niet over Nederland, omdat ik het ook niet weet.

In België is echt huilen met de pet op. Met de corona crisis is dat nog maar eens gebleken. En dat we teveel verschillende regeringen hebben, help het ook niet vooruit.
Voorbeeld : de Belgische regering wil alle mensen uit de ziekenhuizen een eenmalige premie geven van bruto €985 (of minder naargelang hoeveel je werkt). Daar gaan nog belastingen en andere zaken afgetrokken worden voor ,je het krijgt. En dan word het nog eens mee berekent op je belastingbrief. Netto hou je dus nog weinig over. Maar dar mag je niet over klagen ...

En dan de aap uit de mouw. De vele mensen die werkzaam in rusthuizen krijgen dit NIET. Want ze vallen onder de Vlaamse regering. Ik kan heel goed begrijpen dat die mensen daar niet goed van zijn.

Nog een truc die de regering gebruiken. Bij de eerste corona golf, zouden we een premie van €300 krijgen. Alleen heeft de regering de factuur doorgeschoven naar de ziekenhuizen. En die hebben daar de centen niet voor. Dus ....

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 16 nov 2020 19:11

In Nederland was en is er ook discussie over de premie(s) voor zorgpersoneel en voorover mij bekend zijn ze er ook nog niet uit.
Niet zozeer omdat er meerdere regeringen zijn, maar omdat er maanden geleden iets toegezegd is, maar niet wie er exact wat zou krijgen.
En misschien speelt er ook wel iets van ziekenhuizen die de begroting sluitend moeten hebben of maken...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 16 nov 2020 19:24

Zo maar een waarneming maar ik zie al wandelend door mijn dorp ineens veel meer van die houten naamborden in tuinen verschijnen. Iemand een idee?

alien
Forum-lid

alien 16 nov 2020 19:27

i-mac schreef: 16 nov 2020 18:57Elkaars loon vergelijken zouden we niet moeten doen.
Waarom niet?
Het is wat het is.
Niet alleen worden vrouwen vaak (meestal) minder betaald dan mannen voor hetzelfde werk; ook worden “vrouwenberoepen” als geheel vaak minder goed betaald dan vergelijkbare “mannenberoepen”.
Vorsprung durch Pedantik

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 16 nov 2020 21:36

Salarissen zit altijd een willekeur in overal.
Ligt ook aan de sector. Ik ken belangrijke overheid onderdelen waar dezelfde functie als ik bij een commercieel bedrijf bijna het dubbele krijgen.

Neem het salaris van onze minister president. Ik weet zeker de bijna de helft hier in de wijk als tweeverdiener hetzelfde of meer binnenhaalt.

Het gaat vaak zeker niet om salarissen alleen. Vaak het totale plaatje. Korten op van alles, slecht management (als ik mijn vrienden in de zorg moet geloven) en vooral daarom is bv mijn vrouw weggegaan weinig differentiatie. Iedereen krijgt zijn procentjes erbij en als je gewoon veel beter presteert staat daar weinig tot niets tegenover, sterker je wordt vaak de dupe van je eigen succes.

Gesloten