Garmin Etrex Legend hcx vs Vista
Een online shop heeft de deze week nog een aanbieding waarbij je de Vista voor 185 euro kan kopen (inclusief verzendkosten). Dit is behoorlijk goedkoop en maar 20 euro meer dan de Legend. De enige verschillen tussen de twee zijn een hoogtemeter en een kompas dat ook werkt als je stil staat (dus niet afgeleid van de GPS verplaatsing).
Maar nu lees ik in een review uit 2007 dat beide features niet zo goed werken. Wellicht is dit sindsdien beter geworden of hebben jullie andere ervaringen, daarom ben ik benieuwd wat de ervaring is van de Vista gebruikers hier. In principe gebruik ik de GPS alleen in het laagland, maar ik vind het wel leuk om de hoogtes van tunnels, bruggen en dijken te zien op de computer na een rit. Dit zijn geen Alpe d'Huez hoogteverschillen, dus moet de hoogtemeter enigzins nauwkeurig zijn, anders is het nutteloos. Volgens de review werkte het losse kompas alleen goed als de GPS helemaal plat ligt en aangezien de unit schuin op de fiets zat, heeft hij het kompas uitgezet. Is dat ook jullie ervaring?
Nu is 20 euro natuurlijk geen schokkend bedrag, maar als het de moeite niet is houdt ik de centjes liever in m'n zak.
Maar nu lees ik in een review uit 2007 dat beide features niet zo goed werken. Wellicht is dit sindsdien beter geworden of hebben jullie andere ervaringen, daarom ben ik benieuwd wat de ervaring is van de Vista gebruikers hier. In principe gebruik ik de GPS alleen in het laagland, maar ik vind het wel leuk om de hoogtes van tunnels, bruggen en dijken te zien op de computer na een rit. Dit zijn geen Alpe d'Huez hoogteverschillen, dus moet de hoogtemeter enigzins nauwkeurig zijn, anders is het nutteloos. Volgens de review werkte het losse kompas alleen goed als de GPS helemaal plat ligt en aangezien de unit schuin op de fiets zat, heeft hij het kompas uitgezet. Is dat ook jullie ervaring?
Nu is 20 euro natuurlijk geen schokkend bedrag, maar als het de moeite niet is houdt ik de centjes liever in m'n zak.
Ik heb zelf de vista hcx, maar ik vind vooral de hoogtemeter functie wel de moeite waard. Het is natuurlijk niet meer dan een gadget, maar dat is het hele apparaat natuurlijk ook al.
Je kan achteraf dan mooi het hoogteprofiel bekijken in mapsource. Van gereden routes kan je niet het hoogteprofiel terug zien op het apparaat zelf.
Het kompas gebruik ik zelden, of niet bewust althans: het zorgt er namelijk wel voor dat het pijltje de juiste richting aanwijst als je stilstaat. Om te orienteren als je stil staat is het daarom wel handig, als je moet kiezen welke van de 5 afslagen je nou eigenlijk moet hebben.
Verder sowieso heel leuk apparaat, maar wel echt op navigatie gericht en niet zozeer een fietscomputer om gegevens mee op te slaan naast de routes.
Voor maar 2 tientjes meer zou ik dus wel de vista nemen, 185 euro is volgens mij ook spotgoedkoop.
Let bij de bevestiging er even op dat je deze spelingvrij maakt met een stukje tape oid, maar dan zit deze ook rotsvast op het stuur. Zijn vast meer onderwerpen (met afbeeldingen) van te vinden.
Je kan achteraf dan mooi het hoogteprofiel bekijken in mapsource. Van gereden routes kan je niet het hoogteprofiel terug zien op het apparaat zelf.
Het kompas gebruik ik zelden, of niet bewust althans: het zorgt er namelijk wel voor dat het pijltje de juiste richting aanwijst als je stilstaat. Om te orienteren als je stil staat is het daarom wel handig, als je moet kiezen welke van de 5 afslagen je nou eigenlijk moet hebben.
Verder sowieso heel leuk apparaat, maar wel echt op navigatie gericht en niet zozeer een fietscomputer om gegevens mee op te slaan naast de routes.
Voor maar 2 tientjes meer zou ik dus wel de vista nemen, 185 euro is volgens mij ook spotgoedkoop.
Let bij de bevestiging er even op dat je deze spelingvrij maakt met een stukje tape oid, maar dan zit deze ook rotsvast op het stuur. Zijn vast meer onderwerpen (met afbeeldingen) van te vinden.
Thx Superrene, over dat stukje tape had ik al gelezen (ik zet de gewone klem op mijn stadsfiets en op mijn racefiets wil ik iets bijzonders gaan fabriceren voor tussen de clip-on aerobars).
Ik ben vooral geinteresseerd in het makkelijk kunnen verkennen van nieuwe routes (mijn richtingsgevoel is niet perfect) en van de bekende routes wat gegevens te loggen. Trainen doe ik wel op gevoel, ik rij toch geen races, dus hartslag en trapfrequentie vindt ik niet echt boeiend. Daarom wil ik bewust een relatief goedkoop apparaat voor navigatie en geen Edge 205/305 die navigeren niet zo super kan of een Edge 705 die veel teveel kan
Ik ben vooral geinteresseerd in het makkelijk kunnen verkennen van nieuwe routes (mijn richtingsgevoel is niet perfect) en van de bekende routes wat gegevens te loggen. Trainen doe ik wel op gevoel, ik rij toch geen races, dus hartslag en trapfrequentie vindt ik niet echt boeiend. Daarom wil ik bewust een relatief goedkoop apparaat voor navigatie en geen Edge 205/305 die navigeren niet zo super kan of een Edge 705 die veel teveel kan
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Contact
Hoi Aapje,
hoe bevalt de Garmin Etrex Vista hcx?
Ik zit er ook aan te denken om er een aan te schaffen, en voor zo'n beetje dezelfde redenen als die van jou.
Gebruik jij wel eens GPX bestanden van de routeplanner van de Fietsersbond? zo ja, werkt dat?
En ook het loggen ben ik wel benieuwd naar. Nu log ik alles nog ouderwets in een schriftje (en dat kan natuurlijk niet voor iemand die in de ICT werkt
)
Ik zit er ook aan te denken om er een aan te schaffen, en voor zo'n beetje dezelfde redenen als die van jou.
Gebruik jij wel eens GPX bestanden van de routeplanner van de Fietsersbond? zo ja, werkt dat?
En ook het loggen ben ik wel benieuwd naar. Nu log ik alles nog ouderwets in een schriftje (en dat kan natuurlijk niet voor iemand die in de ICT werkt
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
Uitstekend. Ik heb de Open Street Map kaarten erop gezet. Die gratis kaarten vindt ik (in elk geval in de randstad) beter dan de City Navigator kaarten. Blijft wel altijd het issue dat de kaarten nooit perfect zijn. Zo rijdt ik regelmatig door de beneluxtunnel, maar volgens de kaart kan dat niet. Dus laat ik mijn route daar eindigen en/of beginnen.de poldertoerist schreef:Hoi Aapje,
Uiteraard heeft een track dat probleem niet, maar ik vindt een route veel makkelijker. Gewoon een paar punten aanklikken waar je langs wilt rijden en vervolgens laat je MapSource een route verzinnen. Bevalt de berekende route niet dan zet je er een puntje tussen.
Ik teken mijn routes over het algemeen zelf in MapSource. Met een beetje slim nadenken kun je vaak prima routes verzinnen (langs het water en langs/door groengebieden). Maar ik lees wel eens GPX-bestanden in. Het grootste probleem daarbij is de limiet van 500 punten in een track. Meer kun je niet uploaden naar het apparaat. Bij een track van meer dan 500 punten betekent dat de track openen in MapSource en vervolgens de minder belangrijke punten weggooien. Dat kan een hele hoop werk zijn als je van 1000 punten naar 500 moet.Gebruik jij wel eens GPX bestanden van de routeplanner van de Fietsersbond? zo ja, werkt dat?
En ook het loggen ben ik wel benieuwd naar. Nu log ik alles nog ouderwets in een schriftje (en dat kan natuurlijk niet voor iemand die in de ICT werkt)
Er wordt een track opgeslagen die je kunt downloaden met MapSource. Daar zie je vervolgens de exacte route die je gereden hebt. De exacte afstand en de gemiddelde snelheid zie je ook. Eventueel kun je die tracks inlezen in Garmin Training Centre, daar zie je dan ook het snelheidsprofiel van de rit. In die software worden al je historische ritten meteen in een agenda bewaard, dus kun je ze snel terugvinden.
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Contact
Thnx voor de antwoorden.
Ik heb 'm besteld. ik heb al wel de onroute fietskaart nederland, maar ga toch ook open streetmap aan.
Alleen de 500 punten begrijp ik niet. In de beschrijving staat toch 1000 waypoints.
Goede tip ook van Garmin Training Centre. Dat pakket kende ik niet, maar ik heb even er even op gezocht en dat ga ik denk ik proberen.
Ik heb 'm besteld. ik heb al wel de onroute fietskaart nederland, maar ga toch ook open streetmap aan.
Alleen de 500 punten begrijp ik niet. In de beschrijving staat toch 1000 waypoints.
Goede tip ook van Garmin Training Centre. Dat pakket kende ik niet, maar ik heb even er even op gezocht en dat ga ik denk ik proberen.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
[quote="de poldertoerist"]Alleen de 500 punten begrijp ik niet. In de beschrijving staat toch 1000 waypoints.[/quote]
Misschien nieuwe software? Ik heb de laatste tijd niet gekeken of er een update is voor de software van het apparaat.
Misschien nieuwe software? Ik heb de laatste tijd niet gekeken of er een update is voor de software van het apparaat.
[quote="Aapje"]
Het grootste probleem daarbij is de limiet van 500 punten in een track. Meer kun je niet uploaden naar het apparaat. Bij een track van meer dan 500 punten betekent dat de track openen in MapSource en vervolgens de minder belangrijke punten weggooien. Dat kan een hele hoop werk zijn als je van 1000 punten naar 500 moet.
[/quote]
[quote="de poldertoerist"]
[/quote]
Niet gaan weggooien maar de track splitsen bv via WinGDB is de oplossing.
Trackpunten is iets anders dan waypunten. Het een hoort bij tracks, de ander bij routes. Basisinfo waar je wel inzicht in moet hebben als je met een outdoorGPS gaat werken. Dus effe zoeken of hier lezen. Succes.
Het grootste probleem daarbij is de limiet van 500 punten in een track. Meer kun je niet uploaden naar het apparaat. Bij een track van meer dan 500 punten betekent dat de track openen in MapSource en vervolgens de minder belangrijke punten weggooien. Dat kan een hele hoop werk zijn als je van 1000 punten naar 500 moet.
[/quote]
[quote="de poldertoerist"]
[/quote]
Niet gaan weggooien maar de track splitsen bv via WinGDB is de oplossing.
Trackpunten is iets anders dan waypunten. Het een hoort bij tracks, de ander bij routes. Basisinfo waar je wel inzicht in moet hebben als je met een outdoorGPS gaat werken. Dus effe zoeken of hier lezen. Succes.
Voor de max van 500 track punten is het makkelijkst om de track te openen in mapsource, vervolgens onder "bewerken" track eigenschappen selecteren en dan hier op filter drukken. Dan kan je de track filteren op een max aantal punten van bv 500. Ok je verliest dan wel wat punten maar in de praktijk heb je daar amper last van. Maar je behoud wel 1 track ipv meerdere en het is in een een paar seconde gepiept.
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010
-Cervelo RS 2010