Toen kocht ik dezelfde dag dat ik besloot dat ik een racefiets wilde, een racefiets, zo ongeveer

Na het vele lezen ben ik van plan om het hele proces in in stukken te hakken en het ook zo te benaderen.
Want ik heb het gevoel niet echt verder te komen, en ik wil ook niet een jaar gaan lezen voor ik iets heb.
Ik dacht eraan, om het in elk geval zelf te bouwen, of een bestaande 2ehands te kopen en geheel naar wens aan te passen. Voordeel is dan dat je van start kan, in deze coronatijd zijn veel fietsen namelijk haast niet te leveren.
Bij de racefiets ziet dat er dan zo uit:
Welke type frame
Welk merk frame
Welke velgen
Welke onderdelen groep
Welke lagers/naven
Cockpit, zadel/zadelpen.
Rest
Vandaag en de dagen ervoor heb ik stap 1 gezet.
Stap 1: Welk type frame?
De vraag ik die mij dan stel: Waar koop ik de fiets voor? Deze fiets is voor Nederland. Die ene keer in het buitenland, laat ik niet mee dingen in de keuze. Ga ik vaker fietsen in de bergen, dan wordt het een N+1 denk ik. De keuze baseer ik nu voor waar ik 98% van de tijd fiets.
Dat betekent, mooie lussende wegen langs de vaarten en waterwegen. Door de polder waar ik woon, ellenlange fietspaden, over grote vlaktes en langs dijken, en natuurlijk met veel wind. Dan mooie tours en routes door het hele land, Gebieden als de Veluwe natuurlijk, Noord Holland, de Duinen, en ja, gewoon, lekker in Holland. En, zoals jullie weten, soms ook lang, enkele honderden kilometers. Misschien wel weer een 600km.
Als ik kijk naar hoe ik wil fietsen, denk ik dat dat vrij en beheurlijk sportief is. Een aero houding, ver voorover, een echte racehouding. Ik vind het niet erg om diep te zitten. Toch, moet het wel vol te houden zijn. Misschien nog , als het kan wel wat beter dan mijn Colnago CX-1.
Een aeroframe, ben ik na het inlezen niet meer echt van. Ik heb liever een allrounder, Ik fiets geen 50km/h, en aero is in de regel ten koste van het comfort. En de voordelen van mogelijk iets sneller, in ruil voor comfort en in het verlengde daarvan, ook iets van het fietsplezier, zou ik niet willen.
Wat had ik eigenlijk voor een fiets? Nu ik wat meer van de frames weet, zie ik dat ik niet eens zo'n heel erge racer had, het balhoofd ligt wat hoger en de bovenbuis zakt omlaag richting de zadelpen. De Colnago CX-1 was een mis van endurance en race, denk ik zo.
De extremere zitpositie heb ik met de bikefitter er zelf van gemaakt. Dat kan ik dan nu in de basis al wat beter proberen te doen.
Ik kom dus dan hiermee ook niet uit op een Enduro fiets of een klimmer, omdat ik dus meer voor de racepositie kies. Ik wil het graag wel lang vol kunnen houden. Ik kom dan uit op een raceframe met wat allrounder eigenschappen.
Omdat ik de juiste positie wel goed wil kunnen vinden, ben ik ook niet zo gecharmeerd van volledige integratie van componenten, dus dat soort zaken als aero bars moeten omgezet kunnen worden in een normale cockpit.
Verder wil ik de allrounder zo licht mogelijk gaan opbouwen.
Er moet weer een TT stuur op, al wil ik het wel eens proberen, nu ik van voren af aan begin, of ik dat wellicht niet meer hoef.
In elk geval moet ik als ik dan toch een opzet stuur wil, geen aero bars hebben van carbon, daar mag dat niet op.
Ik kom dan dus uit bij de allrounder racemodellen.
Is dit de juiste conclusie?