Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

rien
Forum-lid
Berichten: 507
Lid geworden op: 12 jan 2005 22:48

rien 08 okt 2020 14:04

Het aantal mogelijke spacers staat in de geometrie tabellen vermeld.
Voor de oude aeroad, de nieuwe sl en de ultimate is dat 27.5 mm.
Voor de nieuwe aeroad cfr en slx is dat 15mm.

De stack en reach is denk ik gemeten op de balhoofdbuis zonder topcap.
De oude aeroad had een topcap van 16.5mm, die van de nieuwe(zowel cfr,slx en sl) is duidelijk lager.
Op de nieuwe sl kun je dus 12.5mm meer stack maken dan op nieuwe slx omdat de topcaps gelijk zijn.

Vergelijking van Stack+/Reach+ tussen oud/nieuw slx: S643 R477 / S641 / R473.
Conclusie: met max spacers zit je ongeveer gelijk. Met minimaal aantal zit je op de oude dieper.

Maar dan kijk ik in de tabel van de ultimate en zie ik Stack+/Reach+ 633/479. En dan raak ik het spoor bijster omdat dit dus meer aero is, terwijl je dus meer stack verwacht.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 08 okt 2020 14:45

Als je VDP als voorbeeld neemt. Oude Aeroad met hoge topcap en kleine spacer:
Afbeelding

Nieuwe Aeroad: slammed:
Afbeelding

Dus wel degelijk een stukje hoger volgens mij (hij gaat echt zijn positie niet aangepast hebben aan de nieuwe fiets)
Afbeelding

lars_g
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 jul 2019 06:55

lars_g 08 okt 2020 15:05

Goed vergelijk TL@! Dat zegt voldoende zo

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5082
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 08 okt 2020 16:04

wmc schreef: 08 okt 2020 13:57 De foto is van de huidige Ultimate CF SLX 8 Disc Di2 met CP10 cockpit, zie https://www.canyon.com/en-nl/road-bikes ... rdions=1_0

Edit: Het is inderdaad niet helemaal 0 graden, maar aan de andere kant weten we de dikte van het stuur ook niet. Gegeven dat er niet al te veel variatie op de lengte van de "stuurpen" zit, is een benadering van 11-12mm het beste dat we kunnen doen. Overigens ook geen garantie dat de hoek gelijk is voor elke lengte stuurpen :roll:
Wat bedoel je met 0 graden? De normale stuurpen zoals op de foto is -6 graden. Een volledig horizontale stuurpen is -17 graden. Een 0 graden stuurpen zal best ver omhoog wijzen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6110
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 08 okt 2020 16:28

Goed vergelijk met de stack en stack+!
Max positie is gelijk.,. minimale positie (drop/diep zitten) op de nieuwe hoger dan op de oude.., dus inderdaad een fractie comfortabeler.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

chris80
Forum-lid
Berichten: 1172
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 08 okt 2020 16:55

Ik probeer het allemaal te begrijpen maar doe het nog niet helemaal (met stack+ en reach+)

Wanneer is de Aeroad SL en de Ultimate SL vergelijk (maat L) haal ik het volgende uit de geometrytabel:

Ultimate stack 592mm reach 399mm, stack+ 660mm reach+ 497mm
Aeroad stack 580mm reach 401mm, stack+ 675 reach+ 490mm

Beide hebben de CP10 cockpit, dezelfde balhoofdhoek en 27mm spacers.. Zou er bij de ultimate dan gerekend worden met minder spacers?
En de cijfers van de stack+ bij de aeroad lijken mij wat hoog en de reach+ juist wat kort bij een stuurpen met -6 graden.. Zeker in vergelijk met de Ultimate.

Of maak ik ergens een denkfout??

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16004
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 okt 2020 17:58

roelw schreef: 08 okt 2020 09:32
marsman schreef: 07 okt 2020 09:09 Verder die prijzen jongens, fietsen met een top-end fiets is niet meer weggelegd voor jan modaal.
Toen ik jong was (jaren (90) had je een topfiets met Dura-Ace of Record rond de 80.000 à 90.000 BEF, .........;
Half jaren 90 internet bestond nog niet en je kocht je fiets gewoon bij een vakman.
Een Colnago Master Piu, Campagnolo Record groep (incl naven, zadelpen), Cinelli stuur en stuurpen, Ambrosio velgen en Sapim DB spaken, pedalen en bidonhouders was ik 140000 Bef of te 7800 Gulden kwijt.
In Euro's was dat dan ongeveer 3500 Euro voor een pak Italiaans vakmanschap. Daar koop je nu Chinees bandwerk voor.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5082
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 08 okt 2020 18:12

MarkVeenstra schreef: 08 okt 2020 16:28 Goed vergelijk met de stack en stack+!
Max positie is gelijk.,. minimale positie (drop/diep zitten) op de nieuwe hoger dan op de oude.., dus inderdaad een fractie comfortabeler.
Ik heb ook altijd begrepen (en zo is het door Canyon uitgelegd) dat de Stack+ en Reach+ voor het hoover stuur is. Op die manier kan je een fiets met dat Hoover stuur vergelijken met een andere fiets met een normaal stuur.

Ik heb bijvoorbeeld nu een Ultimate CF SLX maat M. Stack 567. Ik heb daar 4,5mm topcap en 2.5mm spacer op. Stack dus 574. Als ik een Aeroad SLX 2021 zou kopen zou ik een M nemen met een stack van 539. Ik heb dan 35mm spacers nodig incl topcap. Die 15mm spacers zal dus voor mij te weinig zijn? Als ik kijk naar Stack+ kom ik op 641. Dat staat toch in geen verhouding met de normale stack van 539?

Hoe moet ik dat nou interpreteren?

chris80
Forum-lid
Berichten: 1172
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 08 okt 2020 18:24

De Aeroad M heeft toch een stack van 560mm? En de S een stack van 539.. dus je hebt dat 7mm minder stack en zou dan 14mm spacers nodig hebben..

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5082
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 08 okt 2020 19:41

chris80 schreef: 08 okt 2020 18:24 De Aeroad M heeft toch een stack van 560mm? En de S een stack van 539.. dus je hebt dat 7mm minder stack en zou dan 14mm spacers nodig hebben..
Waar zie je dat staan? Ik zie bij de M een stack van 539. Dus mijn vraag blijft staan.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1172
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 08 okt 2020 19:45

Als ik de M selecteer op de website zie ik dit (je ziet alleen niet dat het de M is want dat paste niet op mijn telefoonscherm..
Bijlagen
91A3399E-EC70-434C-98A0-E1D83C73B8F5.png

R1Phrankey
Forum-lid
Berichten: 413
Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
Locatie: Roosendaal

R1Phrankey 08 okt 2020 19:53

Apart dat Canyon een deelbaar stuur maakt. Is handig voor transport door Canyon, en eenmalig instellen door de eigenaar, maar verder zie ik alleen 2 extra plaatsen voor kraakjes.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline

Plaats reactie