Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1699
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 12 sep 2020 16:32

Lijkt mij persoonlijk een makkie. :idea:
- Canyon: lange levertijden
- Specialized: The big $!
- Rose: Duitse degelijkheid

Ik zou dan voor de Rose gaan uit je lijstje.
Maar als ik zelf zou moeten kiezen: een gravelbike van staal, natuurlijk.
WiND 56 - 2020

Stevencube
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 nov 2012 14:29

Stevencube 12 sep 2020 17:08

Wat denken jullie van de Orbea Terra M20?

Transalp2011
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 mei 2014 20:45

Transalp2011 12 sep 2020 22:27

Tja, bij Rose is de levertijd niet anders. Ook daar pas eind van het jaar aan de beurt. Corona laat nu de effecten pas zien van gesloten fabrieken en een enorme boost in vraag.

hayes

hayes 13 sep 2020 16:02

Ik heb destijds de Rose Backroad ook bekeken. Ik las echter her en der dat de fiets té stijf is voor offroad.
Dat maakt hem weinig comfortabel en hij heeft nogal een springerig gevoel om ruw terrein. Niet mij eigen ondervinding maar wat ik online vond.

furk
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 aug 2007 20:14

furk 14 sep 2020 10:16

Ik heb sinds 2 maanden een Rose Backroad, Ik ben er erg tevreden over, maar mijn vergelijkingsmateriaal is een 10 jaar oude Stevens Prestige Crosser met 33m banden.

Ik heb uiteindelijk de Rose gekocht omdat het een allround gravelbike is en ik er ook mee wil bikepacken. De Rose heeft veel 'mountingpoints, er kunnen brede banden in en de interne kabelrouting geeft iets minder gedoe met het bevestigen van de tassen (is vooral mentaal dingetje).

De fiets is uiteraard comfortabeler dan de crosser, maar dat zal voornamelijk aan de banden liggen. Aan de voorkant moet je bij boomwortels nog steeds klappen opvangen. Of de hooverbar van Canyon of het systeem van Specialized een smoother gevoel geven, kan ik niet inschatten.

Wat me verder opviel:

- Rose rijdt opvallend makkelijk op asfalt. Huismerk wielen lijken soepel te 'bollen'
- Wendbaar op onverharde gedeeltes (door korte stuurpen)
- MTB parcoursen kun je ook nemen (zal het wel bij de simpeler en smoother delen
houden, maar je hoeft ze niet te ontwijken).
- De internekabelvoering is mooi, maar een langer stuurpen monteren, betekent ook
kabels opnieuw aanleggen. Ook vind ik het niet helemaal een lekker idee met
ontluchten (een keer gedaan, maar dat ging vooralsnog goed).
- One-by (two-by duurt nog langer bij Rose) is helemaal niet vervelend zolang je in
eentje rijdt. Makkelijker schoonmaken. Voor rijden in Nederland kun je een
racecassette 11-32 plaatsen (?)
- Banden Schwalbe G-one allround zijn bandjes die mi iets te weinig grip hebben op
het onverharde.
- Fiets is gehaast in elkaar gezet. Heb m opgehaald in Bocholt, Thuis toch maar
nagelopen (stuur zat niet eens in het midden, remmen niet optimaal ontlucht). Mijn
vriendin heeft een Grail (AL) en die kwam per post en die was goed in elkaar gezet.

Tov andere fietsen:

- De Canyon stond ook op de shortlist, maar dat stuur...
- De Specialized> te duur en voelt niet prettig om Stefan Bolt, Eric Corton etc indirect
te sponsoren.
- Spacechicken/One on One Ranger van Planet X; veel voor weinig, maar wilde de
fiets in het echt zien. Toen ik de Rose in het echt zag, was ik verkocht (ook al is het
een Rose)
- Superior: leek me erg mooie fiets maar leek me ook te racy (niet verder uitgezocht)

Succes (en geduld ;-)) met het verder zoeken.

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 18 sep 2020 22:47

Decathlon komt met een titanium gravel bike, de GRVL900 Ti. Nog geen release datum.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 sep 2020 23:09

Mooi ding die Rose, vind ik!!

Eén blad voor is voor NL genoeg. Ik ben zelf geswitcht van een 11-32 naar een 11-28 en dat is ook ruim voldoende. In Frankrijk heb ik de Parpaillon beklommen met 40x42 en dat ging ook goed!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 sep 2020 08:36

De Specialized> te duur en voelt niet prettig om Stefan Bolt, Eric Corton etc indirect
te sponsoren.
Volg dam vooral niet teveel mensen op instagram. Als dat je tegen staat (mij wel!) en daar merken op af gaat schrijven kun je heel veel fietsen niet kopen.
Het is echt bizar hoeveel spullen er worden weggegeven aan influwensers.....
Rapha, Canyon, Garmin, Tacx (is garmin), $pesh: you name it.
Less is bore

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1699
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 19 sep 2020 16:04

Daar heb je een punt. Bij veel van dit soort sponsoring/influesersheisse weet je t wel. Bij gcn of Juliet Elliott stoort het mij totaal niet, maar bij sommige ‘privé rijders op een Specialized’ bijvoorbeeld wél.

Aan de andere kant; als je flink spaart en je koopt die vette Sequoia of Diverge, denk je niet aan ten Dam of Corton. Dan heb je een vette, nieuwe fiets.

Maar dan zou ik nog steeds voor die Rose gaan uit dat rijtje.
WiND 56 - 2020

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 19 sep 2020 20:47

Er zijn legio gravelbikes en dan kom je tot een shortlist van Rose, Canyon, Specialized. Ben dan wel nieuwsgierig hoe je hier toe gekomen bent.
o'7o

janrbrouwer
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jul 2013 18:08

janrbrouwer 20 sep 2020 22:06

is er al iemand met ervaring in het veld met de superior x road team issueR?

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3529
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 21 sep 2020 08:00

jwkeij schreef: 19 sep 2020 16:04 Daar heb je een punt. Bij veel van dit soort sponsoring/influesersheisse weet je t wel. Bij gcn of Juliet Elliott stoort het mij totaal niet, maar bij sommige ‘privé rijders op een Specialized’ bijvoorbeeld wél.

Aan de andere kant; als je flink spaart en je koopt die vette Sequoia of Diverge, denk je niet aan ten Dam of Corton. Dan heb je een vette, nieuwe fiets.

Maar dan zou ik nog steeds voor die Rose gaan uit dat rijtje.
Dat is inderdaad wat me met name stoort aan de zogenaamde influencers: vroegah (een paar jaar geleden:-)) waren er mensen met een blog (insta was nog niet zo groot) die spullen kregen en dan eerlijk zeiden wat ze van vonden. Een meestal was dat dan een of andere lelijke gnoom die dat schreef. Kon positief zijn, maar ook negatief. Kon ik wat mee.

Maar tegenwoordig is het een of andere fotogenieke figuur m/v, die alles fantastisch vindt. En, daar komt dan de aap uit de mouw, vaak is er een kortingsactie gekoppeld, speciaal voor mij. Mag je raden waar de influenzers voor betaald worden. Tip: in de code die je in moet toetsen, zit meestal de influenzers naam verwerkt. Kan ik niks mee. Owja, wel, vooral niet volgen,

Overigens, zou het voor mij geen reden een merk links te laten liggen. Zolang ze het niet al te gortig maken. En een figuur als Corton is een maatschappelijk betrokken persoon waar ik nog wel wat sympathie voor op kan brengen. Als Specialized Geert Wilders een fiets kado zou doen, zou dat anders zijn.

Om nog wat over gravel-racers te zeggen: ik rijd tegenwoordig wat gravel-rondje op mijn cyclo-crosser met gravelbanden. Leuk om te doen. Verschil zit m in de remmen, die op de crosser zijn matig tov schijfremmen. Zijn er mensen van een crosser op gravelbike overgestapt, die de zit op een gravelaar als prettiger ervaren?

Ben me aan het beraden op een bouwprojectje, de gravelbike is een optie...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Plaats reactie