Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Frame maten (precies tussen maat huidige fiets)

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1543
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 12 aug 2020 17:17

chris80 schreef: 12 aug 2020 17:10 Het zijn wel sloping frames. Dus de 54s komt overeen met een +/- 58 en de 56s met een +/- 60.. (handig al die fabrikanten met hun eigen frame aanduidingen en lang leve stack en reach). En dranghek was meer een geintje, een 62 wordt pas een drankhek 😀.
Je zou ook een Vision 4D stuur kunnen overwegen. Deze heeft een verhoging waardoor de stack meer wordt. Heb ik nl ook :lol:
54s lijkt mij wel kunnen. Ik rijdt op een zadelhoogte van 80,8-81,2cm.
Ikzelf ben maar 1,82cm maar heb een bbl van 91cm.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

wouterj
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 31 mei 2008 01:17

wouterj 12 aug 2020 21:17

Ik vind een fiets met 3cm spacers en een 12 cm stuurpen eigenlijk eruit zien als een te klein gekocht frame. Zo lang je stuurpen niet onder de 10 cm uitkomt, zou ik altijd proberen de spacers te beperken. Vooral omdat ik dat zelf mooier vindt.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1497
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 12 aug 2020 22:14

3cm spacers + 15mm headset cover?
of 3cm totaal?

in het laatste geval is het toch best ok,

chris80
Forum-lid
Berichten: 1189
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 12 aug 2020 22:26

Thanks alvast voor alle tips/meningen etc.

Ik reken zonder de headsetcover (deze zitten er toch altijd op??), dus alleen met de losse spacer ringen die erop liggen. Of moet ik bij de website velogicfit ook rekening houden met de headsetcover als ik de spacer invoer? Dan moet ik die even aanpassen..

Persoonlijk vind ik tot 3cm max kunnen, minder is natuurlijk mooier. Verder ben ik nog benieuwd of je veel verschil merkt tussen een stuurpen van 10, 11 of 12 cm. Of is dit verwaarloosbaar?

Voorzichtige eerste conclusie, zowel de 54s als de 56s zouden moeten passen (met allebei wat kleine voor en nadelen)

Nogmaals dank alvast voor alle input tot nu toe.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16417
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 aug 2020 07:51

Een headsetcover ontkom je niet aan maar is niet bij iedere fiets standaard even hoog. Je kunt dus beter naar het totaal kijken.

Dit moet toch wel een 56 worden. Die halve cm merk je niet of kun je op vangen met een stuur met kortere reach of de stuurpen die Lcsmet noemt.

Een 54 wordt imho gewoon te klein.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 13 aug 2020 08:58

Op sommige fietsen zit standaard een hoge headsetcover maar kan je die wel vervangen door een lager, eleganter, exemplaar.

Heb ik op mijn TCR ook gedaan.
Standaard geval:
Afbeelding

Veel mooier:
Afbeelding
Afbeelding

chris80
Forum-lid
Berichten: 1189
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 13 aug 2020 10:48

Na alles op een rijtje gezet te hebben (mede door jullie input) kom ik in dit geval toch op de 56s uit. Fijn om zo even te sparren.

@TL, ziet er netjes uit met de topcap zo! Hopelijk wordt mijn rug nog wat soepeler na een paar behandelingen en kan ik ook iets dieper zitten (1 of 2 spacers weg). Al zal een echte aero bike nooit gaan passen voor mij 😀

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 13 aug 2020 15:20

Ik zat vroeger ook erg recht op de fiets omwille van de rugpijn ging ik steeds maar rechter zitten. Blijkbaar was dat dus de verkeerde reactie (vooral ingegeven door de fietsenmaker)

Op advies van de bikefitter dan dagelijks stretchoefeningen beginnen doen (3-4 per dag) en zo stilaan dieper en dieper gaan zitten met minder en minder rugpijn (heeft ongeveer 2-3 jaar geduurd om van een drop 3cm naar 12cm te gaan)
Afbeelding

chris80
Forum-lid
Berichten: 1189
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 13 aug 2020 15:41

Herkenbaar verhaal. Gelukkig heb ik in het dagelijks leven geen last van mijn rug, maar ontstond het bij het fietsen. Dit bleek dus te komen door een totaal verkeerde instelling. Zadel te hoog en te ver naar achter. Gelukkig opgelost met een bikefit (waar ik wel over getwijfeld heb maar gelukkig gedaan).

Vorig jaar in de Alpen moest ik 2a3x per klim afstappen omdat de pijn in mijn rug te erg werd en doorstraalde naar mijn benen. Dit jaar nergens last van in de Alpen overal door kunnen fietsen.

Ik heb nu trouwens een drop van 9cm. Wil nog wel iets dieper. Heb ook oefeningen meegekregen. En moet even naar de fysio, want de spieren onderin zitten wat straks. En mijn hamstrings bleken wat kort..

chris80
Forum-lid
Berichten: 1189
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 14 okt 2020 23:46

Zo, weer even dit topic onder het stof vandaan halen (kuch, kuch, hoest).

Ik ben nog rustig aan het rondkijken voor wat leuks, Nu heb ik hier 2 fietsen staan en diverse lengtes stuurpennen. Ik kan dus veel maten nabootsen. Uiteraard kom je nooit exact tot dezelfde maten, zit bijna altijd wel een paar mm verschil tussen.

Heel verhaal, maar de vraag is eigenlijk, hoeveel mm is verwaarloosbaar bij stack en reach en vanaf waar ga je het echt merken (schatting).

chris80
Forum-lid
Berichten: 1189
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 31 jan 2021 20:30

Zo, even mijn oude topic weer onder het stof vandaan halen. Ik blijf rustig rondkijken (scheelt als je niks met spoed nodig hebt :)). Nu heb ik nog wel een aanvullende vraag: Ik zie een aantal fietsen die qua stack en reach prima bij mij passen, maar toch een langere bovenbuis hebben dan mijn fiets. Wat blijkt dan, de seat tube angle is dan 72,5 graad (en mijn huidige fiets heeft 73 graden). Ik kom dan dus verder achter mijn BB te zitten.. Maar hoe reken in uit hoeveel verder ..? Ik kan natuurlijk wat schuiven met mijn zadel en evt een zadelpen nemen met minder setback, maar dan is het wel handig om te weten hoeveel centimeters er gecompenseerd moeten worden,, Iemand enig idee of een goede website hier voor? (Mijn hoogte is nu 79,6cm).

En dan nog een andere korte vraag, hoeveel mm verschil in stack en reach is margewerk en wanneer ga je dit echt merken? bv <4mm is niks, daarboven merk je echt een andere positie.

Dank alvast!

Groet,
Chris

bever
Forum-lid
Berichten: 2154
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 31 jan 2021 20:38

ErnieC weet alles :) Hij heeft me toen ook goed geholpen bij de aanschaf van mijn Wilier

Plaats reactie