Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Duke baccara of Scope

marcelbakero
Forum-lid

marcelbakero 22 okt 2020 23:17

Ik wil mijn bmc roadmachine 01 upgraden met een set carbonwielen. Twijfel tussen Scope of Duke Baccara. Iemand bekend met een duidelijk verschil tussen beiden?

raiju
Forum-lid

raiju 23 okt 2020 21:05

Het is geen volledig antwoord op je vraag ik verwacht niet dat er snel iemand is die met deze twee wielsets heeft gereden en ze kan vergelijken. Duke Baccara heb ik geen ervaring mee.

Ik heb nu de Scope R4D wielen in de schuur staan in afwachting van een nieuwe fiets. Ik vind het super wielen. Vergeleken met andere sets van oa. mavic, fulcrum zaten deze er strakker in. De velgen bewegen niet van links naar rechts.

Na 8000 km in afgelopen jaar ziet de binnenkant van de body er nog als nieuw uit. Het gebruikte vet is nog spierwit. Ik rijd onder alle omstandigheden.

Goede service: Een maatje van mij brak verschillende spaken uit zijn Scope wiel, hij heeft ze opgestuurd naar Scope en hij kreeg een vergelijkbare gloednieuwe leenset om mee te koersen terwijl zijn wiel gerepareerd werd.

Bereikbaar: Hun kantoor zit 15 min fietsen van mijn huis dus voor mij ook een reden om bij hen te kopen. Ik wil niet met mijn wielen heel NL door rijden als er iets is.

marcelbakero
Forum-lid

marcelbakero 23 okt 2020 23:50

Bedankt!!

Ivo W
Forum-lid

Gebruikersavatar Ivo W 29 okt 2020 11:18

het is denk ik wat je wil. heb nu met geen van beiden ervaring, maar heb zelf duke baccara gekocht, worden half november geleverd.

reden voor mij om voor de duke te kiezen:
niet te hoog ivm wind gevoeligheid;
licht qua gewicht
grote interne velgbreedte zodat ze eventueel ook geschikt zijn voor (smallere) gravel banden
onderhoudsvriendelijk

Daarbij ben ik uitgekomen op duke baccara sls 2 36, handgespaakt op DT240 naven. Qua gewicht koment die rond de 1400 gram, met een interne velgbreedte van 21mm en velgen zijn m.i. niet te laag en niet te hoog.
Wil je stijvere wielen, dan moet je hogere velgen nemen, maar dan worden ze automatisch ook zwaarder.

ik denk dat duke tov scope (puur op de door de fabrikant opgegeven specs) lichter is bij een hogere velgbreedte. ik heb geen idee welke naven Scope gebruikt en welke kwaliteit die hebben. Ik geef de voorkeur aan het ratchet systeem van DT, omdat ik het degelijker vindt dan naven met palletjes. Qua prijs zit er weinig verschil in. mijn setje kost 1450 euro.

Philippos
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Philippos 29 okt 2020 13:04

Ivo W schreef: 29 okt 2020 11:18 Wil je stijvere wielen, dan moet je hogere velgen nemen
Of breder. Dat levert ook stijvere wielen. Zwaarder waarschijnlijk ook wel, links om of rechtsom, gaat er meer materiaal in.

Ik snap nog niet zo goed waarom de Duke's zo populair zijn. Een LightBicycle bijvoorbeeld maakt uitstekende velgen en je hebt er ontzettend veel keus. Voor één Duke velg, koop je er twee van LB. Dat scheelt al gauw 400,-

Geheel off topic vwb de vraag van de TS uiteraard. Maar voor (ruim) minder €€€ heb je een net zo goede set als die Scope's of een handgespaakte set met Duke's.

marcelbakero
Forum-lid

marcelbakero 29 okt 2020 14:11

Dank voor jullie reacties! Welke dan @philippos?

jsparie
Forum-lid

jsparie 29 okt 2020 14:15

Tsja waarom koopt iemand een dure merkfiets ipv rechtstreeks bij een fabrikant in China of Taiwan? Dat is ongeveer hetzelfde verhaal.

Komt er bij LB niet ook nog invoerheffing en Btw bij ? Ze zien er wel goed uit trouwens.

Persoonlijk blij met een setje Duke maar wel met naven die een stuk goedkoper waren. Blijven keurig recht ook met mijn 90 kg.

Philippos
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Philippos 29 okt 2020 15:28

Bij LB ben je ongeveer tussen de 400 en 500 euro kwijt voor 2 velgen. Dat is incl verzending en afgekochte invoerrechten (velgen komen de EU binnen via Tsjechië). Totale prijs hangt af van de gekozen velg en de valutakoersen.

Al laat je die dingen vervolgens in NL door een wielbouwer vlechten met naven en spaken (die hij/zij inkoopt voor je) naar keuze, ben je nog steeds veel goedkoper uit dan de Duke's en Scope's. Of je houdt het net zo duur als je de budget toch hebt en wilt uitgeven en laat je super duper bling bling naven gebruiken: IndustryNine, WhiteIndustries, ChrisKing, Tune. Noem het maar op. Rijd je ook eens iets anders dan DT.

@jsparie: helemaal gelijk. ieder zijn keuzes. Wat daar achter ligt is voor een ieder anders en moeilijk samen te vatten denk ik. De ene wil per se een bepaalde merk rijden omdat ie dat altijd al gedaan heeft. De ander heeft geen zin in het uitzoeken en wil graag kant en klaar iets kopen. Een derde hoopt goed gebruik te kunnen maken van een eventuele garantie (we blijven Nederlands en kopen graag alle risico's af...)

@marcelbakero: op de site van LightBicycle staan alle velgen netjes in een catalogus met prijzen en specs. Als je de boel bij elkaar klikt en het proces helemaal doorloopt (maar net niet koopt dus!!), zie je direct wat de uiteindelijke prijs van de velgen worden.

Ivo W
Forum-lid

Gebruikersavatar Ivo W 29 okt 2020 16:07

light bicycle was mij onbekend. Ondanks dat het er goed uit ziet, zou ik het niet snel gekocht hebben. Wellicht geheel onterecht heb ik bij een europees product, al is het gefabriceerd in china, een beter en veiliger gevoel dan bij een product waar geen europees bedrijf tussen zit.

kopjethee
Forum-lid

kopjethee 29 okt 2020 17:17

Helaas heeft Light Bicycle geen offset velgen maar ik zou ze graag op mn volgende wielset willen proberen.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 29 okt 2020 18:23

Wat bedoel je met een offset fietsvelg.? :roll:

Afbeelding
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

kopjethee
Forum-lid

kopjethee 29 okt 2020 19:03

Precies zoals op het plaatje.

Als je geen schijfremmen hebt dan heb je alleen achter een offset nodig ivm de cassette.
Dat zorgt voor een gelijkere hoek van de spaken wat weer zorgt voor een stijver wiel

Plaats reactie